• Oy SEK Ab/

Tuore Workforce of One –kirja ohjaa yrityksiä yksilökeskeiseen henkilöstöjohtamiseen

Juuri ilmestyneen ”Workforce of One” –kirjan* kirjoittajat tutkija Susan M. Cantrell ja Accenturen Talent&Management -organisaation johtaja David Smith suosittelevat hallinnoimaan henkilöstöä yksilöiden ehdoilla. Jokaisella työntekijällä on erilaiset kyvyt, urahalut ja tavat oppia. Työntekijät motivoituvat eri tekijöistä ja heillä on erilaiset työtavat. Työntekijöillä on oltava yhtä suuri merkitys kuin asiakkaillakin.

”One size fits all” –ratkaisu hylätään yhä useammassa yhtiössä henkilöstöhallinnossa. Suunnannäyttäjiä ovat muun muassa Microsoft ja Google. Nämä yhtiöt räätälöivät henkilöstöhallintonsa palvelut yksilöitten tai ryhmien tarpeiden perusteella. Ne siirtyvät Susan M. Cantrellin ja David Smithin mukaan Workforce of One -malliin. Kirjoittajat tekivät haastatteluita yli 70 johtajalle 47 suuressa yrityksessä sekä tutkivat 557 työntekijää ja havaitsivat erilaisia henkilöstöjohtamisen tapoja.

Cantrell ja Smith havaitsivat, että yksilöimällä henkilöstöjohtamisen tapoja yhtiö voi saavuttaa huomattavia etuja. Tällaisia ovat sitoutuneempi ja tyytyväisempi henkilöstö, matalammat kustannukset sekä suurempi houkuttelevuus työnantajana. Cantrell ja Smith korostavat, että yksilölliset henkilöstöratkaisut lisäävät tuottavuutta ja suorituskykyä myös taantuman aikana.

Henkilöstöä johdetaan usein tehokkuuden ja kontrollin nimissä standardoitujen keinojen avulla. Yksilöity henkilöstöjohtaminen on yhä harvinaisuus. Standardointi on kuitenkin kirjan mukaan este organisatorisen suorituskyvyn kehittymiselle.

Workforce of One -kirjassaan Smith ja Cantrall esittävät muun muassa seuraavia ohjeita henkilöstöhallinnon yksilöimiseen ilman, että hallinnolliset kustannukset nousevat:

Henkilöstön segmentointi hyödyttää

Työntekijöiden segmentointi ryhmiin toimii ohjenuorana henkilöstöpolitiikalle. Henkilöstö kannattaa segmentoida esimerkiksi työroolin  tai työskentelypaikan mukaan. Kehittynyt Business Intelligence ja analytiikka mahdollistavat uudet tavat segmentoida työntekijöitä ryhmiin. Segmentoitaessa ei luoda segmenttikohtaisia viestejä, kuten markkinoinnissa vaan pikemmin varmistetaan, että organisaatio pystyy tarjoamaan eri segmenteille riittävästi joustavuutta ja valinnanvaraa. Henkilöstöä voidaan jaotella myös oppimistyylien, arvojen, persoonallisuuden, hyvinvointiprofiilin, liikkuvuuden, käyttäytymisen ja jopa verkostoitumis- ja viestintätapojen perusteella. Segmentointi, kuten markkinoinnissakin, toimii usein myös pohjana erilaisten henkilöstöratkaisujen  kannattavuuden arviointiin: mikäli tiettyä palvelua kaipaava ryhmä on riittävän suuri ja palvelulla saavutetaan merkittäviä tulosparannuksia, siihen kannattaa panostaa.

Joustavat ohjeistukset

Sen sijaan, että luotaisiin suuri valikoima henkilöstön hallinnointitapoja, organisaatio voi luoda muutamia sääntöjä, joita jokainen voi tulkita itselleen sopivalla tavalla. Esimerkiksi amerikkalaisessa Best Buyssa on yksi henkilöstön ohje: ”Tee tulosta” ja työntekijät saavat itse määritellä, kuinka he saavat aikaan tuloksia. 60 prosenttia pääkonttorin 4000 työntekijästä saa päättää, milloin ja missä he työskentelevät, kunhan pääsevät tavoitteeseensa.

* Cantrell Susan M. & Smith, David (2010): Workforce of One: Revolutionizing Talent Management Through Customization. Accenture & Harvard Business Press, Boston, Massachusetts 2010.

Lisätietoja:

Leena Tiensuu, johtaja, osaaminen ja organisaatiot -yksikkö, puh 040 7725 987, etunimi.sukunimi@accenture.com

Minna Ranta, viestintäpäällikkö, puh. 040 5611303, etunimi.sukunimi@accenture.com

Accenture

Accenture on globaali liikkeenjohdon konsultoinnin, tietotekniikan ja ulkoistamisen palveluyritys. Accenture yhdistää vankan kokemuksen, kattavan toimialojen ja liiketoiminta-alueiden osaamisen sekä tutkimustiedon maailman johtavista yrityksistä. Accenture työskentelee yhdessä yritysten tai julkisen sektorin organisaatioiden kanssa tavoitteenaan auttaa näitä menestymään pitkäjänteisesti. Accenturen liikevaihto oli 31.8.2009 päättyneenä tilivuotena 21,58 miljardia dollaria. Yrityksen palveluksessa työskentelee noin 181 000 ammattilaista, jotka palvelevat asiakkaita 120 maassa. Lisätietoa: www.accenture.com