Stonesoftilta 163 uutta näytettä kehittyneistä evaasiotekniikoista

Vuosi uuden uhkakategorian julkaisusta tietoturvalaitevalmistajat nukkuvat edelleen

Helsinki, 10. lokakuuta 2011 – Tietoturvayhtiö Stonesoft ilmoitti tänään toimittaneensa 163 uutta näytettä kehittyneistä evaasiotekniikoista (Advanced Evasion Techniques, AET). Tilanne maailmanlaajuisesti on huolestuttava, koska Stonesoftin testeissä uudet näytteet ovat ohittaneet markkinoilla olevat IPS- eli tunkeutumisen havainnointi- ja estolaitteet. Ensimmäisten kehittyneiden evaasiotekniikoiden julkaisemisesta on kulunut vuosi, mutta suurin osa tietoturvalaitevalmistajista ei edelleenkään ole ryhtynyt riittäviin toimenpiteisiin ongelman pysäyttämiseksi.

“Tietoturvayhtiöillä on nyt ollut yli vuosi aikaa tarjota asiakkailleen suojaa kehittyneitä evaasiotekniikoita vastaan, mutta valitettavasti reagointi on ollut vähäistä. Vain harvat yritykset ovat ylipäätään ymmärtäneet ongelman laajuuden, ja niillä, jotka ovat, on vaikeuksia tarjota asiakkailleen edes jonkinlaista suojaa. Suurin osa ongelman ymmärtävistä tietoturvayhtiöistä on kyvyttömiä rakentamaan toimivaa ratkaisua, joten he rakentavat kiireellä väliaikaisia ja joustamattomia korjauksia. Loput puolestaan vain sivuuttavat asian, eivätkä tee mitään”, kertoo Stonesoftin toimitusjohtaja Ilkka Hiidenheimo.

Stonesoft on jatkanut kehittyneiden evaasiotekniikoiden tutkimusta havaittuaan tämän uuden uhkakategorian vuosi sitten. Nyt yhtiö on toimittanut 163 uutta AET-näytettä tietoturvaviranomaistaho CERT-FI:lle. Näytteet sisältävät 54 atomista eli yksittäistä evaasiota sekä 109 yhdistelmää, joita voidaan edelleen yhdistää joko keskenään tai aiemmin julkaistujen evaasiotekniikoiden kanssa täysin uusien evaasioiden luomiseksi. Kaikki pystyvät toimimaan myös uuden IPv6 -internetprotokollan ylitse, mikä lisää tietoturvariskejä ja tekee suojautumisesta entistä haastavampaa.

Stonesoft painottaa, että verkon tietoturvaa tulee tarkastella dynaamisena prosessina. Jos tietoturva-aukkojen ja haitallisen liikenteen havaitsemiseksi käytetään yhä kymmenen vuotta vanhoja keinoja, modernit uhat kuten evaasiotekniikat jäävät vääjäämättä huomaamatta. Staattiset ratkaisut eivät toimi, koska jatkuvasti muuttuvat uhat vaativat myös tietoturvalta jatkuvaa kehitystä ja päivitysvalmiutta. Uusia tietoturva-aukkoja, haavoittuvuuksia ja hyökkäyksiä havaitaan jatkuvasti. Nopeimman keinon reagoida sekä näihin että uusiin evaasiotekniikoihin tarjoavat dynaamiset, ohjelmistopohjaiset ja keskitetysti hallittavat tietoturvaratkaisut.

Lisätietoja kehittyneistä evaasiotekniikoista osoitteissa www.antievasion.com ja www.stonesoft.com.

Lisätietoja:

Klaus Majewski, kehitysjohtaja
Stonesoft Corporation
Sähköposti: klaus.majewski(AT)stonesoft.com

Stonesoft Oyj

Stonesoft Oyj (NASDAQ OMX: SFTIV) on innovatiivinen integroitujen verkkotietoturvaratkaisujen toimittaja, joka on keskittynyt hajautettujen organisaatioiden tiedonkulun turvaamiseen. Asiakkaidemme liiketoiminta edellyttää vaativaa verkkoturvallisuutta ja sovellusten luotettavaa saatavuutta.

StoneGate(TM) on tietoturvaratkaisu, jossa yhdistyvät palomuuri, VPN, IPS (tunkeutumisen havainnointi- ja estojärjestelmä) sekä turvallisen etäkäytön mahdollistava SSL VPN. Ratkaisu yhdistää verkkotietoturvan, jatkuvan saatavuuden sekä palkitun kuormantasausteknologian yhtenäiseksi, keskitetysti hallittavaksi järjestelmäksi. StoneGate-tietoturvaratkaisu tarjoaa alhaiset käyttökustannukset, erinomaisen suorituskyvyn ja tehostaa verkko-investointien tuottavuutta. Virtuaalinen StoneGate-tietoturvaratkaisu suojaa verkkoa ja takaa liiketoiminnan jatkuvuuden sekä virtuaali- että fyysisessä ympäristössä.

StoneGate Management Center -hallinnan avulla StoneGate-palomuuria, VPN-, IPS-, sekä SSL VPN -ratkaisua voidaan hallita keskitetysti. StoneGate-palomuuri ja hyökkäyksen havainnointi- ja estojärjestelmä toimivat saumattomasti yhdessä muodostaen koko yritysverkon kattavan kehittyneen kerroksellisen puolustuksen. StoneGate SSL VPN tarjoaa tehokkaan suojan mobiili- ja etäkäytön tarpeisiin.

Vuonna 1990 perustettu Stonesoft Oyj on maailmanlaajuisesti toimiva yhtiö, jonka pääkonttori on Helsingissä ja Amerikan alueen pääkonttori Atlantassa, Georgiassa. Lisätietoa osoitteista www.stonesoft.com, www.antievasion.com ja http://stoneblog.stonesoft.com.