Vuoden Kokki -kilpailu käynnistyy

ELO-säätiö etsii Suomen parasta kokkia 2012

Suomen parhaan kokin etsintä alkaa jälleen. Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö ELO yhteistyökumppaneineen etsii kunnianhimoista ja innovatiivista Vuoden Kokkia 2012. Kilpailuun voi ilmoittautua mukaan 31.12. asti. Vuoden Kokki 2012 -voittaja selviää maaliskuussa Gastro-messuilla järjestettävässä finaalissa.

Vuoden Kokki -kilpailun uusi johtaja, keittiömestari Vesa Parviainen kannustaa alan huippuja ympäri Suomen ottamaan osaa arvostettuun Vuoden Kokki -kilpailuun. "Tällä kertaa annamme osallistujille laajan liikkumavaran niin raaka-aineiden kuin myös valmistustekniikan osalta”, Parviainen kertoo. Kokkien suomenmestaruuskilpailu on toiminut ponnahduslautana useiden huippukokkien uralla.

Hallitseva Vuoden Kokki Henri Kotkavuori kertoo oman vuotensa menneen hyvin nopeasti ja avartavasti. ”Olen tutustunut yhteistyökumppaneihin ja heidän toimialaansa sekä tukenut osaltani heidän toimintaansa. Lisäksi olen tehnyt pitkän opintomatkan Yhdysvaltoihin sekä luonnollisesti hoitanut myös omaa leipätyötäni Savoyssa”, hän kertoo.

Kilpailu täynnä yllätyksiä

Alkukilpailutehtävänä on suunnitella kaksi pääruokaa, kala- ja liharuoka 12 hengelle. Kalaruoassa pääraaka-aineena on vapaavalintainen kala, lisäraaka-aineena voi käyttää myös äyriäisiä. Lisäksi annoksessa on oltava vähintään kaksi kasvislisäkettä. Myös kastike on pakollinen. Liharuoan pääraaka-aine on marmorihärkä ja pakollisina raaka-aineina ovat lisäksi purjosipuli, piparjuuri ja kastike.

Alkukilpailuun voi ilmoittautua 31.12.2011 asti osoitteessa www.vuodenkokki.fi. Kilpailuun ilmoittautuneista 12 valitaan reseptien ja annoskuvien perusteella semifinaaliin. Semifinalistit julkistetaan helmikuun alussa 2012 ja kilpailun toinen vaihe käydään Gastro-messuilla 14. maaliskuuta.

Kolmivaiheisen kilpailun yllätyksellinen finaali kilpaillaan semifinaalin jälkeisenä päivänä 15 maaliskuuta. Loppukilpailuun valitaan kuusi kilpailijaa, jotka saavat kilpailutehtävät vasta finaalia edeltävänä päivänä. Valmistautumisaikaa lopulliseen koitokseen on siis ainoastaan yksi yö.

”Kilpailijoille tulee mielenkiintoiset päivät, mutta on hyvä että palataan aiemmin toteutettuun kilpailukäytäntöön. Näin saadaan puristettua todellinen osaaminen irti kahdessa päivässä”, Vuoden Kokki 2011 Henri Kotkavuori kommentoi.

Vuoden Kokki 2012 -kilpailuorganisaatio koostuu alan huippuosaajista. Kilpailutoimikuntaa johtaa keittiömestari Vesa Parviainen (ravintola Postres). Muita kilpailuorganisaation jäseniä ovat Hans Välimäki (Chez Dominique), Sasu Laukkonen (Chef & Sommelier), Sampo Kantele (ravintolakoulu Perho) sekä Sari Mattila (ELO-säätiö).

Vuoden Kokki 2012 -kilpailun järjestää ELO – Suomalaisen ruokakulttuurin edistämissäätiö (ELO-säätiö) yhteistyökumppaneineen. Säätiön tavoitteena on, että suomalainen ruokakulttuuri on tulevaisuudessa kansainvälisestikin laadukasta ja houkuttelevaa. Tavoitteen saavuttamisessa avainasemassa on kaikilla tahoilla toimiva yhteistyö. ELO-säätiö kokoaa valtuuskuntaa, jonka tehtävänä on tehdä säätiön toimintaa tunnetuksi ja viedä eteenpäin sen tavoitteita. Valtuuskunnan puheenjohtajaksi on nimitetty Jyrki Sukula.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Sari Mattila, johtaja, ELO-säätiö
p. 040 738 7780, sari.mattila@elo-saatio.fi

Vesa Parviainen, keittiömestari, Postres
p. 040 585 3593, vesa.parviainen@postres.fi

www.vuodenkokki.fi

*****************************

Vuoden Kokki 2012 -kilpailun järjestää ELO-säätiö yhteistyökumppaneineen.

Pääyhteistyökumppaneita ovat Valio, Metos, Gastro-messut ja Gourmet Classic -olut. Muita yhteistyökumppaneita ovat E. Ahlström, Hackman, Hartwa Trade, HK, Iittala, KiiltoClean, Paulig, Santa Maria, sekä Aromi-lehti, Viini-lehti ja Vitriini.