Sony Ericsson esitteli Windows Mobile-puhelimen

Microsoft vahvistaa asemaansa matkapuhelimien kuluttajamarkkinoilla. Sony Ericsson on julkistanut ensimmäisen Windows Mobile-matkapuhelimensa, XPERIA™ X1:n, jossa yhdistyvät mobiilit web- ja multimedia-ominaisuudet. Puhelin on suunnattu kuluttajille, jotka etsivät huvin ja hyödyn yhdistävää mobiiliteknologiaa. Sony Ericssonin XPERIA™ X1:n myötä, neljällä viidestä maailman suurimmasta matkapuhelinvalmistajasta on mallistossaan Windows Mobile-laite vuonna 2008.

Microsoft kertoi tänään Barcelonan Mobile World Congress-tapahtumassa Sony Ericssonin tuovan markkinoille uuden, kuluttajille suunnatun Windows Mobile-puhelimen. Sony Ericsson XPERIA™ X1 sisältää monipuoliset ominaisuudet internet-, kommunikointi- ja viihdekäyttöön ja vastaa näin kuluttajien tarpeeseen työn ja vapaa-ajan entistä paremmin yhdistävästä laitteesta. Sony Ericssonin liityttyä Windows Mobile-puhelimia valmistavien yritysten joukkoon, vuoden 2008 aikana neljällä viidestä suurimmasta matkapuhelinvalmistajasta on mallistossaan tarjolla Windows Mobile-laite.
”Ihmiset haluavat puhelimen, joka sopii sekä huvi- että hyötykäyttöön,” sanoi Pieter Knook, mobiiliviestinnän liiketoimintajohtaja Microsoftilta. ”Microsoft ja Sony Ericsson jakavat yhteisen ’One Phone for Your Life’-vision, ja pyrkivät tekemään siitä totta antamalla kuluttajille todellisen vapaudentunteen mobiiliteknologian keinoin.”
Sony Ericsson XPERIA™ X1 sisältää monipuolisen valikoiman toimintoja työhön ja vapaa-aikaan, tukeutuen Microsoft Windowsin tunnettuuteen sekä laajaan valikoimaan Windows Mobile-sovelluksia ja -palveluita. Vuoden 2008 toisella puoliskolla lanseerattava XPERIA™ X1 on Sony Ericssonin uuden XPERIA™-tavaramerkin lähtölaukaus, joka kuvastaa elämää ja energistä kommunikointia.
”XPERIA™ edustaa lupaustamme ajatella ennen kaikkea käyttäjäkokemusta ja tuottaa ensiluokkainen elämys – milloin vain, missä vain, mitä vain ja kenen kanssa tahansa”, sanoo Rikko Sakaguchi, head of Portfolio and Proposition, Sony Ericssonilta. ”Tehdessämme yhteistyötä Microsoftin kanssa XPERIA™ X1:ssä, olemme voineet liittää meidän tietotaitomme kuluttajista Windows Mobilen tuottavuusominaisuuksiin. Tuloksena olemme X1:ssä yhdistäneet webkommunikointi- ja viihdeominaisuudet silmiinpistävän muotoilun kanssa.”
Pohjoismaissa suuren mielenkiinnon kohteena
Sony Ericssonin puhelinuutuus tulee maailmanlaajuisesti saataville, mutta erityisen mielenkiintoinen se on pohjoismaiden näkökulmasta. Sony Ericssonilla on vahva osaaminen kuluttajasektorilla ja pohjoismaissa on kahdeksan miljoonaa Windows Live-käyttäjää.
”Pohjoismaalaiset ovat kiihkeitä Windows Live Messenger-, Hotmail- ja Spaces-käyttäjiä, hallitsemme ylipäänsä digitaalisen elämäntavan hyvin,” kertoo Microsoftin mobiiliviestinnän pohjoismainen liiketoimintajohtaja Peter Wissinger. ”Tähän asti tuki Live-palveluille on ollut operaattorikohtaista, pian riittää että hankkii Sony Ericsson XPERIA™ X1-puhelimen. Kun Windows Live on integroitu suoraan puhelimeen, yhteydenpito lähellä ja kaukana oleviin rakkaisiin helpottuu.”
Windows Mobilella on vahva potentiaali myös pohjoismaisissa yrityksissä, joissa on noin 7,5 miljoonaa Microsoft Exchange-käyttäjää. He hyötyvät puhelimen Windows-maailmasta tutusta käyttöliittymästä, Office-sovelluksista, sekä Outlook-sähköpostin, kontaktien, kalenterin ja tehtävien reaaliaikaisesta päivittymisestä matkapuhelimeen.
”Ruotsi ja muut pohjoismaat ovat älypuhelimien edistynein markkina-alue ja kysyntä matkapuhelinsovelluksille on ennätyksellisen korkealla. Omiin tutkimuksiimme perustuen 68 prosenttia ruotsalaisista yrityksistä aikoo ottaa käyttöön mobiiliratkaisut 12 - 18 kuukauden kuluessa,” kertoo Wissinger.
Sony Ericsson myi yli 100 miljoonaa matkapuhelinta vuonna 2007 ja menestyi erityisen hyvin kuvaamiseen ja musiikkiin keskittyvillä Cyber-shot- ja Walkman-puhelimillaan. Microsoft myi tilivuoden 2007 aikana 11 miljoonaa Windows Mobile-lisenssiä ja odottaa myyvänsä niitä yli 20 miljoonaa tilivuoden 2008 aikana.
”Sopimus Microsoftin ja Sony Ericssonin välillä on kiistatta molempien yritysten voitto,” sanoo Lars Vestergaard, Euroopan matkapuhelin- ja langattoman viestinnän tutkimusjohtaja IDC:ltä. ”Yhdistämällä Windows Mobilen tehokkuus ja helppokäyttöisyys Sony Ericssonin kehittyneisiin käyttäjäkeskeisiin ominaisuuksiin, on mahdollista saavuttaa matkapuhelinten ’sweet spot’.”
Sony Ericsson XPERIA™ X1 ominaisuudet lyhyesti:
• Ainutlaatuinen kaarellinen liukukansi, jonka alla helppokäyttöinen täysikokoinen QWERTY-näppäimistö, kolmituumainen laajakuvanäyttö, sekä korkealaatuinen metallinen ulkokuori
• Windows Mobile, HSDPA/HSUPA ja Wi-Fi™, joiden avulla käyttäjät voivat nauttia suosikkiviihteestään ja työskennellä tehokkaasti liikkeellä ollessaan
• XPERIA™-paneelit, joiden avulla web, multimedia ja muut sovellukset ovat vain sormenpään kosketuksen etäisyydellä