Suomalainen ohjelmistoyritys käynnistää mittavan rekrytointi- ja koulutushankkeen

Ohjelmistoalan palveluyritys Sininen Meteoriitti aloittaa rekrytointikampanjan 50 uuden osaajan löytämiseksi. Yritys perustaa uuden 100 työntekijän kasvuyksikön, joka vastaa vauhdikkaasti kasvavaan Microsoft-teknologioiden, erityisesti SharePoint 2010:n, kysyntään. Koska pula tarvittavista teknologiaosaajista on alalla krooninen eikä koulutusjärjestelmä pysty vastaamaan haasteeseen, käytetään uusien osaajien koulutukseen täysin uudenlaisia koulutuskonsepteja.

Yhteisöllisempi työskentely ja ajankäytön uusi rytmitys ovat vaikuttaneet toimisto- ja tiedonhallinnan ohjelmistojen kehitykseen. Microsoftin keväällä lanseeraamien uusien sovellusten, Microsoft Office 2010:n ja SharePoint 2010:n, herättämä kiinnostus on asettanut Siniselle Meteoriitille myönteisen rekrytointihaasteen. Tavoitteena on kasvattaa yrityksen työntekijämäärä vuodessa nykyisestä 75 hengestä 125 henkeen. Haussa olevat uudet osaajat ovat alan konkareita, vastavalmistuneita tulevaisuuden tähtiä sekä muuntokoulutettavia omia ja uusia tekijöitä. Uusien teknologioiden nopeasti kasvanut kysyntä vie Sinisen Meteoriitin mielestä positiivista viestiä suomalaiselle ohjelmistoalalle. ”Olemme luoneet 75 uutta työpaikkaa kahdeksassa vuodessa. Nyt otamme ison harppauksen eteenpäin, ja kasvatamme joukkoamme yli puolella seuraavan vuoden aikana. Esimerkkimme kertoo, että vahva kasvu on näinäkin aikoina mahdollista ja että töitä riittää tulevaisuudessakin, kun asiakkaiden kiinnostus tuottavuutta parantaviin sähköisiin liiketoimintaratkaisuihin on kasvussa”, sanoo Sinisen Meteoriitin hallituksen puheenjohtaja Aki Antman. Helsinkiläisen Sinisen Meteoriitin työllistämisurakka on herättänyt huomiota myös kaupungin johdossa. ”Rekrytointihanke on hyvä esimerkki rohkeasta kasvuyrittämisestä, jolla on merkittävä työllistävä vaikutus vaikeina taloudellisina aikoina. Luomalla kaupunkiin uusia työpaikkoja Sininen Meteoriitti kantaa kortensa kekoon taantuman kukistamiseksi”, sanoo Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen. Osaajat on kasvatettava itse Sininen Meteoriitti on monen muun ohjelmistotalon tavoin kärsinyt kroonisesta työvoimapulasta työpaikkojen luomisen esteenä. Tekijöitä ei ole löytynyt tarpeeksi, eikä yhteiskunnan tarjoama koulutus ole pystynyt vastaamaan alan kokonaiskysyntään. Yritysten onkin synnytettävä kasvua uusin keinoin kouluttamalla osaajiaan merkittävällä tavalla myös itse. Sininen Meteoriitti tekee rekrytointia useassa eri kanavassa ja uuden kasvuyksikön perustamisen myötä vireillä on myös täysin uudenlaisia koulutuskonsepteja. ”Olemme tiivistämässä yhteistyötä Microsoftin palveluyksikön kanssa. Tavoitteenamme on hyödyntää heidän osaamistaan ja järjestää muutaman kuukauden työntekijävierailuja yritysten välillä. Näin saamme arvokasta tietoa kummankin osapuolen tarpeisiin. Uusien osaajien muuntokoulutuksen räätälöimme yhteistyössä koulutusalan ammattilaisten kanssa”, Antman toteaa. ”Intohimonamme on edesauttaa suomalaisten kumppaneidemme menestystä niin kotimaisilla kuin kansainvälisilläkin markkinoilla. Kumppanilta se vaatii selkeän näkemyksen kasvualueista sekä vahvaa kasvuhalukkuutta. Sininen Meteoriitti on löytänyt oman kasvunsa reseptin”, sanoo Microsoft Oy:n toimitusjohtaja Ari Rahkonen. Microsoftilla Office 2010:n ja SharePoint 2010:n kysyntä on otettu ilolla vastaan. Kiinnostus on ylittänyt kovatkin odotukset. Sinisen Meteoriitin hanke on osaltaan takaamassa projekteille tekijöitä. SharePoint‐tuotteet ja ‐tekniikat sisältävät kattavasti eri tiedonhallinnan alueilla käytettäviä palveluja, ja niiden avulla kaikki yritysratkaisut voidaan yhdistää yhdeksi hallittavaksi ympäristöksi. Office 2010 puolestaan tarjoaa käyttäjälle tuottavan tavan hyödyntää näitä palveluita osana jokapäiväistä toimisto-ohjelmien käyttöä.