Opera valitsi konesalitoimittajakseen Dellin

Suosittu, internet-selainteknologiaa monelle eri alustalle kehittävä Opera Software on valinnut Dellin yksinkertaistamaan konesalejaan sekä lisäämään niiden suorituskykyä ja ympäristöystävällisyyttä. Ratkaisuun kuuluvat muun muassa Dell EqualLogic -tallenusratkaisut ja Dell PowerEdge -korttipalvelimet.

Opera Software (OSE: OPERA), monella eri alustalla toimivan internet-selainteknologian kehittäjä, on valinnut Dellin kumppanikseen yksinkertaistamaan konesalejaan  ja tuottamaan vakaampia ja joustavampia internet-palveluita asiakkailleen kautta maailman.

Opera tuottaa asiakkailleen optimaalisia internet-kokemuksia millä tahansa laitteella ja antaa käyttäjilleen mahdollisuuden räätälöidä heille näkyvää sisältöä. Yhtiö nojaa vahvasti IT-järjestelmiinsä huipputason suorituskyvyn ja luotettavuuden varmistamiseksi. Opera toimittaa kuukausittain miljardeja web-sivuja käyttäjilleen ja käyttäjämäärät ovat kasvussa. Esimerkiksi Opera Minillä, maailman suosituimmalla mobiiliselaimella, on yli 58 miljoonaa kuukausittaista käyttäjää maailmanlaajuisesti. Opera haluaa yhdenmukaistaa konesaliteknologiaansa ja ottaa käyttöön tehokkaita tallennusratkaisuita voidakseen paremmin hallita datamäärän räjähdysmäistä kasvua. Operan konesalit sijaitsevat Oslossa, San Franciscossa ja Varsovassa ja yhtiöllä on myös useita pienempiä IT-yksiköitä ympäri maailman. Opera ottaa käyttöönsä myös yhtenäisen verkkoarkkitehtuurin, jonka avulla voitaisiin paremmin hallita hajautettua IT-ympäristöä.

Ympäristöystävällisempi lähestymistapa

Opera on sitoutunut rajoittamaan ympäristökuormitustaan ja huolehtimaan osaltaan ympäristömme puhtaudesta. Osoituksena tästä Opera avasi äskettäin edistyksellisen konesalin Islantiin. Thor Data Center -konesali saa sähkönsä ainoastaan paikallisista, ympäristöystävällisistä lähteistä kuten vesivoimasta ja maalämmöstä. Energiansäästö on osa Operan strategiaa. Toimiakseen entistä ympäristöystävällisemmin yritys halusi varmistaa, että myös sen konesaleissaan käyttämä laitteisto on energiatehokasta.

Operan käyttöönottamaan teknologiaan kuuluu yli 700 Dell™ PowerEdge™ -korttipalvelinta, 43 Dell™ PowerEdge™ -korttipalvelinkehikkoa ja viisi Dell EqualLogic PS –sarjan tallennusjärjestelmää. Yhdessä tämä laitteistokokonaisuus on leikannut Operan virrankulutusta 35 prosentilla ja lisännyt samalla suorituskykyä 33 prosentilla. Avoin, standarditeknologiaan perustuva ratkaisu sisältää myös täyden palveluvalikoiman, mukaan lukien ProSupport- and Custom Factory Integration (CFI) -palvelut jokaiselle palvelimelle.

Opera kääntyi Dellin puoleen eritoten räätälöidyn korttipalvelinkokonaisuuden vuoksi, joka sisältää Dell M1000e -korttipalvelinkehikoita ja Dell PowerEdge M610 –korttipalvelimia. Palvelimissa on mm. alhaisen jännitteen suorittimet, minkä ansiosta niiden tuottama wattikohtainen suorituskyky on erinomainen. Laitteistolla voidaan kehittää ja tuottaa kaikkia Operan tuotteita ja palveluita, kuten Opera Mini, Opera Turbo, Opera Link, Opera Widgets ja Opera Unite. M1000e -kehikoissa on kiinnitetty huomiota lämpöenergian minimointiin ultratehokkaiden virtalähteiden, dynaamisten tuulettimien ja optimoidun ilmankierron muodossa. Näin palvelimissa voidaan optimoida suorituskyky alhaisemmilla virrankulutuksilla. M610 mahdollistaa useampien tehtävien samanaikaisen suorittamisen ja se lisää suorituskykyään kun käyttö sitä vaatii. Kun Operan sovellustarpeet kasvavat, M610-palvelimet mahdollistavat suorituskyvyn ja muistin määrän skaalaamisen ylöspäin, myös tulevaisuudessa liiketoiminnan tarpeiden mukaan.

Dell myös yksinkertaistaa palvelimien käyttöönottoa Operalle. Dell vie lähetykset perille kuhunkin Operan toimipisteistä ympäri maailman. Operan aiempi IT-toimittaja pystyi lähettämään laitteistoa vain Oslon pääkonttorille, jonka jälkeen tuotteiden toimittaminen maakohteisiin oli Operan vastuulla. Tämä oli aikaa vievää ja kallista.

Operan palvelininfrastruktuuria tukee Dell EqualLogic PS6000 iSCSI -tallennusjärjestelmä, jolle Opera on standardoinut koko sen tallennusinfrastruktuurin. PS6000 on erinomaisen suorituskykyinen, sekä helppo ottaa käyttöön ja hallita. Opera voi nyt hallita koko sen maailmanlaajuista tallennusjärjestelmää Oslosta käsin, mikä säästää yhtiön ylläpidon aikaa. Aiemmassa mallissa jokaisessa maassa tukeuduttiin paikalliseen tallennukseen. Tämän lisäksi Dell EqualLogicin tuoteperheen laajuus ja skaalautuvuus antaa Operalle mahdollisuuden turvata IT-ympäristönsä myös tulevaisuussa yhden laitetoimittajan kautta.

Lainaukset

“Opera-selainten käyttäjät odottavat saavansa maailman nopeimman selainkokemuksen käyttöönsä laitealustasta riippumatta. Voidaksemme jatkossakin menestyksekkäästi tarjota tämän käyttäjäkokemuksen, tukeudumme IT-infrastruktuuriimme. Oli selvää alusta lähtien, että Dell ymmärsi tärkeimmät kipupisteemme kasvavana yrityksenä ja pystyi yksinkertaistamaan IT-ympäristöämme samalla auttaen meitä käyttämään ja hallitsemaan IT-laitteistoa paremmin ja kustannustehokkaammin. Dellin kanssa odotamme saavamme aikaan huomattavia säästöjä IT-infrastruktuurisssamme ja toivomme, että voimme syventää yhteistyötämme jatkossa, kun liiketoimintamme kasvaa.” Rikard Gyllemyr, EVP Engineering, Opera Software.

”Operalla on edessään mahtavat kasvun vuodet ja Dellin kyky toimia Operan kanssa on todiste kyvystämme tuottaa avoimia, erittäin pystyviä ja kustannustehokkaita ratkaisuja asiakkaidemme liiketoiminnan haasteiden voittamiseksi. Tällä lähestymistavalla autamme yrityksiä saamaan välittömiä tuottoja investoinneille ja parantamaan hallintaan käytettyä aikaa, jolloin yritykset voivat ”tehdä enemmän tekemällä vähemmän”. Haluamme keskittyä resursseihin ja innovaatioon, ennemmin kuin status quo -tilan ylläpitämiseen.” Stephen Murdoch, VP&GM of Large Enterprise, EMEA, Dell

Lisätiedot:

Unveils Open Solutions for the Virtual Era

Dell PowerEdge Servers

Blade Server Solutions

Dell EqualLogic PS Series Storage Solutions

Dell is a trademark of Dell Inc.

Dell disclaims any proprietary interest in the marks and names of others.

Lisätietoja Suomessa: Jani Suominen, 0207 533 533, Tuotepäällikkö,  jani_suominen@dell.com

Lisätietoja (englanniksi): Media Contacts:

Emma Ferns, Dell, +44 1344 373152, emma_ferns@dell.com

Lauren Drapala, AxiCom for Dell, +44 20 8392 4054, lauren.drapala@axicom.com

Investor Relations: Robert Williams, Dell, +1 512 728-7570 robert_williams@dell.com

Dell

Dell kuuntelee asiakkaitaan ja hyödyntää asiakkailta saamaansa tietoa yksinkertaistaessaan teknologiaa ja  luodessaan innovatiivisia ratkaisuja, jotka tuottavat luotettavaa pitkän tähtäimen arvoa. Lisätietoja: www.dell.fi

About Opera Software ASA

Opera Software ASA has redefined Web browsing for PCs, mobile phones and other networked devices. Opera's cross-platform Web browser technology is renowned for its performance, standards compliance and small size, while giving users a faster, safer and more dynamic online experience. Opera Software is headquartered in Oslo, Norway, with offices around the world. The company is listed on the Oslo Stock Exchange under the ticker symbol OPERA. Learn more about Opera at http://www.opera.com/.