Unelmatarha on yleismaailmallista pikkulasten huumoria

Perheen pienimmille tarkoitettu lastensarja Unelmatarha on saavuttanut suosiota televisiossa myös Suomessa Sub Juniori -kanavalla. Sarjan luojana on menestyssarja Teletappien tekijä Andrew Davenport. Sarjaa on tehty yhteensä sata jaksoa. Unelmatarha julkaistaan toukokuussa DVD:nä ja pian myös kirjoina. Unelmatarha-leluja on jo saatavana.

Unelmatarha (In the Night Garden) on Andrew Davenportin Ragdoll Productions -tuotantoyhtiölle tekemä toinen menestyksekäs lastensarja. Davenport on jälleen onnistunut luomaan jotain niille, jotka ovat kaikkein luovimpia, eli lapsille. Hänen suuren suosion saavuttaneet tuotantonsa Teletapit ja Unelmatarha hauskuuttavat lapsia yli 120 maassa ympäri maailman, ja molemmat sarjat ovat saaneet arvostetun BAFTA Award (British Academy of Film and Television) -palkinnon kahdesti.

Tilaa mielikuvitukselle

Unelmatarha perustuu siihen, että lapsille annetaan tilaa kehittää omaa mielikuvitustaan, omia sanojaan ja kuvamaailmaansa sopusointuisessa ympäristössä. Keskeinen osa on myös huumorilla. Davenport, joka on logopedi, kirjailija ja tuottaja, päättelee, että koska huumori on yleismaailmallista, lapset kaikkialla maailmassa nauravat samoille asioille. Tavoitteena on kuitenkin samalla kehittää lasten omaa mielikuvitusta ja antaa heille aineksia oman ainutlaatuisen todellisuuden rakentamiseen.

Unelmatarha tapahtuu taianomaisessa paikassa, unen ja valveen välimaastossa lasten mielikuvituksessa. Hahmot ovat yhdistelmä ihmisiä, animaatiota ja nukkeja. Ne ovat värikkäitä ja rentoja, välittävät toisistaan ja viihtyvät toistensa seurassa. Lastenohjelmat nostavat usein lasten vireystasoa ja vaikeuttavat rentoutumista, mutta Unelmatarha rauhoittaa lapsia sopivasti vaikkapa juuri ennen nukkumaan menoa.

Unelmatarha on kuvattu valtaosin todellisissa ympäristöissä, muun muassa metsässä. Sarjan tuotanto ja kuvanlaatu ovat erittäin korkeatasoiset.

FS Film Oy julkaisee toukokuun alussa DVD:nä sarjan ensimmäisen osan Leikkiä puutarhassa. Kustantamo Buster Förlagilta on tulossa neljä kirjaa, ja Hasbro on jo tuonut markkinoille sarjaan liittyviä leluja ja lisää valikoimaa on tulossa.

Ragdoll Productions on tuottanut Unelmatarha-sarjan BBC Worldwidelle.