Viittomakielen sanastopankki Imagine Cup -teknologiakilpailun finaaliin

Turun AMK:n opiskelijajoukkue Signbook on voittanut finaalipaikan maailman suurimpaan vuosittaiseen teknologiakilpailuun Imagine Cupiin. Tuomariston vakuuttanut voittotyö on Signbookin kehittämä verkossa toimiva yhteisöllinen viittomakielen sanastopankki, joka kannustaa jakamaan ja oppimaan videoituja viittomia.

Microsoftin järjestämän kilpailun teemana ovat tänä vuonna YK:n globaalit kehitystavoitteet (Millenium Development Goals) teemalla ”Kuvittele maailma, jossa teknologia auttaa ratkaisemaan vaikeimmat kohtaamamme ongelmat”. ”Tämän vuoden kilpailutyöt olivat kilpailutehtävän mukaisia, niissä ratkaistiin todellisia haasteita jopa täysin uusilla, innovatiivisilla tavoilla. Voittajatyön ongelman kuvaus ja rajaus oli hyvin tehty ja sovellus ratkaisi ongelman hienosti. Myös sen graafinen ulkoasu ja käyttökokemus ovat loistavaa tasoa”, sanoo tuomariston puheenjohtaja Microsoft Regional Director Ahti Haukilehto Ahti Haukilehto Consulting Oy:stä. Turun AMK:n voittajajoukkueeseen kuuluvat Tomi Härkönen, Kimmo Koski, Petteri Lehtonen ja Johannes Maliranta. Joukkueen kehittämä Signbook on muun muassa sosiaalista mediaa hyödyntävä työkalu, jolla uutta teknologiaa käyttäen voidaan etsiä ja jakaa viittomakielen sanastoa erilaisiin tilanteisiin. ”Jos puhuttua kieltä ei voida käyttää ja esimerkiksi hätätilanteissa tarvitaan viittomakieltä, auttaa Signbookin uudenlainen videohaku tarvittavien termien löytymistä. Viittomakielen online-sanakirja saadaan uusien puhelimien myötä myös taskuun mukaan, mikä laajentaa aivan uudella tavalla erityisryhmien kommunikointia kenttäoloissa. Tämä projekti on jo herättänyt kovasti huomiota eri tahoilla”, sanoo Suomen oppilaitosopetustoiminnasta vastaava Jukka Wallasvaara Microsoftilta. Vuonna 2009 yli 300 000 opiskelijaa 100 eri maasta otti osaa Imagine Cupiin. Suomessa tämän vuoden kilpailuun rekisteröityi 250 opiskelijaa. Suomen semifinaalin voittaja Signbook lähtee kansainväliseen loppukilpailuun, joka järjestetään 3. – 8.7.2010 Varsovassa Puolassa. Loppukilpailussa jaetaan palkintoina yli 180 000 dollaria. Signbook löytyy Facebookista: http://www.facebook.com/signbook Imagine Cupin verkkosivut: http://imaginecup.com