Sisäseikkailupuisto HopLop nousee ei-asennetta vastaan

Suomen suurin sisäseikkailupuisto HopLop liputtaa lapsiystävällisemmän Suomen puolesta ja kannustaa jättämään puistoissaan ei-asenteen nurkkaan. Liike ja leikki ovat lapsen kehitykselle välttämättömät. Lapsille tulisi tarjota hetkiä ja paikkoja, jolloin he aidosti saavat olla lapsia.

Lapsiperheet joutuvat tasapainottelemaan jatkuvassa kannustamisen ja kieltämisen ristiaallokossa. Joskus kanssaihmisiltä tulee paheksuvia katseita, kun lapsi käyttäytyy luontaisella tavallaan ja on utelias ikiliikkuja. HopLopin tavoitteena on tukea perheiden hyvinvointia ja liikkumisen iloa.

”Sääntöjä pitää toki oppia noudattamaan, mutta hiven ymmärtäväisyyttä ja pilkettä silmäkulmaan aikuisilta ei olisi lainkaan pahasta”, tuumaa HopLopin toimitusjohtaja Tomi Pulkki, joka on itse kolmen pojan isä.

HopLopissa on lähdetty tietoisesti toimimaan ei-asennetta vastaan. Puistot on suunniteltu hauskoiksi, innostaviksi ja turvallisiksi paikoiksi kokeilla rajojaan ja saada onnistumisen elämyksiä.

”Älä ole ei -filosofiassa ei ole kyse siitä, että lapset eivät tarvitsisi rajoja, vaan siitä, että heille tarjotaan hetkiä, jolloin he voivat toimia luonnollisesti ilman turhia kieltoja”, tiivistää Pulkki.

”Meillä ei tarvitse olla ei. Lapset saavat olla lapsia ja aikuisetkin voivat kirmata mukaan leikkimään. Myös HopLopin työntekijät vaalivat filosofiaa ja välttävät turhia ryppyjä otsalla. Meillä saa turvallisessa ympäristössä luvan kanssa olla lapsi”, hän jatkaa.

Leikki ja liike tukevat oppimista

Lastenpsykiatrian erikoislääkäri Janna Rantala kertoi HopLop Vantaan avajaisissa, että leikki ja liike ovat lapsen kehitykselle välttämättömiä. ”Aikaa pitää vuorotellen varata toisaalta oman kehon ja mielen käyttämiseen ja toisaalta rauhoittumiseen. Molemmissa lapsi tarvitsee aikuisen apua ja kannustusta”, painottaa Rantala.

Kun lapsille tarjotaan tarpeeksi liikkumisen mahdollisuuksia sekä tilanteita, jossa lapsi saa toteuttaa itseään, niin rauhoittuminenkin on helpompaa. Liikunta tuottaa lapselle iloa, mutta se myös tukee oppimista.

”Lapsen aistit ovat monikanavaisia. Kehoa pitää saada käyttää, jotta ajattelu kehittyisi. Esimerkiksi keinuminen parantaa lukemaan oppimista”, kertoo Rantala.

Rantala painottaa, että leikkimiselle täytyy järjestää arkeen tilaa ja aikaa. ”Leikki on riemua ja leikki on liikettä. Leikki on ääntä, virtaa ja melua, luontaista elämän iloa. Harvan perheen asuinneliöt, hermot ja naapurisopu kestävät tätä lasten leikkitieteellistä korkeakoulua, joten on hyvä, että on paikkoja, jossa saa vapaasti olla ja mennä”.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tomi Pulkki, HopLop Oy
p. 046 850 1712, tomi.pulkki@hoplop.fi

HopLop on Suomen suurin liikuntaseikkailupuistojen ketju ja merkittävin yksityinen lasten liikuttaja. HopLop on perustettu vuonna 2006 ja sillä on 18 toimipistettä ympäri Suomea. HopLop haluaa kannustaa lapsia leikkiin ja liikkumiseen sekä tukea perheiden hyvinvointia.
www.hoplop.fi

Lainaukset