Stonesoftin palomuuriratkaisu sai arvostetun sertifioinnin

Kansainvälisesti tunnustettu Common Criteria -tietoturvastandardi takaa yrityksille luotettavan ratkaisun

Helsinki, 15. huhtikuuta 2009 - Yritysten tiedon turvaamisessa vaaditaan erityistä asiantuntemusta. Jos riittävää osaamista ei löydy talon sisältä, yrityksen on silti pystyttävä varmistumaan siitä, että se investoi oikeanlaisiin ratkaisuihin. Stonesoftin StoneGate Firewall/VPN -ratkaisu on saavuttanut Common Criteria Evaluation Assurance Level EAL 4+ -tason tietoturvaluokituksen, joka on korkein kaupallisille tuotteille myönnettävä sertifikaatti. Tämä takaa, että ratkaisu täyttää liiketoiminnan vaativatkin tietoturvatarpeet.

Yritysten tiedonkulun ja liiketoiminnan turvaamiseen erikoistunut Stonesoft sai Common Criteria -sertifikaatin ensimmäisen kerran jo syyskuussa 2003.

“StoneGate 2.0.5 -ratkaisu oli silloin ainoa tuote sarjassaan, joka sai Common Criteria -sertifikaatin sekä tietoturvan että korkean käytettävyyden ominaisuuksille,” Stonesoftin markkinointijohtaja Klaus Majewski muistelee. ”Nyt sertifiointi kattaa myös tuotteemme viimeisimmän version, mikä kuvastaa hyvin pitkäjänteistä sitoutumistamme korkean laadun ylläpitämiseksi. Haluamme, että asiakkaamme voivat olla täysin varmoja siitä, että tarjoamamme ratkaisut ovat turvallisia, luotettavia ja toimintavarmoja. Kansainvälisesti hyväksytty tietoturvastandardi takaa tämän parhaalla mahdollisella tavalla.”

“EAL4+ -sertifiointi on merkittävä tunnustus. Se, että Stonesoftin ratkaisu on sertifioitu jo toistamiseen, on selkeä todistus heidän luotettavuudestaan ratkaisutoimittajana. Sertifiointi osoittaa heidän sitoutumisensa tuotteiden vakauden ja tietoturvastandardien kehittämiseen, ja toimii siten todellisena laatutakuuna asiakkaille,” sanoo Silvère Pradella, Network Service Unit Manager Thalesilta. Thales on maailman johtava ilmailu-, puolustus- ja tietoturva-alojen liiketoimintakriittisten tietojärjestelmien toimittaja. Yrityksellä on yli 68 000 työntekijää ja toimintaa 50 maassa.

Common Criteria -sertifiointi on riippumaton tietoturvastandardi joka tunnustetaan tällä hetkellä 26 maassa. Tietoturvatarpeiden kasvaessa ja haasteiden muuttuessa yhä monimutkaisemmiksi, yhä useampi yritys luottaa sertifioituun ratkaisuun päättäessään investoinneista. Common Criteria -sertifioidut tuotteet on testattu kolmannen osapuolen toimesta vaativissa olosuhteissa. Asiakkaat voivat näin luottaa siihen, että testit läpäisseet ratkaisut ovat sertifioinnin Security Target -vähimmäismääritysten mukaisia.

Common Criteria -standardissa on määritelty seitsemän EAL-tasoa, joista EAL4:stä ylemmät tahot ovat ei-kaupallisia. EAL4-sertifikaatin merkitys korostuu varsinkin hallinnon alalla ja on tärkeä valintakriteeri esimerkiksi rahoitusalan ja puolustusvoimien valinta- ja päätösprosesseissa. Esimerkiksi Yhdysvaltojen julkishallinnossa suositellaan, että niiden käyttämät kaupalliset tuotteet ovat EAL4-sertifioituja.

Security Target -määritykset voi ladata PDF-muodossa osoitteesta http://www.commoncriteriaportal.org/files/epfiles/lfs_t536_st.pdf.

StoneGate Firewall/VPN 4.2.2, 5708.cc.1 -versio testattiin ja hyväksyttiin British Telecomin kaupallisten tuotteiden testauslaboratoriossa Communications-Electronics Security Group (CESG) -viranomaistahon valvonnassa.

Lisätietoja testauksesta ja siihen liittyvistä tahoista löytyy osoitteista www.cesg.gov.uk/find_a/cert_products/index.cfm?menuSelected=1&displayPage=152&id=426, www.commoncriteriaportal.org/products_NS.html#NS, ja www.stonesoft.com/en/products_and_solutions/certifications.