Sairaalaklovnit: Pelottelevat ihmiset eivät ole klovneja

Maailmalta Suomeen saapunut kauhuvillitys huolestuttaa klovnerian ammattilaisia

“Nämä ihmiset, jotka naamioituvat pelotellakseen, eivät missään nimessä ole klovneja. On tärkeää tehdä ero ammattimaisen klovnerian ja tällaisen toiminnan välillä. Ilmiö perustuu jonkinlaiseen huomion hakemiseen ja sitä on hyvin vaikea käsittää. Lasten pelottelu on raukkamaista ja vastenmielistä. Siinä ei ole mitään hauskaa”, sanoo Sairaalaklovnit ry:n toiminnanjohtaja Aino Viertola.

Oikea klovneria on satoja vuosia vanha taidemuoto, joka perustuu vuorovaikutukseen, empatiaan ja hyvän mielen tuottamiseen. Sairaalaklovni on ystävällinen ja herkkä hahmo, joka tukee läsnäolollaan ja huumorillaan lasten ja näiden läheisten arkea sairaalassaoloaikana. Kohtaaminen tapahtuu aina lapsen ehdoilla ja perheen tilannetta kunnioittaen.

“Klovneria ei ole koskaan tuhoavaa tai pahaa. Tällainen toiminta on vastoin kaikkia sen periaatteita. Klovnerian tavoitteena on tuottaa iloa ja parhaimmillaan sillä voi olla jopa voimaannuttavia ja hyvinvointia lisääviä vaikutuksia, kuten meidän työssämme”, toteaa näyttelijä ja sairaalaklovni Tanjalotta Räikkä, Sairaalaklovnit ry:n taiteellisen jaoksen puheenjohtaja.

“Olemme huolissamme, että klovneihimme suhtaudutaan varauksellisemmin näiden uutisten ollessa esillä. Suurimman menetyksen tässä kokevat lapset sairaaloissa. He todella ansaitsevat ja tarvitsevat sen huolettoman leikin ja ilon, jonka läsnäolomme osastojen arjessa mahdollistaa”, Tanjalotta lisää.

”Luotamme kuitenkin siihen, että tämä on ohimenevää. Toivomme, että keskustelu pysyy asiallisena eikä kukaan ainakaan tahallisesti lietso ilmiötä. Vetoamme tässä asiassa myös mediaan. Olisi todella kurjaa, jos meidän ja muiden ammattiklovnien työ kärsisi tällaisen asian vuoksi. Klovnit ovat ihania ja tarpeellisia ”, Aino Viertola toteaa.

Lisätietoja:

Aino Viertola, toiminnanjohtaja, Sairaalaklovnit ry aino@sairaalaklovnit.fi / 040 534 7079

Sairaalaklovnit on yhdistys, jonka kouluttamat ammattiartistit kiertävät sairaaloiden lastenosastoilla ilahduttamassa pieniä potilaita ja heidän omaisiaan. Työn tavoite on tukea perheiden hyvinvointia ja vahvistaa lapsen minäkuvaa luomalla pieniä ilon, yhdessäolon ja hyvän mielen hetkiä - keskellä sairaalan arkea. Kohtaamiset tapahtuvat aina lapsen ehdoilla ja perheen tilannetta kunnioittaen.

Yhdistys on perustettu 2001, sillä on yhteensä 45 koulutettua klovnitohtoria ja tiimit  viidessä eri kaupungissa. Klovnit ovat taustaltaan ammattiesiintyjiä ja heidät on koulutettu toimimaan vaativassa sairaalaympäristössä. Toiminta on valtakunnallista, jatkuvaa ja säännöllistä. Tällä hetkellä klovnipäiviä sairaaloissa on yhteensä 42 kpl kuukaudessa. Toiminta mahdollistetaan kokonaan avustus- ja lahjoitusvaroin. www.sairaalaklovnit.fi