Pohjoismainen ketju osti Ikivireä-Vitalin ja Sinunkaupat

Life nousee Suomen johtavaksi hyvinvoinnin ketjuksi

Kansainvälinen hyvinvointiketju Life nousee alansa johtavaksi toimijaksi Suomessa yhdistämällä Suomen suurimmat terveyden ja hyvinvoinnin yritykset Ikivireä-Vital Oy:n ja Sinunkaupat Oy:n. Yrityskaupan myötä syntynyt Life-ketju uudistaa 110 Suomen liikkeensä toiminnan alkuvuodesta 2008. Suomalaisista kauppiasta osa jatkaa myös kansainvälisen Life-ketjun omistajina.

Uusi Life-ketju on Suomen ainoa merkittävä kansainvälisen tason terveystuotekaupan toimija. Life-myymälöitä on eri puolella Suomea ja lähes kaikissa isoissa kauppakeskuksissa. Entiset Ikivireä-Vital- ja Sinunkaupat-yrittäjät jatkavat yrittäjinä työntekijöineen osana Life-ketjua, joka aikoo edelleen kasvattaa myymäläverkostoaan ottamalla ketjuun uusia yrittäjiä ja avaamalla nykyisille yrittäjille uusia myymälöitä. Suomen terveystuotetoimialan liikevaihto on noin 180 miljoonaa euroa, josta Lifen liikevaihto on noin 37 miljoonaa euroa.
”Yrityskauppa merkitsee isoa muutosta koko toimialalle, koska sen myötä terveystuotteiden erikoiskaupan markkina-asema vahvistuu. Hyvinvoinnin omana erikoisliikkeenä Life tarjoaa asiakkailleen laajenevan tuotevalikoiman lisäksi myös henkilökuntansa korkean koulutustason ja osaamisen”, Life Finland Oy:n toimitusjohtaja Mika Laasonen sanoo.

”Terveystuotteiden markkinat ovat Suomessa kasvussa. Terveyden hoitoon liittyy vahva megatrendi, ja sairastumisen ennaltaehkäisy ja avun saaminen pieniin vaivoihin sekä suorituskyvyn parantaminen kiinnostavat ihmisiä entistä enemmän. Life tarjoaa näihin vaihtoehtoihin ammattimaisimman vaihtoehdon Suomessa. Terveystuotteista on tullut yleisesti hyväksytty ja myös lääkäreiden suosittelema osa terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitoa ja edistämistä”, Laasonen kertoo.

Terveyttä ja hyvinvointia ylläpitävien jo nyt myynnissä olevien tuotemerkkien lisäksi Life laajentaa liikkeiden tarjoamaa omilla tuotemerkeillään. Yrityskaupan ja laajentuvan tuotevalikoiman myötä yrittäjät tavoittavat uusia asiakkaita, saavat vahvan ketjun taustatuen myyntiin ja markkinointiin sekä laadukkaan, kansainvälisen toimintakonseptin.

Yritysosto Suomessa on luonnollinen jatkumo Life Europen pohjoismaiselle kasvulle. Yrityksen tavoitteena on hyödyntää laajamittaisesta toiminnasta seuraavia etuja Suomessa samalla tavoin kuin Norjassa ja Ruotsissa. Norjalainen Hallgeir Åndal perusti Life Europen joulukuussa 2005, ja yhtiö on noussut terveys-, hyvinvointi- ja elämäntapatuotteiden johtavaksi toimijaksi Pohjoismaissa. Ketjulla on yhteensä noin 500 myymälää, joista 165 sijaitsee Norjassa, 210 Ruotsissa ja 110 Suomessa.

Life Europen omistavat Norvestor, Life-ketjun myymälöiden omistajat sekä yrityksen johtavassa asemassa olevat työntekijät ja avainhenkilöt. Norvestor on Norjan kokenein pääomasijoitusyhtiö, jolla on paljon osaamista pohjoismaisten yhtiöiden perustamisessa ja kehittämisessä. Norvestor on aikaisemmin investoinut viiteen muuhun vähittäiskauppaketjuun, joista suomalaisille tutuimpia ovat Gigantti, Plantagen- ja Elixia-ketjut. Norvestor Equity AS:n omistavat sen osaomistajat, ja sillä on toimipisteet Oslossa ja Tukholmassa.

Lisätietoja:
Life Finland Oy, toimitusjohtaja Mika Laasonen