Suomeen uusi miljoonan dollarin supertietokone

Helsingin Yliopisto on ostanut Delliltä noin miljoonan dollarin eli noin 720 000 euron arvoisen laskentaklusterin, eli pienen supertietokoneen. Laitteistolla tullaan tutkimaan eritoten verkkosovelluksia ja niiden käyttäytymistä. Käytännön sovellutus voisi olla esimerkiksi tukkeutumattoman lippuvarausjärjestelmän kehittäminen.

Helsingin Yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitos on hankkinut käyttöönsä uuden 240 solmun suuruisen laskentaklusterin, eli pienen supertietokoneen. Dellin toimittama laitteisto sijoittuu Suomen supertietokoneiden suorituskykyvertailussa kolmanneksi. Laitteiston edelle laskentatehossa menevät vain Ilmatieteenlaitoksen ja Tieteen tietotekniikan keskuksen (CSC) supertietokoneet. Ainutlaatuiseksi Suomessa ja kenties koko maailmassa uuden koneen tekee sen käyttö verkkojen tutkimiseen. Dellin asema Suomessa laajojen kriittisten järjestelmien toimittajana on vahvistunut erityisesti valtionhallinnon asiakkaiden keskuudessa. Kuluneen vuoden aikana Dell on toimittanut asiakkailleen palvelin- ja tallennusjärjestelmiä erittäin kriittisiin, korkeaa käytettävyyttä vaativiin ympäristöihin. Asiakkaiden keskeisiksi valintaperusteiksi nousevat suorituskyky sekä Dellin kattavat palvelut korkealaatuisine tukipalveluineen. Dellin asema on edelleen vahvistunut myös laskentatehoa vaativilla markkinoilla. ”Dellin soveltuvuus julkisiin hankintoihin tunnetaan jo pitkältä ajalta ja tästä kaupasta olemme erityisen iloisia,” sanoo julkishallinnon johtaja Leila Lehtinen Oy Dell Ab:stä. ”Vaikka Dell on viime vuosina profiloitunut entistä enemmän ratkaisujen ja palveluiden suuntaan, on tämä kauppa hyvä muistutus toimintamme lujasta peruskivestä, laadukkaista laitteista. Arvostamme sitä työtä jota tietojenkäsittelytieteen laitoksella Suomen tieteen hyväksi tehdään ja olemme varmoja että toimitettu blade-palvelimista koostuva laitteisto auttaa tässä työssä.” Uutta laitteistoa tullaan käyttämään sekä tutkimukseen että opetukseen. Laskentaklusteri mahdollistaa laajojen, tuhansien solmujen testiverkkojen kokeellisen testaamisen, mikä on tietoverkkojen tutkimuksessa kullanarvoista. Perinteisesti tutkimuksessa käytetään paljon simuloituja verkkoja, mutta oikealla verkolla tehdyissä kokeissa saadaan parempaa tietoa järjestelmän käyttäytymisestä. ”Vastaavia verkkoihin keskittyneitä laskentaklustereita ei ole maailmassa montaa,” sanoo professori Jussi Kangasharju tietojenkäsittelytieteen laitokselta. ”Suomeen nyt hankittu laitteisto on kooltaan joukon kärkipäässä. Laitteistolla pystytään tavallaan simuloimaan internetiä. Voidaan esimerkiksi tutkia tuhannen tai miljoonan samanaikaisen käyttäjän verkkosovelluksien käyttäytymistä. Yksi käytännön harjoitustyö opiskelijoille voisi olla esimerkiksi tukkeutumattoman lippuvarausjärjestelmän kehittäminen.” Verkkotestauksen ohella klusteria käytetään myös perinteiseen laskentaan sekä opetustyöhön. Yliopistossa on useita tutkimusryhmiä, jotka voivat hyödyntää klusterin laskentakapasiteettia omassa tutkimuksessaan. Koko laitteisto mahtuu vain neljään laitekaappiin ja se sijoitetaan tietojenkäsittelytieteen laitoksen konesaliin Kumpulaan. Laitteiston hankinta kilpailutettiin Hansel-puitesopimuksen kautta. Muita kilpailutukseen osallistuneita toimittajia olivat Hewlett-Packard, IBM sekä Fujitsu-Siemens.