Uusi palvelu avaa turvapaikanhakijoille ikkunan suomalaiseen työelämään

Turvapaikanhakijoille suunnattu monikielinen uusi mobiilipalvelu toimii yrityksien ja osaajien kohtaamis­paikkana. Palvelun kautta yritykset voivat tarjota turvapaikanhakijalle hänen ammattitaitoaan ja työhaluaan hyödyntävää tekemistä turva­paikkaprosessin ajaksi ja mahdollisen oleskeluluvan saamisen jälkeen. Ensi vaiheessa palveluun etsitään yrityksistä noin 50 harjoittelu- ja työpaikkaa. Harjoittelupaikkoja ovat jo tarjonneet Finlayson, SEK, KSF Media sekä ravintolat Faro ja Blue Peter.

Kyseessä voi olla esimerkiksi harjoittelu, vapaaehtoistyö, urakka tai talkoot – mitä vain tekemistä, jossa olisi tarvetta lisäkäsille. Humanitaarisen palvelun kautta pyritään tukemaan Suomeen tulevien turvapaikan­hakijoiden kevyttäkin työllistymistä ja kotoutumista. Korvauksena tehdystä työstä yritysten toivotaan tarjoavan turvapaikanhakijalle minimissään maksuttoman työmatkan, aterian ja todistuksen hänen tekemästään työstä.

Recommend a Refugee -palvelu (www.recommendarefugee.com) on kehitetty Suomessa ja Hollannissa yhdessä Grey Benelux -toimiston kanssa. Suomessa Suomen Punainen Risti hallinnoi ja kehittää palvelua tiiviissä yhteistyössä HBL Hufvudstadsbladetin ja SEKin kanssa. Hufvudstadsbladetille ja kustantaja KSF Medialle humanitaarinen palvelu on uudistetun mission mukaista konkreettista toimintaa, jolla pyritään löytämään yhteiskunnallisiin kysymyksiin ratkaisuja.

”Pakolaisten kotouttaminen osaksi yhteiskuntaa on ratkaisevaa paitsi heille itselleen, myös meille, jotta saamme heidät mukaan rakentamaan suomalaista yhteiskuntaa. Meille on tärkeää antaa resurssimme ja välineemme käyttöön edistääksemme tällaista toimintaa”, painottaa KSF Median toimitusjohtaja Barbro Teir.

Lähemmäksi suomalaista arkea

Pilottikohteena olevan Vantaan Auramon vastaanottokeskuksessa kartoitettiin 86 henkilön ammatti- ja kielitaitoa, ja kartoituksesta selvisi, että lähes 30 prosenttia turvapaikanhakijoista puhuu englantia, ja että heillä on moni­puolista koulutusta ja ammatillista osaamista.  Ammattinimikkeistä löytyy muun muassa mekaanikkoja, partureita, automaalareita, kokkeja ja rakennusmiehiä. Auramon turvapaikanhakijoista kaksi on suorittanut lääkärin tutkinnon. Osaaminen ja koulutus selvitettiin henkilöiden oman ilmoituksensa kautta.

Auramon vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijoiden rekisteröityminen palveluun alkaa kuluvalla viikolla. Hankkeen alkuvaiheessa yrityksistä etsitään palveluun noin 50 harjoittelu- tai työpaikkaa, mutta tulevaisuudessa tarve kasvaa. Ensimmäisinä harjoittelupaikkoja ovat jo tarjonneet tekstiilialan yritys Finlayson, markkinointiviestintäyritys SEK, KSF Media sekä ravintolat Faro ja Blue Peter.

SPR:n Helsingin ja Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja Petri Kaukiaisen mukaan suunnitteilla on kokeilun jatkaminen SPR:n vastaanottokeskuksissa joko Porvoossa tai Raaseporissa. Tavoitteena on luoda toimintamalli, joka skaalautuu myös muihin vastaanottokeskuksiin.

”Jokainen hanke, joka tutustuttaa turvapaikanhakijoita suomalaiseen työelämään ja voi tarjota työllistymisen mahdollisuuksia, on tervetullut. On tärkeää, että turvapaikanhakijoille pystytään luomaan mahdollisuuksia elää niin normaalia arkea kuin vain on mahdollista”, toteaa SPR:n toiminnanjohtaja Petri Kaukiainen.

Useiden kansainvälisten tutkimusten mukaan työllistyminen on avainroolissa kotoutumisen onnistumisessa. Turvapaikanhakija saa tehdä palkkatyötä kolmen kuukauden maassa olon jälkeen, jos hänellä on voimassa oleva henkilöllisyys­todistus, ja viimeistään kuuden kuukauden päästä joka tapauksessa. Palkattomia työharjoitteluja tämä ei koske, eli turvapaikanhakija voi mennä harjoitteluun milloin vain.

”Uusi palvelu on merkityksellinen turvapaikanhakijoille, koska se tuo heitä lähemmäksi suomalaista arkea ja lisää kohtaamisia kantaväestön kanssa”, painottaa Kaukiainen.

***
Recommend a Refugee -palvelu (www.recommendarefugee.com) on yksinkertainen käyttää, ja se on turvallinen ja tietosuojattu. Palvelu toimii englanniksi ja arabiaksi kaikkien mobiililaitteiden nettiselaimilla. Näin palvelun käyttö aloitetaan yrityksissä:

1. Rekisteröi yrityksesi palveluun (perustiedot ja yhteyshenkilön tiedot tarvitaan).
  2. Kirjaa seuraavaksi harjoittelupaikan kuvaus.
  3. Pääset selailemaan palvelun ehdottamia hakijoita ja voit ottaa yhteyttä palvelun listaamiin kriteerit täyttäviin hakijoihin.

***

Lisätietoja:

Barbro Teir, toimitusjohtaja, KSF Media, puh. 050 5615 908, barbro.teir@ksfmedia.fi

Petri Kaukiainen, SPR:n Helsingin ja Uudenmaan piirin toiminnanjohtaja, puh. 044 545 1146, petri.kaukiainen@redcross.fi

Kuvateksti: Auramon vastaanottokeskuksen turvapaikanhakijat Riyadh Adil al Qashad, Arkan Aal-owayef ja Ali Murad toivovat pääsevänsä tutustumaan suomalaiseen työelämään mahdollisimman pian.