Suomenkielinen Windows Phone on nyt saatavilla

Tuore Windows Phone 7.5 -päivitys, koodinimeltään Mango, tuo älykkäitä ja helppokäyttöisiä ominaisuuksia yhteydenpitoon sekä sovelluksien ja internetin käyttöön. Tarjolla on yli 500 uutta ominaisuutta ja nyt ensimmäistä kertaa Suomen kielellä.

Microsoftin Windows Phone 7.5 -mobiilikäyttöjärjestelmän päivitykset ovat alkaneet. Uusi versio tarjoaa älypuhelimen käyttäjille erilaisen kokemuksen tuomalla yli 500 uutta ominaisuutta, jotka tekevät yhteydenpidosta, sovelluksista ja internetin käytöstä entistä tasokkaampaa ja helpompaa. Versiopäivitys on maksuton kaikille nykyisille Windows Phone 7 -käyttäjille.

Microsoft aloittaa päivitysten jakamisen vaiheittain ympäri maailman, myös Suomessa oleviin Windows Phone -puhelimiin. Päivityksen myötä käyttäjät saavat käyttöönsä suomalaiset palvelut kuten Marketplacen ja Xbox Liven. Päivitysjakelun ennakoidaan olevan valmis lokakuun loppuun mennessä.

Uudella käyttöjärjestelmällä varustettuja älypuhelimia toimitetaan kauppoihin lähiviikkoina. Laitevalmistajista uusia suomenkielisiä Windows Phone -puhelimia ovat julkaisseet jo HTC, LG ja Samsung. Lisää laitevalmistajia on julkaisemassa uusi puhelimia lähikuukausina.

”Uuden Windows Phonen tuoreet ominaisuudet ja suomenkielisyys tekevät yhteydenpidosta, sovellusten ja internetin käytöstä todella helppoa ja hauskaa. Windows Phone on varmasti fiksuin ja helpoin älypuhelin käyttää jokapäiväisessä elämässä”, liiketoimintajohtaja Vesa-Matti Paananen Microsoftilta vakuuttaa.

”Päivitys kannattaa ehdottomasti käydä lataamamassa, kun siitä tulee ilmoitus puhelimeesi. Päivityksen myötä myös englanninkieliseen Windows Phoneen voi valita uusia näppäimistöjä ja oikolukukieliä. Eli käytännössä englanninkieliseen puhelimeen saa nyt suomalaisen näppäimistön ja oikoluvun. Uudet Windows Phone 7.5 -puhelimet ovat puolestaan täysin suomenkielisiä”, Paananen jatkaa.

Helpompaa yhteydenpitoa, jakamista ja netin käyttöä

Windows Phonessa arkipäiväisten asioiden hoitamisesta on pyritty tekemään mahdollisimman helppoa. Käytännössä tämä tarkoittaa, että:

• Keskustelunäkymä mahdollistaa siirtymisen tekstiviestien, multimediaviestien, Facebook- ja Windows Live Messenger -keskusteluiden välillä helposti saman henkilön tai ryhmän kanssa.
  • Ryhmät voi tuoda aloitusnäyttöön ruutuina. Ryhmäläisten päivitykset voi silmäillä helposti, ja käyttäjä voi laittaa tekstiviestin, sähköpostin tai pikaviestin koko ryhmälle suoraan aloitusnäytöltä.
  • Sosiaalisen median toiminnot. Nyt myös Twitter- ja LinkedIn-syötteet on liitetty Live ja Facebook-syötteiden lisäksi suoraan yhteystietoihin. Facebook-paikkapäivitykset ovat sisäänrakennettuna ja uusi kasvojen tunnistustoiminto helpottaa kuvien merkitsemistä ja julkaisemista netissä.
  • Tehoa sähköpostien käsittelyyn. Voit linkittää monta sähköpostiosoitetta yhteen postilaatikkoon. Keskusteluketjut on organisoitu siten, että tuoreimmat viestit on helppo löytää ja voit liittää sähköpostikansioita suoraan aloitusnäyttöön.
  • Vauhtia verkkoseilailuun. Maailman suosituin nettiselain Internet Explorer on mukana Windows Phone 7.5:ssä. Windows Phonen internet-käyttökokemus on erittäin nopea, sillä selain tukee HTML5-standardia ja tarjoaa rautatason grafiikkakiihdytyksen.
  • Internet-yhteyden jakaminen. Voit tehdä puhelimestasi WLAN-mobiiliverkkopisteen jakamalla Internet-yhteytesi kannettavan tietokoneesi ja muiden laitteidesi kanssa. (edellyttäen, että puhelimesi valmistaja/operaattorisi tukevat tätä toimintoa).

Tervetuloa tutustumaan uuteen Windows Phone -käyttökokemukseen

Aika: keskiviikko 5.10.2011 kello 9.00

Paikka: Microsoft Oy, Keilaranta 7, 02150 Espoo.

Ohjelma: Windows Phone 7.5 käyttäjäkokemus ja uudet ominaisuudet (Vesku Paananen, Microsoft) ja yksityisen Windows Phone sovelluskehittäjän kokemuksia (Erkka Peltoniemi, juuri Metropolia AMK:sta valmistunut ohjelmistotekniikan insinööri).

Ilmoittautumiset: 3.10. mennessä osoitteeseen jukka.janonen@sekpublic.fi

Katso lisää Windows Phonesta suomenkieliseltä verkkosivulta http://www.microsoft.com/windowsphone/fi-FI/default.aspx

Lisätietoja:

Vesa-Matti Paananen, liiketoimintajohtaja, Microsoft Oy, vesku@microsoft.com, p. 050 526 0430

Kansainväliset uutislähteet:

News Center ja kuvia - http://www.microsoft.com/presspass/presskits/windowsphone/

Windows Phone Blog – http://windowsteamblog.com/windows_phone/b/windowsphone/

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 92 000 työntekijää yhteensä 102 maassa. Tilivuonna 2010 Microsoftin liikevaihto oli 69,94 miljardia US dollaria