Reaaliaikaista tarkkuutta: Uudet NAVIGON Live -palvelut

IFA 2009: NAVIGON on esitellyt uuden tavan tuoda tärkeää tietoa autoilijoille reaaliaikaisesti. Uusien NAVIGON Live -palveluiden avulla navigaattorit voivat esittää ajantasaista tietoa muun muassa liikenteen sujuvuudesta, säätilasta, parkkipaikoista tai lähialueen palveluista Google Local Searchin avulla. Tieto välittyy navigaattoriin NAVIGON Live -moduulin kautta, joka hyödyntää tiedonsiirtoon edullisesti hinnoiteltua mobiilidataa.

Jos autoilijalla on käytössään yhteensopiva navigaattori sekä NAVIGON Live -moduuli, tarjoavat NAVIGON Live -palvelut pääsyn reaaliaikaiseen tietoon 32(*) Euroopan maassa. Live-palvelut sisältävät reaaliaikaista tietoa liikennetilanteesta (Traffic Live), huomautuksia liikuteltavista nopeustutkista (Mobile Radar Traps Live), tietoa vapaista parkkipaikoista (Clever Parking Live)(**), säätiedot mistä tahansa kohteesta tai reitiltä (Weather Live) sekä mahdollisuuden etsiä rajattomasti POI-kohteita, kuten ravintoloita tai muita liikkeitä (Google Local Search). ”Navigon Live aloittaa uuden aikakauden navigoinnissa, hyödyntäen reaaliaikaista tietoa, joka parantaa entisestään navigaatiolaitteiden käyttökelpoisuutta,” sanoo Jörn Watzke, NAVIGONin tuotteista vastaava johtaja. Esimerkiksi Traffic Live -ominaisuus tarjoaa muutaman minuutin välein päivittyviä raportteja liikennetilanteesta. Niiden avulla kohdat joissa liikenne hidastelee, voidaan havaita huomattavasti perinteistä RDS-TMC-pohjaista liikennetietoa nopeammin. Liikennesilmukoista saatavan reaaliaikaisen liikennetiedon lisäksi palvelussa hyödynnetään myös dataa joka saadaan muiden NAVIGON Live -käyttäjien laitteista, sekä matkapuhelinpohjaisen liikenteenmittauksen kumppaneilta. Näin tiedoista saadaan mahdollisimman reaaliaikaisia. ”NAVIGON Live -laite osaa esimerkiksi ennakoida moottoriteiden ruuhkia, sillä se vahtii ajonopeuksia,” Watzke kertoo. ”Perustuen liikennemäärään, Traffic Liven käyttäjiä neuvotaan jatkuvasti parhaan reitin valitsemiseksi. Näin kuljettaja voi välttää tukokset, ilman että hänen tarvitsee odottaa paikallisradion raporttia aiheesta.” Viimeisimpiä liikennetietoja käytetään hyväksi myös reittilaskennassa, aivan kuten NAVIGON MyRoutes -toiminnossa. Tämä tarkoittaa, että kuljettaja voi valita parhaan mahdollisen reitin jo ennen liikkeelle lähtöä. Google Local Search -toiminnolla käyttäjät voivat etsiä lukemattomia määriä POI-kohteita ilman kategorisointia, esimerkiksi lähintä kukkakauppaa tai pizzeriaa. Tarvittaessa voidaan näyttää myös vain lähialueen kohteet. Käyttäjien kommentit kohteesta tallentava Google User Review kertoo myös, josko matka kohteeseen on vaivan arvoinen. Parkkipaikkaa etsivät kuljettajat ovat jo nyt voineet ajaa suoraan lähimmälle paikoitusalueelle NAVIGON Clever Parking -toimintoa käyttäen. Nyt kustakin paikoitusalueesta voidaan listata myös vapaana olevien paikkojen määrä Clever Parking Live -toiminnon avulla. Toiminto näyttää jopa pienillä ylös- tai alaspäin osoittavilla nuolilla sen, onko paikoitusalue täyttymässä vai tyhjentymässä. Clever Parking Live -tietoa NAVIGONille toimittaa sen kumppani ADAC. Reaaliaikaisissa säätiedoissa NAVIGONin kumppani on suomalainen Foreca. Säätiedoista näkyy esimerkiksi se, sataako määränpäässä tai onko matkan varrella pakkasta. ”Tämä palvelu auttaa kuljettajaa huomioimaan ne reitin kohdat, jotka vaativat erityistä tarkkaavaisuutta huonojen sääolosuhteiden vuoksi, etenkin pidemmillä matkoilla ja syksyisin sekä talvisin,” Watzke sanoo. NAVIGON Live -palvelu osaa kertoa myös, mikäli reitin varrella on liikuteltavia nopeusvalvontapisteitä. Tieto muilta NAVIGON Live -käyttäjiltä auttaa pitämään myös nämä tiedot ajantasaisina. Käyttämällä ”raportoi kamera” -toimintoa laitteessa, NAVIGON Live -ohjelmaan osallistuvat käyttäjät voivat varoittaa toisiaan lisätyistä nopeusvalvontapisteistä. Yksinkertaista ja kohtuuhintaista tiedonsiirtoa Tietojen vastaanottoon tarvittava NAVIGON Live -moduuli sijoitetaan autossa navigaattorin ja sen lataajan väliin. Laite hyödyntää gprs-yhteyttä tietojen siirtoon palvelimilta navigaattoriin ja sen mukana toimitetaan valmiiksi sim-kortti. NAVIGONin ylemmän hintaluokan mallit 6350 Live (349 euroa) sekä 8450 Live (499 euroa) sisältävät Live-moduulin ja ovat heti valmiita Live-palveluiden käyttöönottoon. Palvelun käyttö on maksutonta ensimmäiset kolme kuukautta, jonka jälkeen palvelu maksaa 79,95 euroa vuodeksi eteenpäin, kahden vuoden sopimuksen ollessa 139,95 euron hintainen. Hinta sisältää palvelun rajoituksettoman käytön ja kaikki tiedonsiirtomaksut missä tahansa sen käyttöalueella, riippumatta maasta. Mikäli palvelun päättää ottaa käyttöön ennen kolmen kuukauden koeajan päättymistä, saa lisenssien hinnasta 25 prosentin alennuksen. ”Haluamme tarjota käyttäjillemme loppuun asti ajatellun maksamismallin Live-palveluihimme, maan rajat eivät saa olla esteenä. NAVIGON Liven käyttäjille taataan, että käytöstä ei koidu mitään ylimääräisiä kustannuksia mainittujen lisäksi, riippumatta siitä missä maassa palvelu otetaan käyttöön,” Watzke kertoo. ”Tavoitteemme on parantaa asiakkaidemme lomakokemuksia, ei yllättää heitä ikävästi suurella matkapuhelinlaskulla heidän palatessaan kotiin.” Samat hinnat ja ehdot koskevat myös käyttäjiä, jotka päättävät hankkia Live-moduulin ja -palvelun optiona NAVIGON 6310 tai NAVIGON 8410 -malleihin, 99 euron hintaan. Navigon sosiaalisessa mediassa: Twitter: www.twitter.com/NAVIGON_ Flickr: http://www.flickr.com/photos/navigon/ YouTube: http://www.youtube.com/user/NAVIGONcom Facebook: http://www.facebook.com/pages/NAVIGON/51924150929 (*) Kaikki palvelut eivät ole käytettävissä kaikissa maissa (**) Clever Parking Live on käytössä Saksassa, Itävallssa, Sveitsissä ja Luxemburgissa