Sairaalaklovnit lapsipotilaiden ilona jo lähes 10 vuotta

Sairaalaklovnien pelleilyn taustalla on tärkeä työ lapsipotilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Klovnit ovat liki 10 toimintavuotensa aikana tuoneet iloa ja lohtua lähes 300 000 lapsipotilaalle ja heidän perheenjäsenilleen. Yhdistyksen tavoitteena on kasvattaa toiminta kattamaan Suomen kaikki yliopistolliset sairaalat.

Sairaalassa oleminen ei ole kenellekään mukavaa, mutta erityisen ikävää se on lapsille. Sairaalaklovnit saavat lapsen hetkeksi unohtamaan sairautensa, antavat luvan naurulle ja hulluttelulle keskellä sairaala-arkipäivää.

Lapset ovat lapsia myös sairaaloissa, missä heillä on oikeus leikkiin ja virkistykseen. Tämä tulee ottaa huomioon kaikessa hoitotyössä. Sairaalaklovnien toiminta tukee lasta hetkellä, jolloin hän muuten saattaa tuntea itsensä heikoksi ja kurjaksi”, lapsiasianvaltuutettu ja Sairaalaklovnit ry:n hallituksessa vaikuttava Marja-Kaisa Aula painottaa.

Aulan lisäksi yhdistyksen hallituksessa ovat mukana muun muassa vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet sekä puoluesihteeri Mikael Jungner.

Lääkäriliitolta merkittävä tunnustus Sairaalaklovnien työlle

Toiminnan tavoitteena on tukea ja auttaa myös henkilökunnan työtä, siksi sairaalaklovnien työssä on huomioitu tarkasti, etteivät esiintymiset häiritse osastojen arkea. Vuosien mittaan klovnit ovat vakiinnuttaneet asemansa sairaaloissa ja molemmin puoleinen luottamus sairaalahenkilökunnan kanssa mahdollistaa tiiviin yhteistyön. Klovnitohtoreita saatetaan pyytää paikalle esimerkiksi rahoittamaan lasta toimenpiteen ajaksi ja rentouttamaan tilannetta.

Merkittävä osoitus luottamuksesta ja työn arvostuksesta on, että Lääkäriliitto on valinnut Sairaalaklovnit yhdeksi 100-vuotisjuhlakiertueensa tukikohteeksi. Konserttikiertue käynnistyy perjantaina 8.10. ja kiertää Turussa, Helsingissä, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa.

Tavoitteena kaikki yliopistolliset sairaalat kattava toiminta

Toiminnan kasvaessa ja laajentuessa myös haasteet sen rahoittamiseksi lisääntyvät.

Ensi vuonna yhdistys juhlii 10-vuotisjuhlavuottaan, jonka aikana etsitään uusia yhteistyökumppaneita ja avataan ovet jäsenille, jotta halukkaat voivat olla mukana mahdollistamassa tärkeää työtä. Yhdistys on myös hakenut lupaa varainkeruuseen. Juhlavuoden tavoitteena on käynnistää klovnitoiminta myös Oulussa, jonka jälkeen yhdistyksellä olisi toimintaa Suomen kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa.

Sairaalaklovnit ry:n toiminta käynnistyi vuonna 2001 Helsingissä. Tällä hetkellä yhdistyksellä on yhteensä 29 koulutettua klovnitohtoria ja toimintaa viidellä paikkakunnalla: Helsingin, Turun, Tampereen ja Kuopion yliopistollisissa keskussairaaloissa sekä Lahden keskussairaalassa.

Lisätietoja:

Lillli Sukula-Lindblom, toiminnanjohtaja, puh. 0400 429 911, lilli@sairaalaklovnit.fi

www.sairaalaklovnit.fi

www.facebook.com/sairaalaklovnit

Mihin klovneja tarvitaan sairaaloissa?

Sairaalaklovneja tarvitaan sairaaloissa lapsipotilaiden hyvinvoinnin lisäämiseksi ilon keinoin, lapsimyönteisen ilmapiirin ylläpitämiseksi ja sairaalahenkilökunnan työn tukemiseksi. Sairaalaklovnit ry:n kouluttamat artistit kiertävät sairaaloiden lastenosastoilla ilahduttamassa pieniä potilaita ja heidän omaisiaan. Klovnitohtorit saavat lapsen hetkeksi unohtamaan sairautensa ja antavat luvan hyvälle mielelle, vapauttavalle naurulle ja hulluttelulle – keskellä sairaalan arkipäivää.