• Oy SEK Ab/

Suomalaiskokki kisaa luovalla hulluudella kokkien MM-kisassa Kokki Matti Jämsen kisaa Bocuse d'Orissa 25.1.2011

Maailman arvostetuin ruoanvalmistuskilpailu Bocuse d'Or käydään Ranskan Lyonissa 25.-26.1.2011. Suomen edustajan, keittiömestari Matti Jämsenin näytön paikka on heti ensimmäisenä kisapäivänä, juuri ennen isäntämaa Ranskaa. Jännittävän kilpailun voittaja ratkeaa 26.1.

Helsinkiläisen keittiömestarin Matti Jämsenin, 31, kahden vuoden harjoittelu huipentuu Ranskan Lyoniin. Jämsen aloittaa kisaurakkansa 25.1. kello 9.50 paikallista aikaa, jonka jälkeen hänellä on viisi tuntia 35 minuuttia aikaa taiteilla 12 vati- ja kaksi lautasannosta. Kilpailun pakollisina raaka-aineina ovat lihavadissa karitsa ja karitsan munuainen sekä kalavadissa merikrotti, merirapu ja taskurapu.

Ulkomaillakin mainetta niittänyt Jämsen matkustaa kilpailupaikalle Lyoniin jo 15.1. Kisaa edeltävän viikon ohjelmaan kuuluu suorituksen hienosäätö ja aikaharjoittelu. Jämsenin tueksi Ranskaan lähtee koko Suomen Bocuse d'Or -tiimi, johon kuuluvat assistentti Ismo Sipeläinen, valmentaja Pekka Terävä (Ravintola Olo) ja Jarmo Vähä-Savo (Ravintola G.W. Sundmans), joka on myös yksi kilpailun tuomareista.

Kilpailuvaltikseen Jämsen on nimennyt hullun luovuuden. Viimeiseen asti salassa pidettävän kilpailuteeman kantavina elementteinä ovat suomalainen design ja ruokaosaaminen. Ruoan ympärille on valmistunut myös ainutlaatuinen kilpailuvati, jota ovat olleet suunnittelemassa ja toteuttamassa seuraavat suomalaiset huippumuotoilijat sekä elektroniikka- ja metallialan osaajat: Pekka Paikkari (Design), K. Suilo Oy (valmistus ja testaus), Heikki Laine (tekninen suunnittelu) ja Saarikorpi Design (kultaseppä). Kilpailuvati paljastetaan kisapäivänä 25.1.

Ranskalaisen keittiömestarin Paul Bocusen mukaan nimetty Bocuse d'Or -kilpailu on järjestetty vuodesta 1987 lähtien. Suomi osallistuu maailman arvostetuimpaan ruoanvalmistuskilpailuun jo kymmenettä kertaa ja paras sijoitus on vuodelta 1999, jolloin Michael Björklund sijoittui viidenneksi. Loppukilpailussa nähdään 24 maata. Suomessa Bocuse d´Or -toiminnan taustalla on Gastronomie Finlande -säätiö.

Lisätietoja:

Gastronomie Finlande -säätiö
Bocuse d’Or –tiimin vetäjä Jarmo Vähä-Savo
p. 050 337 5410, jarmo.vaha-savo@royalravintolat.com

Kuva ja haastattelupyynnöt:
Sari Mattila
p. 040 738 7780, sari.mattila@gastronomiefinlande.fi

www.bocusedor.fi

www.bocusedor.com

www.gastronomiefinlande.fi

Bocuse d’Or -tiimin pääyhteistyökumppanit ovat Unilever Foodsolutions ja Outokumpu.

Muita yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Arvo Kokkonen, Electrolux Professional, Chef Votkin´s, Farmos, France & fromanges, Gourmet Gruppen, Rougié, Hejco, Ravintolakoulu Perho, Kalatukku E.Eriksson, Laurentia, Villeroy & Boch, Metos, Primulator, Reinin Liha, Tallink Silja, Upo Kodinkoneet, Vihannespörssi, Waudeville, Wihuri Aarnio, Metro-Tukku.