Suomen arvostetuimmat avoimet työpaikat löytyvät nyt yhdestä paikasta

Great Place to Work ja Duunitori kokosivat Suomen parhaat avoimet työpaikat yhdelle sivustolle, jotta työnhakijat saavat niistä suurimman mahdollisen hyödyn. Kaksi kertaa Suomen parhaaksi työpaikaksi suurten yritysten kategoriassa valitussa Scandicissa vaikutus on huomattu selvästi.

Hyvien työpaikkojen löytäminen on entistä helpompaa, sillä työntekijöiden suosittelemat avoimet työpaikat on nyt koottu yhdelle sivustolle. Duunitori.fi/suomen-parhaat-tyopaikat -sivulta löytyy Great Place to Workin sertifioiduista ja Suomen parhaina työpaikkoina palkituista organisaatioista.

Great Place to Work -sertifiointi on yrityksen työntekijöiden organisaatiolle antama tunnustus hyvän työpaikan rakentamisesta. Yrityksen työntekijät vastaavat Trust Index -kyselyyn ja mikäli yli 70 prosenttia henkilökunnasta pitää työpaikkaa eri kriteereistä yhteenlasketusti hyvänä, on yritys oikeutettu sertifiointiin. Great Place to Work listaa vuosittain Suomen parhaat työpaikat työntekijämäärän mukaan jaoteltuna kolmessa eri kokoluokassa: suurissa, keskisuurissa ja pienissä.

”Työnhakija pystyy nyt etsimään yhden portaalin kautta kaikki Suomen parhaat avoimet työpaikat. Ne löytyvät kätevästi ja nopeasti”, Great Place to Workin toimitusjohtaja Katriina Grönqvist kertoo.

”Sertifiointi on kansainvälisesti arvostettu tunnustus siitä, että työntekijät kokevat organisaation hyvänä  ja suositeltavana työpaikkana. Se on työntekijöiden organisaatiolle antama positiivinen ja rehellinen palaute työhyvinvoinnista heidän jokapäiväisessä arjessaan. Tunnustus kertoo aidosta kokemuksesta.”

Duunitorin toimitusjohtaja Thomas Grönholm on samoilla linjoilla.

”Great Place to Work tarjoaa laatuleiman sille, että nämä työpaikat ovat tutkitusti arvostettuja: niissä on taitavaa ja ihmisläheistä johtamista, jotakin sellaisia asioita, jotka työntekijät itse ovat kokeneet olevan hyviä ja niiden kulttuuri ylipäätään on hyvää. Haluamme tuoda näiden parhaiden työpaikkojen työpaikkailmoitukset ihmisille löydettäviksi ja työnhakijoille näkyviksi.”

Parhaisiin työpaikkoihin on myös enemmän hakijoita

Great Place to Work on tutkinut suomalaisia työpaikkoja yli 30 vuoden ajan. Katriina Grönqvistin mukaan työntekijöiden viihtyvyys vaikuttaa suoraan myös siihen, kuinka paljon työhakemuksia työpaikat saavat.

”Parhaat työpaikat ovat myös aina saaneet enemmän työhakemuksia. Ihmiset miettivät arvopohjansa kautta, että viihtyisin tuossa työpaikassa hyvin ja minua sekä osaamistani arvostettaisiin.”

Nykyaikana puhutaan paljon työn murroksesta ja suomalainen työkulttuuri onkin muuttunut paljon – ja jatkaa muuttumista. Silti kaiken ytimessä pysyy hyvä yrityskulttuuri.

”Parhaissa työpaikoissa nähdään, että yrityskulttuuri on elementti, joka myös synnyttää työhyvinvoinnin. Kun työ muuttuu, ihmiset otetaan mukaan muutokseen ja katsotaan yhdessä pidemmällä tähtäimellä eteenpäin. Kun luodaan puitteet, joissa ihmiset pystyvät tekemään parhaansa, ovat motivoituneita ja voivat hyvin, saavutetaan samalla liiketoiminnallisia hyötyjä”, Grönqvist uskoo.

”Jokainen saa olla oma itsensä ja jokaisesta välitetään”

Suomen paras työpaikka -tittelin suurten yritysten kategoriassa on jo kahtena peräkkäisenä vuotena lunastanut Scandic. Yrityksen henkilöstöjohtaja Riikka Mattila toteaa Scandicin yltäneen parhaaksi työpaikaksi, sillä työntekijät itse saavat kehittää työpaikkaa esimiestensä tuella.

”Hyvä yrityskulttuuri lähtee meillä hyvästä johtamisesta. On tärkeää, että on luottamuksen ilmapiiri, innostavaa tehdä työtä ja työntekijät pääsevät itse vaikuttamaan siihen. Yrityksemme arvot korostuvat myös tosi vahvasti: jokainen saa olla oma itsensä ja jokaisesta välitetään, kaikki saavat käyttää ammattitaitoaan sekä jatkuvasti kehittää sitä ja rohkeasti myös kokeilla uusia juttuja.”

Mattila kertoo sertifioinnin vaikutusten näkyvän suoraan rekrytoinnissa.

”Moni jo hakemusvaiheessa kertoo, että haluaa meille töihin sen takia, että olemme Suomen paras työpaikka. He ovat tutustuneet kulttuuriimme ja arvoihimme ja tuovat niitä oma-aloitteisesti esiin. Olemme myös aktiivisesti tuoneet esiin sitä, että olemme Suomen paras työpaikka ja toki se herättää kiinnostusta. Samalla se aiheuttaa myös sen, että meidän tulee myös lunastaa odotukset. Siksi se toimii molempiin suuntiin, eli auttaa meitä myös kehittymään.”

Lisätietoja:

Thomas Grönholm