• Oy SEK Ab/

Uusi Garmin® nüvi -navigaattorimallisto nyt saatavilla – lippulaivana muotoilustaan Red Dot -palkittu nüvi 3597

Garmin-navigaattoreiden uusi muotoilu sisältää suuremmat, 4,3-7 tuuman näytöt. Entistä tarkemmat reaaliaikaiset liikennetiedotteet kertovat hidasteista reitillä. Real Directions™ hyödyntää maamerkkejä antaessaan ohjeita ja uusi aktiivinen kaista-avustin antaa äänikehotteita kaistanäkymän lisäksi. nüvi 3597 LMT sai muotoilustaan Red Dot -palkinnon.

GPS-laitevalmistaja Garmin on julkistanut uuden nüvi-autonavigaattorimalliston saatavuuden. Kuluttajille suunnatut laitteet sisältävät ominaisuuksia, jotka tekevät ohjeiden seuraamisen ja reitillä pysymisen entistä helpommaksi.

”Garmin nüvit ovat helppokäyttöisyytensä, luotettavuutensa ja suuren toimintovalikoimansa ansiosta navigaattoreiden kärkikastia. Elinikäisten karttapäivitysten ja liikennepalvelujen uusimpien edistysaskeleiden rinnalla esittelemme nyt markkinoiden johtavat navigointi-innovaatiot”, kertoo tuotepäällikkö Lasse Leinonen. ”Uusi mallisto parantaa merkittävästi opastusta ilman, että kuljettajien tarvitsee irrottaa katsettaan tiestä. Suuremmalta näytöltä tiedot näkee yhdellä vilkaisulla ja uusia Real Navigation -ominaisuuksia on helppo seurata.”

Essential-, Advanced- ja Premium-sarjoihin jaotelluista Garmin nüvi -laitteista löytyy eri vaatimuksia, ominaisuuksia ja hintaryhmiä vastaavia malleja. Helppokäyttöiset ja edulliset Essential-sarjan mallit soveltuvat kaikille matkoille. Niissä on käännös-käännökseltä-opastus, kadunnimien ääneen luku sekä liittymänäkymillä varustettu kaista-avustin. Uusissa Advanced-sarjan malleissa on lisäksi opastavia lisäominaisuuksia, kuten uusi Real Directions, aktiivinen kaista-avustin ja puheohjauksella varustettu reaaliaikainen liikennepalvelu.

Palkittua muotoilua: Red Dot -muotoilupalkinnon voittaneessa Premium-sarjan nüvi 3597 LMT -mallissa yhdistyvät kaikki parhaat ominaisuudet. Tyylikäs ja siro ulkomuoto sopii autoon kuin autoon. nüvi 3597 LMT:ssä on kaikki Advanced-sarjaan kuuluvat toiminnot sekä lasinen viiden tuuman monikosketusnäyttö metallikehyksellä. Uuden magneettitelineen ansiosta laitteen kiinnittäminen on helppoa. Malli sisältää elinikäiset karttapäivitykset[1], Garminin edistyksellisimmän liikennetietopalvelun, kolmiulotteiset rakennukset ja maastonmuodot sekä puheohjauksen.

Ääniaktivoitava liikennepalvelu: Valikoiduissa malleissa on ilmainen, elinikäinen liikennepalvelu[2]. Advanced- ja Premium-sarjojen laitteet helpottavat entisestään liikennetilanteen arviointia. Ääniopastus kertoo, onko reitillä ruuhkaa, kuinka pitkä viivästys on, ja onko nopeampaa reittiä tarjolla. Puheohjauksella varustetuissa Advanced- ja Premium-sarjojen nüveissa kuljettaja voi valita vaihtoehtoisen reitin puheella. Käyttöliittymä näyttää karttanäkymän vieressä tärkeät liikennetiedot, viivästysajan sekä liikennetilanteen osoittavan animoidun grafiikan.

Edistyksellisin liikennepalvelu, 3D Traffic, sisältyy valikoituihin Advanced- ja Premium-sarjojen laitteisiin. Uudistettu 3D Traffic on interaktiivisempi käyttäjän kanssa ja kertoo tarkan tiedon ruuhkan laadusta sekä sijainnista reitillä.

Suomessa liikennetiedot Garmin-navigaattoreihin tuottaa Mediamobile Nordic. ”V-Traffic-palvelu ilmoittaa käyttäjille ruuhkista ja varoittaa sään, onnettomuuksien, tietöiden, tapahtumien ja muiden poikkeustilanteiden aiheuttamista hidastavista ajo-olosuhteista. Turvallisuutta lisäävät myös porovaroitukset Lapin alueella”, Mediamobile Nordicin myynti- ja markkinointipäällikkö Matti Seimola kertoo.

Garmin Real Directions™: uusi toiminto opastaa autoilijoita intuitiivisella tavalla hyödyntäen tunnistettavia maamerkkejä, rakennuksia, liikennevaloja ja -merkkejä antaessaan ohjeita, esimerkiksi: ”käänny vasemmalle liikennevaloista”.

Garmin kehittää tietojenkeruuta ja -käsittelyä yhteistyössä Nokian HERE -palvelun kanssa. Nokia HEREn karttamateriaali takaa Real Directions -ohjeissa käytettävien maamerkkien paikkansapitävyyden. Niiden näkyvyys, sijainnit ja pysyvyys on tarkistettu huolellisesti.

Aktiivinen kaista-avustin: Uusi aktiivinen kaista-avustin kehottaa autoilijaa äänellä ja kuvalla ajamaan poistumiskaistalle. Toiminto näyttää karttanäkymän vieressä animoidun grafiikan avulla, mikä kaista tulisi valita.

Enemmän tietoa yhdellä silmäyksellä: Uusi käyttöliittymä pitää kartan koko ajan näkyvissä ja näyttää ponnahdusikkunoissa lisätietoja, kuten reitin varrella olevia kiinnostavia kohteita ja reaaliaikaisia liikennetietoja. Uusi Up Ahead -toiminto kertoo lähellä olevista kiinnostavista kohteista ja palveluista, kuten ravintoloista, huoltoasemista, sairaaloista ja kaupoista.

Garmin Express: Uudella maksuttomalla ohjelmistolla voi pitää laitteen ajan tasalla. Palvelulla voi ladata ilmaiset, elinikäiset ohjelmistopäivitykset, päivittää karttoja, varmuuskopioida tai siirtää tietoja tai ladata lisäsisältöä, kuten kuvakkeita ja ääniä.

Nüvi 3597 LMT ja osa Advanced-sarjan malleista ovat yhteensopivia Garmin Smartphone Link -iOS- ja Android -puhelinsovelluksen kanssa. Sovelluksen avulla käyttäjä voi mm. lisätä navigaattoriin live-palveluita[3], kuten liikkuvia nopeusvalvontakameratietoja, kelikamerakuvia ja säätietoja.

Hinta ja saatavuus

Uusi nüvi-mallisto on saatavilla Suomessa jälleenmyyjillä toukokuussa 2013 sekä heti www.garmin.com-sivustolta. Suositushinnat ovat 135 € (nüvi 42) ja 359 € (nüvi 3597 LMT) välillä.

[1] Lifetime Maps oikeuttaa lataamaan neljä karttapäivitystä vuodessa yhteen yhteensopivaan Garmin-laitteeseen laitteen käyttöiän ajan tai siihen asti kunnes Garmin ei enää vastaanota karttatietoja ulkopuoliselta toimittajalta. Tarkemmat ehdot osoitteesta http://www.garmin.com/us/maps/us/numaps_lifetime.
[2] Elinikäinen liikennepalvelu koskee yksittäisen Garmin-laitteen käyttöikää tai aikaa, jolloin Garmin vastaanottaa liikennetietoja niiden tuottajalta.
[3] Ei saatavilla kaikilla alueilla. Vaatii tilauksen. Lisätietoja datapalveluista ja roaming-maksuista saat matkapuhelinoperaattoriltasi.

Lisätiedot
Garmin Suomi Oy, Lasse Leinonen, tuotepäällikkö, p. 019 311 0025, lasse.leinonen@garmin.com
Mediamobile Nordic Oy, Matti Seimola, myynti- ja markkinointipäällikkö, p. 050 3796433, matti.seimola@mediamobile.com

Lisätietoa yksittäisistä malleista ja ominaisuuksista osoitteesta garmin.com/nuvi.

Garmin lyhyesti
Garmin on maailman johtava satelliittinavigointilaitteiden valmistaja. Konserni on vuodesta 1989 lähtien suunnitellut, valmistanut, markkinoinut ja myynyt navigointi-, viestintä- ja informaatiolaitteita ja -sovelluksia – joista useimmat on varustettu GPS-teknologialla. Garmin-tuotteita käytetään autoilu-, ulkoilu-, veneily-, ilmailu-, mobiili-, OEM- ja langattomissa sovelluksissa. Garmin Ltd. -yhtiö on rekisteröity Sveitsiin ja sen suurimmat tytäryhtiöt sijaitsevat Yhdysvalloissa, Taiwanissa ja Isossa-Britanniassa. Lisätietoa www.garmin.com/newsroom ja Garmin Suomi Oy. Garmin ja nüvi ovat rekisteröityjä tavaramerkkejä. Real Directions ja Real Voice ovat Garmin Ltd.:n tai sen tytäryhtiöiden tavaramerkkejä. Kaikki muut tuotemerkit, tuotenimet, yhtiön nimet, tavaramerkit ja palvelunimet ovat omistajiensa omaisuutta. Kaikki oikeudet pidätetään.