• Oy SEK Ab/

Tuore tutkimus: Kalsium imeytyy kalsiumia sisältävästä kivennäisvedestä yhtä hyvin kuin maitojuomasta tai kalsiumvalmisteesta

Helsingin yliopiston tuore tutkimus osoitti, että kalsiumia sisältävä Hartwall Novelle Calcium Citrus -kivennäisvesi on tutkitusti hyvä kalsiumin lähde. Kliinisellä tutkimuksella osoitettiin, että kalsium imeytyy kivennäisvedestä yhtä hyvin kuin maitojuomasta tai kalsiumvalmisteesta.

Helsingin yliopiston Ravitsemustieteen osaston kalsiumtutkimusryhmän tieteellisessä tutkimuksessa verrattiin Hartwall Novelle Calcium Citruksen, laktoosittoman rasvattoman maitojuoman ja MegaCalcium-valmisteen vaikutuksia luun aineenvaihduntaan terveillä nuorilla naisilla. "Tutkimus osoitti, että Hartwall Novelle Calcium Citrus on yhtä hyvä kalsiumin lähteenä perinteisen maitojuoman ja kalsiumvalmisteen kanssa. Jo 375 ml eli vajaa puolen litran pullo Hartwall Novelle Calcium Citrusta vaikutti kalsiumin aineenvaihdunnan merkkiaineisiin edullisesti, mikä kertoo kalsiumin imeytymisestä", tutkimusta johtanut Helsingin yliopiston ravitsemustieteen dosentti Christel Lamberg-Allardt sanoo. ”Tehty tutkimus on erittäin tärkeä osoitus siitä, että Hartwall Novelle Calcium on luun terveyden kannalta hyvä, vaihtoehtoinen kalsiumin lähde”, Suomen Osteoporoosiliiton puheenjohtaja, erikoislääkäri Olli Simonen sanoo. Kalsiumin riittävällä saannilla on liikunnan lisäksi suuri merkitys luiden vahvistamisessa ja osteoporoosin eli luukadon ehkäisyssä. ”Jotta luustosi pysyy kunnossa, kannattaa turvata riittävä kalsiumin ja D-vitamiinin saanti, omaksua liikunnallinen elämäntapa ja lopettaa tupakointi. Luun terveydestä huolehtiminen ei ole koskaan liian myöhäistä”, Olli Simonen painottaa. Ihmisten tietotasoa kalsiumin saantisuosituksista on syytä nostaa Osteoporoosiliiton puheenjohtaja myös muistuttaa, että vaikka osteoporoosia sairastavat tietävät luun terveyden kannalta tarvittavat kalsium- ja D-vitamiinimäärät varsin tarkasti, niin tavalliset ihmiset eivät välttämättä tiedä kuinka paljon kalsiumia pitäisi saada ravinnosta. Myös Terve Potilas -lehden kesän aikana tekemän selvityksen perusteella selvisi, että vain kolmannes kyselyyn vastanneista lukijoista tiesi paljonko on riittävä annos kalsiumia päivittäin. ”Haluamme osaltamme herätellä ihmisiä miettimään omaa kalsiumin saantiaan, luustonsa kuntoa ja tunnistamaan omaa murtumariskiään. Hyvänmakuisen, riittävästi kalsiumia sisältävän kivennäisveden tuotekehitys oli vuosien työ. On hienoa, että Hartwall Novelle Calcium on nyt tieteellisesti todistettu hyväksi kalsiumin lähteeksi. Toivomme, että maukas, kalsiumpitoinen kivennäisvesi antaisi osaltaan ihmisille kimmokkeen huolehtia luustostaan”, sanoo Hartwall Novellen tuotepäällikkö Karla Frisk. Hartwall Novelle Calcium on maukas, kaloriton ja laktoositon hiilihapotettu vesi, josta saa luustolle ja hampaille tärkeää kalsiumia. Yksi 1,5 litran pullo sisältää kalsiumia 800 mg, mikä vastaa suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan aikuisen päivittäistä kalsiumtarvetta. Makuja on kaksi: raikkaan sitruunainen Hartwall Novelle Calcium Citrus sekä mangolta ja persikalta maistuva Hartwall Novelle Calcium Hedelmäinen. Lähde: Helsingin yliopiston Ravitsemustieteen osaston kalsiumtutkimusryhmän tutkimus, kesäkuu 2009. Tieteellisessä tutkimuksessa verrattiin Hartwall Novelle Calcium Citruksen, laktoosittoman rasvattoman maitojuoman ja MegaCalsium-kalsiumvalmisteen vaikutuksia kalsiumin aineenvaihduntaan terveillä nuorilla naisilla. Tiesitkö tämän kalsiumista? • Ihmisessä on keskimäärin 1,2 kiloa kalsiumia, pääosin luissa. • Liikunnan ja terveellisten elintapojen ohella luun terveyden kannalta on tärkeää turvata riittävä kalsiumin ja D-vitamiinin saanti. • Tutkitusti hyviä kalsiumin lähteitä ovat maito, juusto ja muut maitovalmisteet, kalsiumilla rikastetut soijavalmisteet, sekä Hartwall Novelle Calcium -kivennäisvesi. • Suomalaisten ravitsemussuositusten mukaan aikuinen tarvitsee päivittäin 800 mg kalsiumia. Kalsiumin tärkein lähde ovat maitovalmisteet sekä monipuolinen ruokavalio. Kalsiumin saantia voi täydentää esimerkiksi Hartwall Novelle Calcium -juomalla. • Kalsiumin puute on yksi tekijä, joka voi altistaa osteoporoosille eli luukadolle. Osteoporoosissa luiden lujuus on vähentynyt ja tämän seurauksena murtuma-alttius lisääntyy. Suomessa on arviolta noin 400 000 henkilöä, joilla luukudoksen määrä on merkittävästi alentunut. Lisätietoja: Oy Hartwall Ab, tuotepäällikkö Karla Frisk, karla.frisk@hartwall.fi, puh. 020 717 2849 tai viestintäpäällikkö Tuija Kleimola, tuija.kleimola@hartwall.fi, puh. 020 717 2595 Haastattelupyynnöt: Anitta Pirnes/Perfecto Oy, puh. 040 575 5909, anitta.pirnes@perfecto.fi Tuotekuvat: www.hartwall.fi/kuvapankki Hartwall on juoma-alan innovatiivinen suunnannäyttäjä ja vahva bränditalo. Hartwallin tuotevalikoimaan kuuluu oluita, siidereitä ja long drink –juomia, pullotettuja vesiä, virvoitusjuomia ja erikoisjuomia, sekä tytäryhtiö Hartwa-Traden kautta satoja viinejä ja muita alkoholijuomia. Yrityksen tunnetuimmat tuotemerkit ovat Hartwall Jaffa, Hartwall Novelle, Upcider, Hartwall Original Gin Long Drink sekä Lapin Kulta, Karjala, Foster's ja Heineken –oluet. Hartwallilaisia on noin 1000. Hartwall on osa Heinekenia, joka on Euroopan suurin ja maailman kolmanneksi suurin panimo volyymilla mitattuna.