Taustatietoa siitä, miten Microsoftin puhelintuotekehitys jatkuu Suomessa

Päivän uutiset

• Tänään Microsoft on ilmoittanut suunnitelmista uudelleenjärjestellä puhelinlaiteliiketoimintansa toimintojensa tehostamiseksi ja resurssien keskittämiseksi.
  • Yhtiö on siirtymässä pois aiemmasta strategiasta kasvattaa puhelinliiketoimintaa sellaisenaan kohti strategiaa, jossa luodaan ja kasvatetaan elinvoimainen Windows-ekosysteemi, joka kattaa koko Microsoftin laiteperheen.
  • Yhtiö kertoi myös tekevänsä 7,6 miljardin dollarin liikearvon alaskirjauksen liittyen Nokia Devices and Services (NDS) -liiketoiminnan ostoon, noin 750-850 miljoonan US-dollarin järjestelykulujen lisäksi.
  • Microsoft kertoi myös suunnitelmasta vähentää maailmanlaajuisesti enintään 7800 henkilöä pääasiassa puhelinliiketoiminnasta sekä siihen liittyvistä toiminnoista.

Sitoutuminen puhelinliiketoimintaan, keskittyminen vahvuuksiin

• Windows-puhelimet ovat olennaisia menestyvän Windows-ekosysteemin kasvulle ja kehitykselle.
  • Yhtiö keskittyy avainasiakassegmentteihin: bisneskäyttäjiin, hyvää hinta-laatu-suhdetta arvostaviin kuluttajiin sekä lippulaivapuhelimia haluaviin Windows-faneihin.
  • Microsoft tarjoaa jatkossa myös peruspuhelimia avainmarkkinoilla.

Suunnitellut muutokset puhelinliiketoiminnassa

• Suunnitellun kavennetun tuotevalikoiman puitteissa yhtiö ennakoi, ettei sillä ole mahdollisuutta säilyttää kolmea tuotekehityskeskusta Suomessa.
  • Yhtiö ennakoi, että se tulee keskittämään tuotehallinta- ja tuotekehitystiimit kahdelle avainpaikkakunnalle: Espooseen ja Tampereelle. Suunnitelmien mukaan näihin toimipisteisiin yhdistetään sekä tuotehallintaa että tuotekehitystä toiminnan sujuvoittamiseksi. Espoossa työskentelevien yksiköiden suunnitellaan keskittyvän korkeamman hintaluokan puhelimiin, sovellusohjelmistoihin ja designiin. Tampereella työskentelevien yksiköiden suunnitellaan jatkavan työskentelyä keskihintaisten älypuhelimien aiempaa kapeamman valikoiman sekä avainteknologioiden kehittämisen parissa.
  • Yhtiö suunnittelee lopettavansa toiminnot Salossa ja siirtävänsä työtehtäviä sieltä Espooseen ja Tampereelle.
  • Yhtiö ennakoi lopettavansa toiminnot San Diegossa ja suunnittelee pitävänsä Pekingissä aiempaa pienemmän tiimin, joka keskittyy peruspuhelimiin.
  • Suomessa työskentelee pääasiassa puhelinliiketoiminnassa ja siihen liittyvissä toiminnoissa noin 3 200 microsoftilaista (8.7.2015)
  • Lisäksi Suomessa toimii vuonna 1992 perustettu, suomalaisia asiakkaita palveleva myynti- ja markkinointiyhtiö, Microsoft Oy, jolla on noin 280 työntekijää. Microsoft Oy jatkaa läheistä yhteistyötä suomalaisten asiakkaidensa ja lähes 2 000 yhteistyökumppaninsa kanssa.
  • Microsoft suunnittelee vähentävänsä enintään 2 300 työntekijää Suomen toimipisteistä seuraavien useiden kuukausien aikana. Suunnitellut vähennykset koskevat pääasiallisesti puhelinliiketoimintaa ja siihen liittyviä toimintoja.
  • Yhtiö aloittaa suunnitelluista muutoksista lainsäädännön mukaiset yhteistoimintaneuvottelut henkilöstöedustajien kanssa.
  • Microsoft suunnittelee tarjoavansa niille Suomessa työskenteleville työntekijöille, joiden työsuhteisiin muutokset mahdollisesti vaikuttavat, taloudellisia tukipaketteja sekä muuta tukea. Microsoft perustaa uuden tukiohjelman, jonka tarkoitus on auttaa niin yksilöitä muutosvaiheessa kuin teknologiayhteisöjä Suomessa (Kts. lisää alla).
  • Microsoftilla on noin 118 000 työtekijää maailmanlaajuisesti.

Tuki henkilöstölle muutoksessa

• Microsoft suunnittelee perustavansa uuden tukiohjelman auttaakseen ihmisiä muutosvaiheessa ja tukeakseen uusien työpaikkojen syntymistä Suomessa. Keskustellen Suomen hallituksen kanssa Microsoft suunnittelee ohjelmaa, joka:
    • auttaa työntekijöitä löytämään uusia uramahdollisuuksia Microsoftissa,
    • tukee työntekijöitä heidän lähtiessään Microsoftista taloudellisen tukipaketin sekä uudelleentyöllistymis- ja tukipalveluiden muodossa,
    • tukee koko henkilöstöä neuvonnalla ja muissa muutokseen liittyvissä tarpeissa
    • kehittää ekosysteemiä ja pyrkii luomaan uusia työpaikkoja. Tarkoituksena on edistää yrittäjyyttä erityisesti apurahojen, AppCampus-toiminnan, immateriaalioikeuksien lisensiointimahdollisuuksien sekä Microsoft Venture Accelerator -ohjelman kautta.
    • Yksityiskohdat tarkentuvat ja niistä kerrotaan tulevien viikkojen aikana.