Uusi ikäraja näyttää ehkäisevän pelihaittojen syntymistä

Suomessa on kuluneen vuoden aikana siirrytty asteittain lakisääteiseen 18 vuoden ikärajan noudattamiseen rahapelaamisessa. Lakimuutoksen taustalla oli halu ehkäistä nuorten pelihaittoja sekä käsitys siitä, että nuorena aloitettu pelaaminen lisää peliriippuvuuden riskiä myös myöhemmällä iällä. Tänään 23.9. julkaistavat Peliklinikan ja Peluurin raportit antavat ensimmäistä kertaa viitteitä sekä lakimuutokseen johtaneiden oletusten paikkansapitävyydestä että uusien ikärajojen toimivuudesta haittojen ehkäisyssä.

Pääkaupunkiseudulla keväästä 2010 toimineen Peliklinikan laatima asiakasprofiili kertoo selvästä yhteydestä nuorena aloitetun pelaamisen ja peliongelman kehittymisen välillä. Peliklinikan avohoidossa käy vakavista peliongelmista kärsiviä asiakkaita, joista nuoret miehet ovat keskeinen ryhmä.

”Peliriippuvaisista miehistä yli puolet on aloittanut pelaamisen alle 15-vuotiaina. Peliongelmiin ajautuneilla naisilla aloitusikä on huomattavasti korkeampi: mediaani-ikä on noin 30 vuotta sekä Peliklinikan avohoidossa että Peluurin Peli poikki -verkko-ohjelmassa”, kertoo Tapio Jaakkola Peliklinikalta.

Peluurin tilastot antavat puolestaan tietoa ikärajamuutoksen mahdollisista vaikutuksista. Vuotta 2010 koskevissa tilastoissa huomio kiinnittyi alle 18-vuotiaiden ja erityisesti alle 15-vuotiaiden liikapelaamista koskevien yhteydenottojen lisääntymiseen. Yhteydenotot koskivat pääasiassa raha-automaattien pelaamista.

Nyt julkaistavat, alkuvuotta 2011 (tammi-kesäkuu) koskevat tilastot piirtävät kuvaa päinvastaisesta kehityksestä. Alaikäisten pelaamista koskevat kontaktit ovat vähentyneet huomattavasti. Erityisesti alle 15-vuotiaiden osuus yhteydenottajista on alkuvuonna vähentynyt.

”Alkuvuoden tilastot antavat viitteitä siitä, että ikäraja on tehokas keino nuorten liikapelaamisen ehkäisyssä”, toteaa Mari Pajula Peluurista.

Automaateilla ja netissä pelaamisessa eniten haittariskejä

Nettipelaamisen osuus ongelmien aiheuttajana on kasvanut Peluurin seitsemän toimintavuoden aikana nollasta noin neljännekseen kaikista yhteydenotoista. Suurin osa peliongelmista näyttää Peluurin ja Peliklinikan tilastojen valossa edelleen liittyvän raha-automaattien pelaamiseen perinteisten kanavien kautta.

Toiseksi yleisimmin pelaamisen haitat liittyvät nettipokeriin, mutta kokonaisuutena muu netissä tapahtuva pelaaminen erilaisine pelimuotoineen yltää nettipokerin tasolle, ellei ylikin.

Ruotsinkieliset palvelut parantuneet

Peliklinikan ruotsinkielisiä palveluja on parannettu kuluvana vuonna. Peluurin auttavassa puhelimessa aloitettiin keväällä ruotsinkielinen päivystys. Toisen puhelinlinjan käyttöönotto paransi merkittävästi koko palvelun tavoitettavuutta. Peliongelmasta ja tuen tarpeesta ruotsinkielisen väestön keskuudessa ei tiedetä toistaiseksi juuri mitään. Peluurin ruotsinkieliset palvelut ja niistä saatava informaatio auttavat jatkossa arviomaan ilmiötä ja palvelujärjestelmän kehittämistarpeita myös tältä osin.

Lisätietoja Peliklinikan raportista: Tapio Jaakkola, kehittämiskoordinaattori, Peliklinikka tapio.jaakkola@hel.fi, puh. 040 175 8244

Lisätietoja Peluurin raportista: Mari Pajula, kehittämispäällikkö, Peluuri mari.pajula@peluuri.fi, puh. 040 760 8507

Voit tutustua raportteihin kokonaisuudessaan:

Peluurin raportti: http://www.peluuri.fi/ajankohtaista/peluurin_ja_peliklinikan_raportit_julkaistu_/

Peliklinikan raportti: http://www.peliklinikka.fi/peliklinikka/peliklinikka/ajankohtaista/peliklinikka_ja_peluuri_raportoivat_toiminnastaan.html

Peluuri ja Peliklinikka

Peluuri on valtakunnallinen ja käyttäjilleen ilmainen palvelukokonaisuus, joka tarjoaa tietoa ja tukea peliongelmista pelaajille, heidän läheisilleen ja työnsä puolesta pelihaittoja kohtaaville. Tavoite on haittojen ehkäiseminen ja vähentäminen.

Peliklinikka tarjoaa pääkaupunkiseudulla monipuolisia ongelmapelaamiseen liittyviä palveluja, kuten avohoitoa sekä tuki- ja infopiste Tiltin toimintaa. Peliklinikan toiminnassa ovat mukana Helsingin, Vantaan ja Kauniaisten kaupungit, A-klinikkasäätiö, Sininauhaliitto sekä valtio. Valtakunnallinen Peluuri on kuluneen vuoden aikana liittynyt toiminnallisesti osaksi Peliklinikkaa.

Peliklinikka tekee yhteistyötä peliriippuvuutta tutkivien tahojen kanssa tavoitteenaan levittää hyviä tuki- ja hoitokäytäntöjä eri puolilla Suomea.