Stonesoft paransi ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulostaan edellisvuodesta

Uusi vuosi muutti myös yhtiön kassavirran positiiviseksi

Helsinki, 22.4.2009 – Yritysten tiedonkulun ja liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamiseen erikoistuneen Stonesoft Oyj:n 2009 ensimmäisen vuosineljänneksen liiketulos parani edellisvuoden vastaavasta ajanjaksosta 8 %
-1,1 miljoonaan euroon. Yhtiön kokonaisliikevaihto oli 5,1 miljoonaa euroa (5,3 MEUR vuoden 2008 ensimmäisellä neljänneksellä) ja kassavirta 0,3 miljoonaa euroa, joka on 1,4 miljoonaa euroa parempi kuin edellisvuonna.

Stonesoftin liiketoiminnan ytimen muodostaa StoneGate -tuoteryhmä, joka sisältää palomuuri-, VPN-, SSL VPN- sekä IPS- eli tunkeutumisen havainnointi- ja estotuotteet. Yhtiön vertailukelpoinen kassavirta, liikevaihto ja StoneGate-tuoteryhmän myynti ovat kehittyneet positiivisesti viiden edellisen vuosineljänneksen aikana. Vuoden 2009 ensimmäisen vuosineljänneksen aikana myönteinen kehitys jatkui kassavirran ja liikevaihdon osalta, mutta StoneGate-tuoteryhmän myynti laski.

”Päämarkkina-alueellamme Euroopassa StoneGate-tuoteryhmän myynti kehittyi edelleen positiivisesti,” sanoo Stonesoftin toimitusjohtaja Ilkka Hiidenheimo. ”Kokonaismyynnin lasku johtui lähinnä siitä, että jouduimme viime vuosina lykkäämään useita merkittäviä hankkeita voimakkaasti kasvaneilla kehittyvillä markkinoilla, kuten Venäjällä, Pohjois-Afrikassa ja Lähi-Idässä. Se johti yhtiön kokonaiskasvun vähäiseen taittumiseen.”

Stonesoft on erikoistunut toimittamaan tietoturvaratkaisuja paitsi hajautetuille organisaatioille, myös kriittisiin ja puolustusteollisuuden verkkoympäristöihin. Nämä ympäristöt vaativat erilaista lähestymistapaa kuin perinteiset yritysverkkoratkaisut ja asettavat sekä verkkoarkkitehtuurille että tietoturvalle poikkeuksellisen korkeat vaatimukset. ”Kilpailukykymme tällä alueella on vahva ja uskon siihen, että tuotteidemme kustannustehokkuuden ja asiakkaan liiketoiminnalle tuomien hyötyjen merkitys korostuu entisestään taloudellisesti vaikeina aikoina,” Hiidenheimo jatkaa.

Toissapäivänä Stonesoft julkisti uuden StoneGate Management Center 5.0 -hallintakeskuksen ja StoneGate Firewall 5.0 - palomuurin, joiden avulla yhtiö uskoo tuotteidensa kilpailukyvyn vahvistuvan merkittävästi. StoneGate -tuoteperheen ratkaisut ovat myös voittaneet useita tunnustuksia. Aiemmin huhtikuussa StoneGate-palomuuriratkaisulle myönnettiin Common Criteria Evaluation Assurance Level EAL 4+ -tason tietoturvaluokitus, joka on korkein kaupallisille tuotteille myönnettävä sertifikaatti, ja tänään yhtiö julkisti uuden StoneGate 5.0 -tuotteensa voittaneen yhdysvaltalaisen Info Security Products Guiden ”2009 Tomorrow’s Technology Today Award” -palkinnon.

Pörssitiedote kokonaisuudessaan on luettavissa osoitteessa http://www.stonesoft.com/en/investor_relations/sijoittajat/taloudelliset_raportit/#Osavuosikatsaukset

Lisätietoja uusista StoneGate 5.0 -ratkaisuista löytyy osoitteesta http://www.stonesoft.com/en/press_and_media/releases/fi/2009/20042009.html?uri=/en/press_and_media/releases/fi/2009/index.html