TNT auttaa Pakistanin tulva-alueiden elintarvikehuollossa

Kansainvälinen pikakuljetus- ja postipalveluyritys TNT lentokuljetti viime viikonloppuna 110 tonnia elintarvikeapua Pakistanin tulvista kärsineille alueille. Tällä määrällä elintarvikkeita pystytään ruokkimaan noin 330 000 pikkulasta viikon ajan. Elintarvikekuljetukset ovat osa TNT:n ja YK:n Maailman elintarvikeohjelman (WFP) pitkäaikaista yhteistyötä. Pakistanissa TNT on auttanut kuljetusten lisäksi antamalla WFP:n käyttöön varastotiloja ja henkilökuntaa. TNT:n tuki WFP:n avustustyölle on arvoltaan noin 400 000 euroa.

Pakistanissa liki 21 miljoonaa ihmistä on joutunut kärsimään loppukesän ja syksyn tulvista. Tulvat vahingoittivat noin kahta miljoonaa taloa ja 2,4 miljoonaa hehtaaria viljelysmaata. Helpottaakseen kriisin aiheuttamia kärsimyksiä WFP on aloittanut 600 miljoonan dollarin avustusoperaation tulvauhrien olosuhteiden parantamiseksi.

Syyskuun aikana WFP toimitti yli 81 000 tonnia elintarvikeapua 6,3 miljoonalle ihmiselle. Lokakuun aikana WFP pyrkii laajentamaan avun toimittamista 7,1 miljoonalle ihmiselle. Avustusohjelman rahoitus on kuitenkin edelleen ongelma, sillä tavoitellusta summasta puuttuu liki 400 miljoonaa dollaria. Mikäli lisärahoitusta ei saada marraskuuhun mennessä, jää moni avustushanke puolitiehen.

Tilanne Pakistanissa on edelleen vakava, sillä useita alueita on edelleen veden alla ja siten syyskylvöt jäivät tekemättä. Avustusten perillemenoa hankaloittavat pitkät välimatkat ja laajalle levinnyt asutus.

Lisätietoja:

Toimitusjohtaja Åke Blomqvist TNT Suomi Oy
sähköposti: ake.blomqvist@tnt.fi

TNT Express on yksi maailman johtavista pikakuljetusyrityksistä b-to-b -kuljetuksissa. TNT toimittaa viikossa 4,4 miljoonaa lähetystä yli 200 maahan hyödyntäen omaa 2 409 toimipisteen ja lajittelukeskuksen verkostoa. Yhtiöllä on 26 310 ajoneuvoa, 48 lentokonetta ja Euroopan laajin ovelta ovelle –pikakuljetusverkosto. TNT Express –divisioonan palveluksessa on 78 000 työntekijää ympäri maailman. Se on ensimmäinen organisaatio, joka on saanut maailmanlaajuisen Investor in People -tunnustuksen. Divisioonan liikevaihto vuonna 2009 oli 5,956 miljardia euroa ja operatiivinen tulos 193 miljoonaa euroa. Lisätietoja TNT:n Express-divisioonasta http://www.tnt.com/express.

TNT Express on osa maailmanlaajuista pikakuljetus- ja postipalveluyritystä TNT N.V.:tä. Yritys tarjoaa asiakkailleen palveluja yli 200 maassa ja se työllistää 160 000 henkilöä. TNT N.V.:n pääkonttori sijaitsee Hollannissa ja se on listattu Amsterdamin pörssissä. Yrityksen liikevaihto vuonna 2009 oli 10,4 miljardia euroa ja operatiivinen tulos 648 miljoonaa euroa. TNT toimii kumppanina YK:n Maailman elintarvikeohjelmassa sekä YK:n ympäristöohjelmassa.Yhtiön toimet paremman ympäristön puolesta ovat saaneet myös tunnustusta; TNT sai kaikista yrityksistä korkeimmat pisteet Dow Jonesin kestävän kehityksen indeksissä vuosina 2008 ja 2009. Lisätietoja TNT:stä osoitteessa http://group.tnt.com.