OIKAISU: SAS Instituten liikevaihto jälleen ennätyslukemiin

ESPOO 17. helmikuuta 2010 -­ Liiketoiminta-analytiikkaan erikoistunut maailman suurin itsenäinen ohjelmistotalo SAS Institute jatkoi kasvuaan taloudellisesta taantumasta huolimatta. Yhtiön liikevaihto vuonna 2009 oli 2,31 miljardia dollaria, joka on 2,2 prosenttia edellisvuotta korkeampi.

“Jatkuva kasvumme on osoitus siitä, että sitoutumisemme asiakkaisiin, työntekijöihin ja tuotekehitykseen on ollut kannattava investointi”, SASin pääjohtaja Jim Goodnight sanoo. ”Emme ainoastaan selättäneet taantumaa, me tyrmäsimme sen.” Samaan aikaan kun merkittävien toimittajien ohjelmistomyynti markkinoilla on ollut laskussa, SASin ohjelmistomyynti kohosi 3,3 prosenttia. Vuoden 2009 liikevaihdosta 23 prosenttia sijoitettiin tuotekehitykseen. Yleisestä maailmantilasta poiketen yhtiössä ei myöskään toteutettu taloudellisista paineista johtuvia irtisanomisia. “Annoin vuosi sitten henkilöstölle lupauksen, ettemme toteuta irtisanomisia vuoden aikana”, Goodnight sanoo. ”Halusin, että työntekijämme voivat keskittyä työhönsä ilman epävarmuutta. Kasvumme jatkui taantumasta huolimatta ja odotamme innolla uusien tuotteiden lanseeraamista vuonna 2010. Kehitysvauhtimme on nyt kovempi kuin koskaan aiemmin.” ”Myös Suomen osalta ohjelmistoliikevaihto kasvoi 2,4 prosenttia, kasvu oli suurinta pankin ja kaupan toimialoilla”, kertoo SAS Institute Oy:n toimitusjohtaja Matti Suutala. Vuoden 2009 tulos osoittaa edellisvuoden tapaan, että asiakkaat hankkivat liikevaihtoa kasvattavia SAS-ratkaisuja muun muassa tehostaakseen asiakassuhteita ja riskienhallintaa. Tämä näkyi merkittävänä kasvuna analytiikka-, asiakashallinta-, tiedon integrointi-, ja riskienhallintaratkaisujen myynnissä. Talouden vähitellen toipuessa, yritykset ympäri maailmaa keskittyvät tänä vuonna asiakaskeskeisyyden parantamiseen, liikevaihdon kasvattamiseen, sekä liiketoimintansa optimoimiseen. SAS panostaa tähän tarjoamalla liiketoiminta-analytiikan viitekehyksen, joka kasvaa ajan ja tarpeiden mukana, sekä kattavan valikoiman lisäarvoa tuottavia ratkaisuja. “Elämme globaalissa taloudessa, jossa käänne parempaan ei tapahdu kaikkialla samaan aikaan”, SASin Senior Vice President Jim Davis sanoo. ”Meidän on ensin selvitettävä eri alueiden taloudellinen tilanne, ennen kuin osaamme nähdä, missä mahdollisuudet ovat ja kuinka niitä tulisi lähestyä.” SAS Instituten vuoden 2009 tulosjulkistustiedote on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa http://www.sas.com/offices/europe/finland/lehdisto/tiedotteet.html