Sairaalaklovnitoimintaa Turussa 10 vuotta

Sairaalaklovnitoimintaa on ollut Tampereen ja Turun yliopistollisissa sairaaloissa nyt 10 vuotta. Yhdistys on perustettu 2001 ja se aloitti toimintansa Helsingin yliopistollisessa sairaalassa. Kiinnostus toimintaa kohtaan oli kuitenkin niin suurta, että miltei heti perään myös TAYS ja TYKS saivat omat klovnipäivänsä. Nykyään Sairaalaklovnit toimivat kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa, yhteensä kymmenen klovnipäivää viikossa. Jokaisella kaupungilla on oma klovnitiiminsä. Toiminnassa on mukana yhteensä 40 työlleen omistautunutta ja koulutettua klovnitohtoria, jotka ovat esittävien taiteiden ammattilaisia.

Alun kokeiluluontoisesta projektista on kasvanut vakiintunutta ja säännöllistä toimintaa. Klovnien läsnäolosta on tullut lastenosastojen arkea ja osa pienten potilaiden hyvää hoitoa. Vuosien varrella yhteistyö henkilökunnan kanssa on tullut tiiviimmäksi, kun molemminpuolinen luottamus ja ymmärrys on kasvanut. Klovnien ehdotonta ammattitaitoa on mm. hallita sairaaloissa tarvittava hygieniaosaaminen.

Työmme tärkeä perusarvo on jatkuvuus. Tämä on hienosti toteutunut, kun nyt jo kolmessa kaupungissa olemme toimineet yhtäjaksoisesti yli kymmenen vuotta. Myös näiden sairaaloiden työyhteisöjen kannalta tämä on merkittävä juttu. Tässä ajassa olemme kasvaneet osaksi osastojen arkea. Mutta arkisia emme muuten kyllä ole! Tätä työtä tehdään aina lapsen ehdoilla ja yhteistyössä henkilökunnan kanssa. ”, kertoo yhdistyksen toiminnanjohtaja Aino Viertola.

Rakastan pelleilyä! – päivä, mahdollisuus tavata tuttu klovnikaveri

Juhlavuoden kunniaksi sairaalaklovnit jalkautuvat sairaalaympäristön ulkopuolelle. Tapahtuma kutsuu koolle klovnit ja klovnien ystävät yhteisen hauskanpidon merkeissä. Turussa sairaalaklovnit näkyvät Seikkailupuistossa järjestettävässä lasten rockfestivaali Seikkisrockissa 8.6.

Rakastan Pelleilyä! -päivä on Sairaalaklovnien konsepti, jossa klovnit jalkautuvat sairaalasta kaupungille ja puistoon tapaamaan lapsia. Tapahtumia on jatkossa tarkoitus järjestää kerran vuodessa kussakin kaupungissa, jossa on yliopistollinen sairaala. Tapahtumien yhteydessä on myös aina yhdistyksen varainhankintaan liittyvä tempaus. Pääpainona on kuitenkin viettää perheiden kanssa klovnimaisen mukava ja hauska yhdessäolon hetki puistopiknikin merkeissä.

”Kun yhdistys täytti kymmenen vuotta muutama vuosi sitten, havahduimme kuinka paljon meillä on lapsia, jotka voisivat ilahtua kovasti jälleennäkemisestä. Vuosien varrella olemme tavanneet suuren määrän pieniä potilaita, joista onneksi isolle osalle sairaala-aika on taaksejäänyttä elämää. Ajattelimme, että kerran vuodessa voisi olla kiva päästä tervehtimään vanhoja tuttuja klovniystäviä. Monille lapsille ja perheille kohtaamiset klovnien kanssa ovat hyvin merkittävä asia, jota muistellaan mielellään pitkään sairasajan jälkeenkin.” kertoo Aino Viertola ajatuksesta tapahtumien taustalla.

Turkuun haaveissa toinen klovnipäivä – Lahjoita aikaasi, tule lipaskerääjäksi 8.6!

Tällä hetkellä klovnit vierailevat sairaaloiden lastenosastoilla yhteensä kymmenenä päivänä viikossa, Tampereella näistä kaksi ja Turussa tällä hetkellä yksi. Haaveena on jossain vaiheessa saada myös Turkuun toinen toimintapäivä, jotta klovnitohtorit pystyvät vierailemaan kaikilla osastoilla. Osana 10-vuotisjuhlintaa Sairaalaklovnit järjestävät varainkeräystempauksen, jonka tavoitteena on mahdollistaa tämä toinen klovnipäivä Turussa. Yhdistys toteuttaa vapaaehtoisvoimin lipaskeräyksen, jonka teemana on “Lahjoita ILOA lapselle!”.

Lipaskerääjät kiertävät keskustan alueella ja kauppakeskuksissa. Kerääjät erottuvat hyvin sairaalaklovnitakkien ja liivien ansiosta. Lippaat jaetaan Turun Kauppakamarin tiloissa (Puolalankatu 1) klo 10-11 ja palautetaan samaan paikkaan klo 16-17. Kerää kiva porukka tai tule yksin – tästä päivästä jää ILOINEN mieli.

Lahjoita aikaasi hyvään tarkoitukseen ja tule Sairaalaklovnien lipaskerääjäksi lauantaina 8.6. klo 10-17 välisenä aikana.

Ilmoittautuminen: aino@sairaalaklovnit.fi tai tekstiviesti 040 534 7079
Keräystä tehdään 2-5 hengen ryhmissä.
Kerääjistä ainakin yhden tulee olla täysi-ikäinen.

Lisätietoja:
Aino Viertola, toiminnanjohtaja, Sairaalaklovnit ry
puh. 040 534 7079 aino@sairaalaklovnit.fi

www.sairaalaklovnit.fi - www.facebook.com/sairaalaklovnit

Sairaalaklovnit on yhdistys, jonka kouluttamat artistit kiertävät sairaaloiden lastenosastoilla ilahduttamassa

pieniä potilaita ja heidän omaisiaan. Klovnitohtorit saavat lapset hetkeksi unohtamaan sairautensa ja antavat luvan hyvälle mielelle, vapauttavalle naurulle ja hulluttelulle keskellä sairaalan arkipäivää.

Sairaalaklovnit ry on perustettu vuonna 2001. Tällä hetkellä yhdistyksellä on toimintaa kaikkien yliopistollisten sairaaloiden  lastenosastoilla viidellä paikkakunnalla; Helsingissä, Turussa, Tampereella, Kuopiossa ja Oulussa. Sairaaloissa toimii yhteensä neljäkymmentä sairaalaklovnia.