Suomalaiset kuluttajat odottavat yrityksiltä aktiivisuutta sosiaalisessa mediassa

Tuore tutkimus paljastaa, että suomalaiset suhtautuvat suopeasti yritysten läsnäoloon sosiaalisessa mediassa. Mediatoimisto Dagmarin tekemän Sosiaalisen Median Tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta verkon käyttäjästä kokee myönteisenä, että yritykset pyytävät osallistumaan tuotekehitykseensä ja ovat mukana verkkokeskusteluissa. Sosiaalisen median aktiivisimpien käyttäjien mielestä keskustelupalstoilta saadut kommentit ovat auttaneet heitä ostopäätösten teossa.

Kun yritys haluaa saada sosiaalisen median käyttäjän innostumaan ja liittymään fanijoukkoonsa, sen on tarjottava vastineeksi esimerkiksi alennusta tai muuta tarjousta. Joka kolmannen mielestä yrityksen tulee olla todella lähellä sydäntä, jotta sen perustamaan verkkoryhmään haluaisi liittyä. Sponsorointityyppinen lähestyminen saa hyväksynnän laajalta joukolta käyttäjiä. Pelkät hauskat mainokset tai esimerkiksi pelien tarjoaminen ei sen sijaan riitä herättämään kiinnostusta. Yli puolet pitää sosiaalista mediaa luontevana asiakaspalvelukanavana. Suomalaisten neljä sosiaalisen median käyttäjäsegmenttiä Suomalaiset internetin käyttäjät suhtautuvat sosiaalisen mediaan eri tavoin; tutkimus paljasti neljä erilaista segmenttiä: * Tuottajat (17 %) * Statuspäivittäjät (33 %) * Kommentoijat (19 %) * Peesaajat (27 %) Tuottajat (17 %) Tuottajat ovat sosiaalisen median aktiivisimpia käyttäjiä. He avaavat keskusteluja erilaisissa foorumeissa sekä jakavat mielipiteitään ja kokemuksiaan. Koska he viihtyvät päivittäin verkossa pitkään, he jättävät paljon jälkiä eri sosiaalisen median palveluihin ja vaikuttavat siten voimakkaasti muihin verkon käyttäjiin. Tuottajien mielestä on luontevaa, että yrityksetkin osallistuvat keskusteluihin verkossa ja pyytävät aktiivisesti kuluttajia mukaan tuotekehitykseensä. Lähes jokainen tuottaja etsii vinkkejä ostopäätöksiinsä sosiaalisen median foorumeilla. Statuspäivittäjät (29 %) Statuspäivittäjät ovat määrällisesti suurin ryhmä. He käyttävät sosiaalista mediaa kommunikointiin ja ovat aktiivisesti mukana Facebookissa. He hyödyntävät ahkerasti myös muita pikaviestimiä. Statuspäivittäjät suhtautuvat markkinointiin sosiaalisessa mediassa positiivisesti. Myönteisimmin he suhtautuvat viihteellisiin ajanviettotapoihin, joiden takana voi olla myös markkinoiva yritys. Kommentoijat (19 %) Kommentoijat eivät itse tuota sosiaaliseen mediaan mitään, mutta kommentoivat joskus muiden tuottamaa sisältöä. He viihtyvät parhaiten Facebookissa, YouTubessa ja erilaisilla keskustelupalstoilla. He ovat hieman tietämättömämpiä sosiaalisesta mediasta, mutta suhtautuvat siihen silti myönteisesti. Kommentoijat epäilevät, että alkuinnostuksen jälkeen ihmiset saattavat kyllästyä verkkoyhteisöihin. Peesaajat (27 %) Peesaajat lukevat muiden tuottamaa sisältöä, mutta eivät koskaan itse tuota tai kommentoi mitään. He päätyvät keskusteluihin usein esimerkiksi hakukoneiden kautta etsiessään tietoa jostain haluamastaan aiheesta ja ovat siten aktiivisempien sosiaalisen median käyttäjien vaikutuspiirissä. He jopa kokevat, että liika viihtyminen sosiaalisten medioiden parissa voi olla uhka ihmisen sosiaaliselle kanssakäymiselle. Dagmarin tekemä tutkimus toteutettiin internet‐paneelina tammikuussa 2010. Vastaajina oli 606 suomalaista 16–60 ‐vuotiasta internetin käyttäjää. Sosiaalisen Median Tutkimus on yksi Dagmarin uuden Social Inspiration ‐yksikön keskeisistä työkaluista. Tuoreita tuloksia voidaan analysoida kohderyhmittäin ja toimialoittain, mikä auttaa kehittämään erilaisiin sosiaalisen median tarpeisiin oikeita lähestymistapoja ja toimivia ratkaisuja. – Sosiaalinen media on vahva kuluttajakäyttäytymisen ilmiö, joka vaikuttaa monin tavoin yritysten liiketoimintaan. Dagmarin uusi Social Inspiration ‐yksikkö perustettiin vastaamaan yritysten kasvavaan tarpeeseen ymmärtää sosiaalisen median luonnetta ja sen mahdollisuuksia. Sosiaalisen median käytön tulee olla strategialähtöistä, ei tekniikan viitoittamaa, linjaa Social Inspiration yksikön vetäjä Tero Honkala. Lisätietoja tutkimuksesta: Dagmar Tero Honkala Creative Director puh. 040 760 6751 Teija Soininen Head of Planning puh. 040 832 7727 Dagmar on Suomen suurin mediatoimisto, joka palvelee suomalaisia ja kansainvälisiä mainostajia markkinointiviestinnän suunnittelussa. Dagmarissa työskentelee yhteensä 125 markkinoinnin ammattilaista Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Dagmar seuraa aktiivisesti kulutuskäyttäytymisen ja siihen vaikuttavien trendien muutosta ja niiden vaikutusta ostovoimaan, sen suuntautumiseen sekä mediakulutukseen.