Rautakirja täyttää 100 vuotta

Rautakirjan tarina lähti liikkeelle 100 vuotta sitten lehtiä myyvistä junapojista Helsingin rautatieasemalla. Sinne perustettiin aikoinaan myös ensimmäiset kioskit. Nykyään Rautakirja on monipuolinen elämysten ja arkea helpottavien palveluiden tuottaja. Nämä ovat yhdessä kuluttajien kanssa pääosassa yrityksen juhliessa satavuotista taivaltaan.

Sata vuotta sitten, tarkalleen 10.9.1910 perustettiin Rautatiekirjakauppa Osakeyhtiö, jonka liiketoiminnan ideana oli myydä lehtiä ja kirjoja, erityisesti rautatieasemilla. Vuosien saatossa yrityksen nimi on lyhentynyt Rautakirjaksi ja liiketoiminta on laajentunut kattamaan kioskikaupan, kaupan palvelut (sisältää lehtijakelun), kirjakaupan ja elokuvatoiminnot. Vuonna 2009 kioskikauppa toi Rautakirjan liikevaihdosta lähes puolet, lehtijakelu neljänneksen ja loppu jakaantui kirjakaupan ja elokuvatoimintojen kesken.

Asiakaspalvelu vilkkailla liikepaikoilla vakiintui Rautakirjassa jo ensimmäisen toimintavuoden aikana, jolloin avattiin 30 kioskia. Nykyään Rautakirjan toimintaa kaikilla toimialoilla leimaa palvelukonseptien ohella valtakunnallisuus, vahvat brändit ja markkinajohtajuus. Suomessa yhtymällä on noin 700 R-kioskia, yli 60 Suomalaisen Kirjakaupan myymälää, noin 7 600 Lehtipistettä erikokoisissa myymälöissä sekä 15 Finnkinon elokuvateatteria lukuisine saleineen. 1990-luvun alkupuolelta lähtien Rautakirja on laajentunut myös ulkomaille ja toimii nykyään kaikkiaan kahdeksassa maassa.

Rautakirjan toimipisteissä käy reilusti yli 200 miljoonaa asiakasta vuodessa. Asiakaskohtaamisia korostaakseen Rautakirja valitsi juhlavuoden teemaksi Vuosisadan rakkaustarinan. Aikakoneen uudelleen sovittama, SIGin tunnetuksi tekemä klassikkokappale on soinut R-kioskin satavuotiskampanjan TV-mainoksissa vuoden alusta saakka. Myös Rautakirjan juhlavuoden kunniaksi kirjoitettu yrityshistoria on nimeltään Vuosisadan rakkaustarina. Yrityshistoria julkistetaan 9.9.2010.

Tapahtumia ympäri Suomea

Rautakirja viettää satavuotisjuhliaan asiakaskohtaamisten ja elämysten merkeissä. R-kioski tarjoaa syntymäpäivänään 10.9. kahvit kaikilla kioskeillaan ympäri Suomea. Osa kioskeista järjestää myös itse suunnittelemaansa yllätysohjelmaa.

Näyttävin tapahtuma on kansanjuhla Helsingin Narinkkatorilla 8. - 9.9., jonka Rautakirja järjestää yhdessä lukuisten yhteistyökumppaniensa kanssa. Juhlan ohjelma alkaa keskiviikkona 8.9. klo 7.00 Radio Rockin suoralla aamulähetyksellä ja live-vierailla. Ohjelmaa on kaiken ikäisille, tarjolla on mm. pikkuväen suosikki Hevisaurus, Manga-aiheista ohjelmaa, oopperaesityksiä ja suosittuja pop-artisteja. Tapahtumassa esiintyy myös juhlavuoden kunniaksi ”Laulavat lehtipojat” (X-Factorista tuttu Enchant). Torstai-illan päättää klo 18 alkava Radio Aallon konsertti, jossa tähtinä lavalla ovat Irina ja Happoradio. Lisäksi molempina päivinä on tarjolla paljon muuta ohjelmaa. Narinkkatorin ohjelma kokonaisuudessaan löytyy www-osoitteesta www.rautakirja.fi.

Lisätietoja:

Lisbeth Kuitunen, suunnittelu- ja viestintäpäällikkö, Rautakirja, puh. 0400 377 652

R-kioskit: Sari Martikainen, kotimaan myyntijohtaja, kioskikauppa, puh. 0400 682 701

Kaupan palvelut ja Lehtipiste: Ulla Noreila, tuoteryhmäpäällikkö, Lehtipiste, puh. 040 570 7678

Rautakirja

Rautakirja on kahdeksassa maassa toimivan kaupan erikoisosaaja, joka palvelee asiakkaitaan 210 miljoonassa vuosittaisessa myyntitilanteessa kioskeissa, kirjakaupoissa ja elokuvateattereissa.  Sen vahvuus perustuu asiakkaiden tarpeiden syvälliseen ymmärtämiseen ja vahvoihin konsepteihin. Rautakirjan kaupan palvelut -liiketoimintayksikkö (aiemmin lehtijakelu) on vahva linkki kustantajien ja vähittäiskauppiaiden välillä. Yhtymän tunnetuimmat brändit ovat R-kioski, Lehtipiste, Suomalainen Kirjakauppa ja Finnkino. Rautakirja kuuluu Sanoma-konserniin, joka on yli 20 maassa monipuolisesti toimiva vahva eurooppalainen mediakonserni.