• Oy SEK Ab/

Suomen Osteoporoosiliitto ja Hartwall Novelle Calcium kartoittavat suomalaisten luuston kuntoa

Suomalaiset voivat tulla selvittämään osteoporoottisen murtumariskinsä kauppakeskuksiin pystytettäviin mittauspisteisiin touko-kesäkuussa. Suuntaa-antava luuntiheysmittaus tehdään kantapäästä ultraäänilaitteella. Osteoporoosikiertueen tarkoituksena on neuvoa suomalaisia osteoporoosin ehkäisyssä.

Osteoporoosi on luuston sairaus, jossa luun lujuuden heikentyminen altistaa murtumalle. Suomessa on arviolta noin 400 000 henkilöä, joilla luuntiheys on merkittävästi alentunut, ja vuosittain tapahtuu noin 30 000 - 40 000 osteoporoottista luunmurtumaa, joissa osasyynä on luuston haurastuminen. Osteoporoosi on yleisesti tunnustettu yhdeksi kansanterveytemme suurista uhista.

Osteoporoosi voi olla kenellä tahansa, kaiken ikäisillä naisilla ja miehillä, mutta erityisen suuri riski sairastua osteoporoosiin on vaihdevuodet ohittaneilla naisilla.

– Luuston terveyteen tulisi kiinnittää huomiota jo työterveyshuollossa yli 40-vuotiailla, kertoo Osteoporoosiliiton toiminnanjohtaja Virpi Koskue.

Kalsiumin ja D-vitamiinin riittävä saanti, monipuolinen liikunta ja tupakoimattomuus muodostavat osteoporoosin ehkäisyn ja hoidon kulmakivet. Vahvan luuston perusta rakennetaan jo nuoruudessa.

– Kiertueen tarkoituksena on herätellä ihmisiä miettimään oman luustonsa kuntoa ja tunnistamaan omaa murtumariskiään, Virpi Koskue kertoo.

Hartwall Novelle Calcium on mukana hankkeessa, koska se haluaa kannustaa suomalaisia kiinnittämään huomiota luuston hyvinvointiin ja kalsiumin riittävään saantiin.

”Toivomme, että suomalaiset saavat kiertueellamme kimmokkeen huolehtia luustostaan. Riittävä kalsiumin saanti ja säännöllinen liikunta yhdessä D-vitamiinin kanssa auttavat pitämään luut lujina”, kertoo Hartwall Novellen tuotepäällikkö Karla Frisk.

Hartwall on tuonut keväällä kauppoihin Hartwall Novelle Calciumin, joka sisältää luustolle ja hampaille tärkeää kalsiumia. Yhdessä 1,5 litran pullossa on kalsiumia 800 mg, mikä vastaa suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan aikuisen päivittäistä kalsiumtarvetta.

Kiertueen aikataulu

Toukokuu