Suomenkielinen Windows Internet Explorer 8 -esijulkistusversio ladattavissa

Microsoft on julkaissut esiversion tulevasta Internet Explorer 8 -internet-selaimestaan. Luvassa on entistäkin helpompia ja nopeampia ominaisuuksia, joista osa on jo otettu käyttöön suomalaisissa nettipalveluissa.

Microsoft on julkaissut esijulkistusversion (Release Candidate 1) uudesta Windows® Internet Explorer® 8 -selaimestaan, 25 eri kielellä. Lisätietoja ja linkki lataukseen osoitteesta www.microsoft.fi/IE8. Uusi Internet Explorer® 8 on varustettu joukolla uusia ominaisuuksia, joilla pyritään helpottamaan ja nopeuttamaan internet-palveluiden käyttöä. Tarkoituksena on toisaalta antaa välineitä nettipalveluiden tarjoajille kehittää omaa liiketoimintaansa, toisaalta helpottaa käyttäjän arkea.

”Uuden selaimen kehitystyössä on pyritty kiinnittämään huomiota pieniin mutta arkipäiväisiin asioihin. Esimerkiksi osoiterivi tarjoaa osoitetta syötettäessä aktiivisesti vaihtoehtoja etsien niitä historiatiedon lisäksi myös mm. rss-syötteistä ja suosikeista. Käyttäjä voi myös valita selaimeensa hakuja tarpeidensa mukaan: yleishakukoneita, visuaalisia kuva- ja videohakuja, kartta- ja reittihakuja, tietokirjahakuja, verkko-ostoshakuja tai esim. henkilöhakuja Facebookista,” kertoo markkinointijohtaja Jukka Veräväinen Microsoft Oy:ltä.

Suomalaiset verkkopalvelut osana selainkokemusta
Esiversion myötä suomalaisille käyttäjille avautui myös valikoima lisäosia (http://ieaddons.com/fi/default.aspx), joiden avulla voidaan lisätä paikallisia verkkopalveluja suoraan selaimesta käytettäväksi. Internet Explorer 8 mahdollistaa palveluntarjoajille alustan, jonka kautta he voivat parantaa palvelunsa käytettävyyttä. Jo selaimen esijulkaisuversiossa on mukana suomalaisia verkkopalveluita.

”Internet Explorer 8:n Pikatoiminnot (Accelerator) ovat Enirolle mahdollisuus tuoda eniro.fi -hakupalvelun sisältö käyttäjien ulottuville uudella tavalla”, kertoo Eniron tuotepäällikkö Toni Wistbacka. ”Tietojen hakeminen nopeutuu ja pystymme toivottavasti tuomaan palvelumme laajemman kohderyhmän saataville.”
Samanlaista Accelerator-toimintoon perustuvaa hakukiihdytystä suunnitellaan myös Kauppalehden Yrityshaku-palveluun. ”Tärkeintä Kauppalehden tyyliselle verkkopalvelulle on, että tekniset uudistukset kuten IE Accelerator, ovat helposti muokattavia ja käyttöön otettavia,” sanoo Mikko Saastamoinen Kauppalehden markkinatietopalvelusta.

Suomen suurimmassa Internet-yhteisössä IRC-Galleriassa uusi selain nähdään huomattavasti edeltäjiään järkevämmäksi ja houkuttelevammaksi kokonaisuudeksi. ”IRC-Gallerian nuori käyttäjäkunta on teknisesti melko osaavaa,” sanoo Mika Tähtinen IRC-Gallerian omistavasta Sulake Dynamoid Oy:stä. ”Olemme ottaneet käyttöön IE8:n Web Slices -ominaisuuden, jonka avulla voimme tarjota käyttäjille uusia mahdollisuuksia seurata kaveripiirinsä toimintaa palvelussa.”

Myös Iltalehti hyödyntää IE8:n Web Slices -ominaisuutta. ” Web Slicen avulla voimme näyttää tuoreimpia uutisotsikoita suoraan selaimessa,” kertoo tekninen päällikkö Antti Haarala Iltalehdestä. ”Toivomme näin palvelevamme lukijoitamme paremmin ja saavuttavamme entistä laajemman kohderyhmän.”

Uuden selaimen keskeisimpiä toimintoja pähkinänkuoressa:
• Pikatoimintojen avulla voit etsiä, määrittää, kääntää, jakaa tai lähettää sähköpostitse minkä tahansa tarkastelemasi sivun tai osia siitä helposti yhdellä napsautuksella.
• Käyttämällä Web Slice -linkkejä voit tilata suosikkisivustojesi osia sekä tarkastella ja käyttää viimeisimpiä päivityksiä nopeasti yhdellä suosikkipalkin napsautuksella.
• Saat enemmän tuloksia hakuihisi ja jopa kuvia vastauksiksi käyttämällä hakupalveluita suoraan selaimesta, kuten Live Search, Wikipedia ja Facebook.
• Interet Explorer 8 tuo lisää työkaluja IT-ammattilaisten laajalti hyödyntämiin Group Policy -laajennoksiin, joiden alulla organisaatiot voivat kontrolloida selaimen käyttöönottoa, hallintaa ja tietoturvaa.
• InPrivate-tila yksityistä selaamista varten.
• Smart Screen -suodatin tietojen kalastelua vastaan.
• Cross Site Scripting -suodatin XSS-haavoittuvuuksia vastaan.
• Toimialueiden korostaminen auttaa tulkitsemaan www-osoitteita.
• Automaattinen palautus vikatilanteista.
• Välilehtien erotus pitää selaimen vakaana ongelmatilanteissa.