• Oy SEK Ab/

TNT tukee YK:n Maailman elintarvikeohjelman katastrofiapua 48 tunnin valmiusyksiköllä, suomalaistyöntekijöitä mukana toiminnassa

Kansainvälinen pikakuljetusyritys TNT Express vahvistaa yhteistyötään Maailman elintarvikeohjelman kanssa (World Food Programme). Vuonna 2002 alkaneen kumppanuuden tuorein kehitysaskel on TNT:n perustama 48 tunnin valmiusyksikkö.

Yksikön tarkoituksena on tukea WFP:n hätäapua maailmalla sattuvien luonnonkatastrofien yhteydessä. TNT:n valmiusyksikön jäsenet ovat avunpyynnön tullessa 48 tunnin sisällä valmiita auttamaan WFP:n maatoimintaa lentokenttä-, varastointi- ja kuljetusjärjestelyissä sekä viestinnässä.

Ilmastonmuutoksen myötä luonnonkatastrofien määrä on lisääntynyt ja se vaikuttaa myös WFP:n antaman avun luonteeseen. Noin 80 prosenttia WFP:n työstä on pikaisen hätäavun antamista katastrofialueille. TNT:n pitkä kokemus logistiikasta ja nopea reagointikyky ovat tärkeä ja tervetullut apu WFP:n avustustyölle.

TNT:n uusi valmiusyksikkö otti ensimmäistä kertaa osaa WFP:n katastrofityöhön Mosambikin viime maaliskuisen suurtulvan yhteydessä. TNT tuki pelastustöitä vuokraamalla 40 tonnisen proomun ja useita pienempiä aluksia auttamaan tulvan uhreja, sekä lähetti valmiusyksikön jäseniä paikan päälle koordinoimaan toimintaa.

Valmiusyksikköön kuuluu noin 80 TNT:n työntekijää ympäri maailman. Yksikön jäsenet ovat kokeneita ammattilaisia, jotka tulevat lisäksi saamaan erityiskoulutuksen tehtäväänsä varten. Yksikössä on mukana myös viisi (Ville Tiitinen, Nikolai Verkerk, Ila Juntunen, Ville Kekkonen, Kimmo Laine) TNT Suomi Oy:n työtekijää, joista osalla on myös aikaisempaa kokemusta WFP:n toiminnasta, mm. tsunamin, Pakistanin maanjäristyksen ja Libanonin sodan jälkeisissä avustustöissä.

”Luonnonmullistusten uhrien auttaminen WFP:n kautta on erittäin tärkeää työtä. Valmiusyksikössä mukana olo on hieno mahdollisuus kantaa oma kortensa kekoon kun apua eniten kaivataan”, kertoo Kimmo Laine. Hän on ollut mukana kehittämässä ja toteuttamassa valmiusyksikköä ja koordinoi lentokenttätoimintoihin lähetettäviä henkilöitä sekä vastaa yksikön tulevasta erityiskoulutuksesta.

TNT on tukenut WFP:n toimintaa viiden vuoden ajan. Tuki koostuu erilaisista palveluista, kehitysprojekteista ja rahallisista avustuksista. Viime vuonna tuen rahallinen arvo oli 8,4 miljoonaa euroa ja vuotta aikaisemmin 10 miljoonaa euroa. WFP toimittaa vuosittain ruoka-apua 90 miljoonalle ihmiselle, joista 56 miljoonaa on lapsia. Järjestö toimii 80 maassa.

Lisää TNT 48 hrs Emergency response –yksiköstä ja TNT:n yhteistyöstä WFP:n kanssa http://group.tnt.com/wfp/ ja www.tnt48hrs.com.