Toukokuun ympäristötalkoot haastavat koko Suomen suoraan toimintaan!

Suomi puhtaaksi –päivässä! -ympäristökampanja haastaa kaikki mukaan Suomen suurimpiin ympäristötalkoisiin tänä keväänä. Haastetta eteenpäin vievät mm. Hannele Pokka ja Tampereen pormestari sekä tunnetut suomalaiset; Nasima Razmyar, Jani Toivola, Yona, Mikko Kouki ja Munamies.

Suomen historian suurimmat ympäristötalkoot ovat valmisteilla. Yhteistyössä kartoitamme roskaantumisalueet kaikkialta Suomesta ja siivoamme koko maan. Siivouspäivä on 6.5.2011. Yhdessä päivässä siivotaan koko Suomi. Lapille ja saaristolle järjestetään oma siivouspäivä kesäkuussa.

Tempaus on osa maailmanlaajuista liikettä Let's Do It!, jonka tavoitteena on siivota koko maailma. Kampanja on toteutettu onnistuneesti jo kuudessa Euroopan maassa: Virossa, Latviassa, Liettuassa, Portugalissa, Sloveniassa ja Romaniassa.

Suomi puhtaaksi –päivässä! -kampanja kokoaa kaikki kunnat, kaupungit, yritykset, järjestöt, viranomaiset, opiskelijat, koululaiset ja yksityiset kansalaiset toimimaan yhdessä. On suoran toiminnan aika. Jokainen osallistuja on tärkeä.

EU:n vapaaehtoistoiminnan teemavuonna haluamme näyttää suomalaisen voiman. Rekisteröityminen itse siivouspäivää varten alkaa maaliskuun lopulla osoitteessa www.suomipuhtaaksi.fi. Kampanja tarjoaa kuitenkin jo koko kevään ajan monipuolista tekemistä vapaaehtoisille.

Ympäristöministeriön kansliapäällikkö Hannele Pokka haastaa suomalaiset osallistumaan kampanjatoimintaan ja siivoustalkoisiin ja Tampereen pormestari Timo P. Nieminen puolestaan haastaa kaikki Suomen kunnat yhteistyöhön kampanjaan. Haasteen vastaanottavat joukko tunnettuja suomalaisia viedäkseen sen kotiseudulleen; vuoden pakolaisnainen Nasima Razmyar, näyttelijä Jani Toivola, muusikko Yona, Turun Linnateatterin johtaja Mikko Kouki ja Munamies.

Suomessa kampanjan järjestää tamperelainen voittoa tavoittelematon yhdistys Green Earth ry. Kampanjaa tukevat ympäristöministeriö ja sisäasiainministeriö. Kumppaneiksi toivotaan mediaa ja järjestöjä sekä tukijoiksi toivotaan yritysmaailmaa. Mukana ovat myös Metsähallitus ja Tampereen ”tosi siisti kaupunki” -hanke.

Lisätietoja:

Niklas Toivakainen Marianne Rintala Heikki H. Attila