SAS auttaa yrityksiä hyödyntämään rakenteetonta tietoa päätöksenteossa

Helppokäyttöinen ohjelmisto automatisoi monikielisen sisällön luokittelun

Espoo 2. huhtikuuta 2009 - Organisaatioilla on huutava tarve raivata yhä suurempiin mittasuhteisiin paisuvia tietomassoja. Perinteisillä, määrämuotoisen ja rakenteisen tiedon hakemiseen tarkoitetuilla tekniikoilla ei päästä pitkälle, kun pyritään tehokkaasti hyödyntämään myös vapaamuotoista ja hajallaan eri paikoissa sijaitsevaa tietosisältöä, jota erilaiset sovellukset ja prosessit - tai esimerkiksi wikit ja blogit - sisältävät ja tuottavat.

Liiketoiminta-analytiikkaan erikoistuneen SAS Instituten uusi Content Categorization -ratkaisu jäsentää ja analysoi yrityksessä olevaa tietosisältöä käsitteiden ja hakusanojen avulla halutuiksi kokonaisuuksiksi ja siten parantaa näiden tietojen löydettävyyttä. Rakenteetonta, vapaamuotoista tietosisältöä luokittelevan sovelluksen on kehittänyt SASin yksikkö Teragram, joka on mobiilin ja monikielisen kieliteknologian markkinajohtaja.

”SAS Content Categorization -ratkaisu järjestelee ja luokittelee tietosisältöä sekä helpottaa merkittävästi oikean informaation löytymistä”, kertoo Göran Lindblad, SAS Instituten markkinointijohtaja. Ratkaisu auttaa käsittelemään valtavia sisältömääriä, mikä vähentää tarvetta käsin tehtävään, aikaa vievään sisällön luokitteluun. Ohjelmiston edistykselliset, kielitieteeseen perustuvat luonnollisen kielen käsittelytekniikat pystyvät tunnistamaan ja analysoimaan yli 30 kieltä, joten globaalit yritykset voivat näin helposti hallita ja hyödyntää monikielistä tietosisältöä.”

SAS Content Categorization -ratkaisun avulla saavutetaan seuraavia etuja:
• Haluttu tieto löytyy helpommin ja nopeammin.
• Graafisen käyttöliittymän avulla voidaan helposti rakentaa haluttuihin luokkiin ja käsitteisiin pohjautuva luokitus (taksonomia).
• Käyttäjäkohtaisten luokittelusääntöjen avulla käyttäjät voivat itse määritellä kriteerit, jotka heidän haluamiensa dokumenttien tulee täyttää ja toisaalta myös, millaiset dokumentit sääntöjen tulisi rajata pois.
• Tietoturvallinen ryhmätyön tuki: luokituksia voidaan kehittää yksin tai ryhmätyönä, jolloin kullekin luokittelijalle ja kehittäjälle voidaan määritellä, mihin projekteihin hänellä on pääsyoikeudet.

“Kansainvälisesti tunnetut yritykset, kuten Associated Press, CNN, Factiva, eBay, Forbes.com, NYTimes Digital, Reed Business Information, Sony, washingtonpost.com, Wolters Kluwer, World Bank ja Yahoo! käyttävät vapaamuotoista tietoa analysoidessaan asiakkaitaan, markkinatilannetta, sisäisiä toimintojaan tai toimitusketjujaan. Meidän ratkaisumme avulla heillä on kehittyneet työkalut organisaatioiden teksti- ja dokumenttipohjaisen tiedon luokitteluun ja niiden tietosisällön tehokkaampaan hyödyntämiseen”, Lindblad jatkaa.

Esimerkiksi globaali informaatio- ja markkinointiratkaisuja tuottava Reed Business Information joutuu jatkuvasti käymään läpi miljardeja dokumentteja, jotka sisältävät tietoja noin 14 miljoonasta yrityksestä, miljoonista henkilöistä ja tuhansista tuotteista ja aihealueista. SAS-ratkaisun avulla se on määritellyt omia käsiteluokkiaan eli taksonomioitaan, joiden avulla se voi tehokkaasti käsitellä ja jäsenneltyinä edelleen toimittaa näitä tietoja asiakkailleen.