Tutkimus: kolmannes pariskunnista salaa nettisurffailuja toisiltaan

Uusi Internet Explorer 9 on nyt saatavilla maailmanlaajuisesti

Maailman suosituimman verkkoselaimen Internet Explorer 9:n julkistukseen liittyvästä kyselystä* käy ilmi, että netin käytössä halutaan pitää salaisuuksia myös läheisiltä. Miehet ovat naisia useammin huolissaan nettisurffailunsa paljastumisesta – erityisesti, kun kyseessä ovat pankkiasiointi, shoppailu ja aikuisviihde. Naisistakin 34 % pelkää aikuisviihdevierailunsa paljastuvan. Lähes kolmannes vastaajista (32 %) on pelannut venäläistä rulettia lataamalla epäilyttäviä tiedostoja verkosta, teinit ovat riskikäyttäytymisen kärjessä. Internet Explorer 9:n voi ladata maksutta osoitteesta www.microsoft.fi/ie9.

Microsoftin MSN-portaalissa toteuttama Internet Explorer 9:n maailmanlaajuiseen julkistukseen liittyvä kysely tarjoaa tuoretta tietoa internetin käyttötavoista Euroopasta, Lähi-idästä ja Afrikasta. Suomalaisvastaajien netinkäyttötottumukset noudattelevat pitkälle kansainvälistä linjaa. Kyselyn vastaajista yli kaksi kolmasosaa (69 %) nosti nettisurffailussa turvallisuuden ja virukset suurimmiksi huolenaiheikseen. Suomalaisvastaajat olivat erityisen huolissaan pankkiasiointinsa paljastumisesta muille (62 % / 89 %). Vastaajat kokivat surffailussa tärkeinä myös yksityisyyden, nopeuden ja käytön helppouden.

Kysely paljasti yllättävän paljon tietoturvallisuutta vaarantavaa käytöstä – lähes kolmannes vastaajista (32 %) on ladannut verkosta epäilyttäviä tiedostoja. Kyselyn mukaan 14–17-vuotiaat käyttäytyvät verkossa holtittomimmin. 57 % teineistä asettaa itsensä alttiiksi kyberhyökkäyksille lataamalla netistä tunnistettavasti epäilyttäviä tiedostoja.

”On yllättävää, että vaikka ihmiset korostavat turvallisuuden tärkeyttä, moni myöntää silti ladanneensa epäilyttäviä tiedostoja internetistä. Tässä piilee merkittävä riski, samalla vaarantuvat niin oma tietoturva kuin tietokoneen sisältökin. Microsoft on lisännyt tänään julkistettuun IE9:ään kuluttajien suojautumista helpottavia ominaisuuksia”, sanoo Windows-kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Jukka Veräväinen Microsoftilta.

Myös naiset salaavat vierailuja aikuisviihdesivustoille

Yksityisyyden merkitys nousi kyselyssä kärkisijoille. 60 % vastaajista ilmaisi suurimmaksi huolekseen verkkovierailujen paljastumisen muille. Vaikka vastaajat olivat yleensä ottaen enemmän huolissaan kodin ulkopuolisten tahojen pääsystä tarkkailemaan selailuhistoriaansa (68 % vastaajista), salaisuuksia halutaan pitää myös läheisiltä. Erityisesti miehet haluavat pitää surffailunsa omana tietonaan. 36 % miehistä ilmaisi huolensa siitä, että puoliso saa tietää hänen kaikista verkkoseikkailuistaan, naisilla tämä osuus oli 25 %. Miehet haluavat erityisesti pitää salaisena pankkiasiointinsa (62 %), ja aikuisviihdevierailunsa (60 %). Yksi viidestä (20 %) miesvastaajasta pelkää uhkapeliharrastuksensa paljastuvan. Kyselyn mukaan 36 % miehistä haluaa pitää verkkoshoppailunsa salassa, naisista näin ajatteli 32 %. Hieman yllättäen 34 % naisista huolehti aikuisviihdevierailujensa paljastuvan muille.

Enemmän aikaa vessapaperin kuin verkkoselaimen valintaan

Kyselystä kävi ilmi, että yli neljännes netinkäyttäjistä kuluttaa enemmän aikaa vessapaperin valintaan kuin siihen, mitä verkkoselainta käyttää.

”Vaikuttaa siltä, että moni ei ymmärrä kuinka suuri merkitys selaimen valinnalla on tietoturvan ja käyttökokemuksen kannalta. Selaimen avulla voi kuitenkin merkittävästi vaikuttaa esimerkiksi juuri yksityisyydensuojan säilymiseen netissä. Internet Explorer 9 sisältää ominaisuuksia, jotka estävät muita näkemästä millä sivuilla on vierailtu, tämä koskee myös yritysten tekemää seurantaa”, kertoo Veräväinen.

Kyselyn mukaan kuluttajat eivät ole yleensä ottaen tyytyväisiä nykyisten nettisivujen laatuun. 92 % vastaajista uskoo, että sivustot voisivat toimia paremminkin. Tarve suurempaan suoritusnopeuteen korostui tuloksissa.

”Kuluttajat odottavat netiltä enemmän kuin saavat, ja pettyvät moniin sivustoihin. Tämän päivän verkkosivustot ja selaimet käyttävät noin 10 %:a PC:n suorituskyvystä. Uusi IE9 käyttää rautakiihdytintä Windowsin kautta, jolloin PC:n koko suorituskyky saadaan hyödynnettyä nopeuden parantamiseksi”, Jukka Veräväinen sanoo.

Maailman suosituimman verkkoselaimen uusin versio Internet Explorer 9 on nyt saatavilla 40 kielellä. IE9:n beta-versio oli Microsoftin kaikkien aikojen ladatuin selainversio, se on haettu netistä jo yli 40 miljoonaa kertaa. Yli 250 maailman suosituimpiin kuuluvaa sivustoa hyödyntää IE9:n uusia käyttöä helpottavia ominaisuuksia, kuten esimerkiksi suosikkisivuston lisäys pikaluetteloineen suoraan Windows 7 -tehtäväpalkkiin. Käyttäjiin kuuluvat mm. Facebook, Twitter, Bing, Hotmail, Amazon ja eBay. Yhdessä nämä partnerit tavoittavat yli miljardi aktiivista internetin käyttäjää. Suomalaisia yhteistyökumppaneita ovat mm. Iltalehti, Ilta-Sanomat, MTV3 ja MSN.fi.

Viisi vinkkiä IE9:n käyttöön

Kyselyn tuloksiin peilaten Microsoft antaa viisi vinkkiä IE9:n hyödyntämiseen:

• Nopeutta surffailuun: IE9 varmistaa, että selain käynnistyy nopeasti ja myös pysyy nopeana tunnistamalla käyttöä hidastavat ohjelmat.
  • Turvallisuutta: IE9 suojaa konetta varoittamalla epäilyttävistä tiedostoista. Selain myös tunnistaa sivuston latausmaineen, mikä vähentää turhia varoituksia ja toisaalta ilmoittaa korkeasta riskistä.
  • Yksityisyyttä: IE9 tarjoaa paremmat edellytykset yksityisyyden suojaamiseen netissä.
  • Edistynyttä käyttökokemusta: IE9 sisältää monia käteviä oikopolkuja haluttuun palveluun, mikä nopeuttaa surffausta. Suosituimmat sivustot voi kiinnittää suoraan Windows 7 -tehtäväpalkkiin.
  • Selain vastaa ensimmäisenä verkkohyökkäyksiin. IE9 estää 99 % internetin sosiaalisista verkostoista tulevista hyökkäyksistä. Lataa IE9: www.microsoft.fi/ie9

* Kyselytutkimus toteutettiin Microsoft MSN -portaalissa 21 maassa. Siihen osallistui yhteensä 11 551 vastaajaa Iso-Britanniasta, Saudi-Arabiasta, Puolasta, Kreikasta, Turkista, Israelista, Tanskasta, Ranskasta, Itävallasta, Belgiasta, Suomesta, Portugalista, Venäjältä, Serbiasta, Hollannista, Irlannista, Ruotsista, Sveitsistä, Etelä-Afrikasta, Italiasta ja Espanjasta. Suomessa kyselyyn vastasi 1028 osallistujaa.

Lisätiedot:

Jukka Veräväinen, Microsoft Oy, johtaja, Windows-kuluttajaliiketoiminta, p. 050 3648 312, jukkav@microsoft.com

Microsoftin kansainväliset lehdistösivut: http://www.microsoft.com/presspass/presskits/internetexplorer/

Microsoftin Internet Explorer -blogi http://windowsteamblog.com/ie/b/ie/

Lataa uusi Internet Explorer 9 osoitteessa: www.microsoft.fi/ie9

Tutkimusyhteenveto:

Satu Rounaja, SEK Public Oy, p. 040 567 6827, satu.rounaja@sekpublic.fi

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 92 000 työntekijää yhteensä 102 maassa. Tilivuonna 2009 Microsoftin liikevaihto oli 62,48 miljardia US dollaria.