TNT ottaa käyttöön yli 100 sähköjakeluautoa ympäri maailman

Kansainvälinen pikakuljetusyritys TNT vahvistaa asemaansa logistiikka-alan vihreänä tiennäyttäjänä. Yhtiö ottaa käyttöön Iso-Britanniassa, Kiinassa ja Australiassa yhteensä yli 100 sähköllä toimivaa jakeluautoa. Uusien sähköautojen myötä TNT:llä on maailman suurin hiilidioksidipäästöistä vapaa jakeluautokanta.

Käyttöönotettavilla Newton-merkkisillä sähköjakeluautoilla korvataan vastaava määrä dieselautoja Iso-Britanniassa seuraavan 18 kuukauden aikana. Sähköautojen käyttöönotto vähentää pelkästään saarivaltiossa 1,299,000 kiloa hiilidioksidipäästöjä joka vuosi. TNT jatkosuunnitelmissa on pilotoida sähköjakeluautoja jokaisessa Euroopan suurkaupungissa.

TNT testaa sähköautojen käyttöä myös Euroopan ulkopuolella. Viime viikolla yhtiö otti Kiinassa käyttöön kaksi kevyttä sähköjakeluautoa Hubein maakunnan pääkaupungissa Wuhanissa. Testi on TNT:n ensimmäinen Euroopan ulkopuolinen sähköautokokeilu. Käyttöönotettujen pakettiautojen huippunopeus on 80 km/h ja toimintasäde 160-200 kilometriä.

Huhtikuun lopussa TNT Express otti Australiassa käyttöön 10 Toyota Hino -hybridijakeluautoa korvaamaan perinteisiä polttomoottoriautoja. Australiassa TNT on ensimmäinen yhtiö, joka otti merkittävän määrän diesel-sähköautoja operatiiviseen käyttöön.

“Autokantamme muuttaminen vihreämmäksi on TNT:lle välttämätöntä päästäksemme tavoitteeseemme olla ensimmäinen pikakuljetusyhtiö, joka ei tuota hiilidioksidipäästöjä”, TNT:n pääjohtaja Peter Bakker toteaa.