Stora Enson Jouko Karvinen valittiin vuoden Innovaatiojohtajaksi

Stora Enson toimitusjohtaja Jouko Karvinen valittiin tänään Microsoftin Business Summit -tapahtumassa vuoden 2011 Innovaatiojohtajaksi. Valintaraadin mukaan Karvinen on saanut Stora Enson haastamaan Rethink-kampanjalla tehokkaasti sekä omaa yhtiötään että koko toimialaa.

Stora Enson toimitusjohtajana vajaat viisi vuotta työskennelleelle Jouko Karviselle nimitys oli iloinen yllätys.

”Tämä on upea tunnustus koko Stora Enson joukkueelle. Innovaatio lähtee liikkeelle siitä, että toimitusjohtajalla on kanttia palkata itseään fiksumpia alaisia. Näin luodaan joukkue, joka keskustelun, erilaisuuden tai jopa konfliktien kautta synnyttää jotain uutta – kyseenalaistaa, innovoi ja uudistaa”, Karvinen sanoo.

Valintaraati luonnehtii Jouko Karvisen olevan todellinen Mr. Rethink Suomessa ja korostaa, että Karvinen on saanut johtamansa yhtiön henkilöstön haastamaan itsensä käytännön arjessa ja lähtenyt Rethink-kampanjalla haastamaan tehokkaasti sekä omaa yhtiötään että koko toimialaa.

”Lahjakkaimmille taiteilijoille ja menestyneimmille liike-elämän eri funktioiden edustajille on jo pitkään jaettu palkintoja, mutta Vuoden Innovaatiojohtajakilpailussa haluamme löytää luovuutta ja muutosta edistäviä johtajia ja tehdä heidän ajamaansa arvokasta uudistustyötä tunnetuksi”, valintaraadin puheenjohtaja Anthony Gyursanszky, Microsoft Oy:n markkinointi- ja liiketoimintajohtaja, kertoo.

Vuoden Innovaatiojohtaja voidaan löytää mistä tahansa organisaatioroolista. ”Jouko Karvinen on omassa organisaatiossaan vahvasti tukenut työntekijöiden luovuutta ja riskinottoa. Samalla hän on kääntänyt koko yrityskulttuuria ja organisaatiota innovaatioasentoon, mikä on antanut yhtiölle mahdollisuuden luoda itsensä uudestaan.”

2010 käynnistetyllä Vuoden Innovaatiojohtajan valinnalla on tarkoitus lisätä julkista keskustelua uudenlaisen johtamiskulttuurin tarpeellisuudesta muuttuvassa maailmassa, jotta suomalaisten yritysten ja koko Suomen kilpailukykyä saadaan parannettua.

”Uskomme että innovaatiotoiminnan ymmärtäminen laaja-alaisesti kannustaa innovatiivisuuteen muuallakin kuin tuotekehityksessä ja tutkimuksessa. Kansalliselle kilpailukyvyllemme on tärkeää nykyisten suuryritystemme liiketoimintastrategioiden innovatiivinen uudistaminen, ja tässä mielestämme Jouko Karvisen luotsaama yhtiö on erinomaisella tiellä ja hyvänä esimerkkinä myös muille perinteisen teollisuuden yrityksillemme Suomessa”, Gyursanszky sanoo.

Suomen Vuoden Innovaatiojohtajan valintaraadissa toimivat Gyursanszkyn lisäksi Accenturen Nordic Managing Director Frank Korsström, innovaatiotoimittaja Jyrki Alkio, Via Groupin toimitusjohtaja Tero Kauppinen, innovaatiojohtamisen koulutusohjelma IMO sekä Microsoftin toimitusjohtaja Ari Rahkonen.

Microsoft kumppaneineen käynnisti Vuoden Innovaatiojohtaja -kunniamaininnan tukeakseen suomalaisen innovaatiokulttuurin kehittymistä.

Toimitusjohtaja Jouko Karvinen, Stora Enso Oyj, puh. 02046 21410
Markkinointi- ja liiketoimintajohtaja Anthony Gyursanszky, Microsoft Oy, p. 050 592 8556

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 92 000 työntekijää yhteensä 102 maassa. Heinäkuussa 2011 päättyneenä tilivuonna Microsoftin liikevaihto oli 69.94 miljardia US dollaria.