Vuoden Kokki 2010 on Mika Palonen

Helsinkiläinen Mika Palonen (Bläk) voitti 18.3. Gastro-messuilla käydyn tiukan taiston Suomen parhaimman kokin tittelistä. Toiseksi tuli Heikki Liekola, (Restaurant Lux, Tukholma) ja kolmannen sijan nappasi Eric Räty (Ravintola Chez Dominique, Helsinki).

”Aivan mahtava fiilis. Tämä on kolmas kertani Vuoden Kokki -kisassa ja vihdoin uurastus on palkittu", totesi onnellinen voittaja heti julkistuksen jälkeen. Mika Palonen (33) valittiin myös lehdistön suosikiksi. Parhaimmasta keittiötyöskentelystä palkittiin Eric Räty. ”Voiton ratkaisi laaja-alainen kokemus ja kaksi tasaisen hyvää kisasuoritusta. Palonen oli erityisen vahva yllätyskori-osiossa”, kertoo kilpailun päätuomarina toiminut Jarmo Vähä-Savo. Kouluruoka yllätti kilpailijat Finaalitehtävänä oli valmistaa viidessä tunnissa kymmenelle hengelle kaksi erillistä kilpailuruokaa. Ensimmäisenä vuorossa oli yllätyskori-tehtävä, jossa kilpailijoiden tuli valmistaa koululounas annetuista raaka-aineista. Korissa oli muun muassa siikaa, juureksia, suomalaisia maitotuotteita ja suklaata. Yllätyskorin raaka-aineet ja tehtävänanto julkistettiin kilpailijoille vasta kisa-aamuna. Toisena kilpailutehtävänä finalistit taiteilivat pääruoan suomalaisesta viljapossusta kastikkeen ja lisäkkeiden kera. Palosen annoksessa oli muun muassa pekonipossurulla ja misolla glaseerattua porsaan sisäfileetä. Vuoden Kokki lunasti voitollaan 6 000 euron rahapalkinnon. Kisan toinen sai suorituksestaan 3 000 euroa ja kolmas 1 000 euroa. Rahapalkinnot lahjoitti Suomen Messusäätiö. Kilpailun järjesti Gastronomien Finlande -säätiö yhteistyökumppaneineen. Lisätietoja, kuva- ja haastattelupyynnöt: Essi Laamanen, p. 040 700 8306 info@vuodenkokki.fi www.vuodenkokki.fi www.gastronomiefinlande.fi Lehdistökuvia finaalista ja voittajista saatavilla 19.3. klo 9 mennessä osoitteessa: www.vuodenkokki.fi, http://mediabank.finnexpo.fi ***************************** Vuoden Kokki 2010 -finalistit Henri Kotkavuori, Ravintola Savoy, Helsinki Antti Lepäntalo, Palace Gourmet, Helsinki Heikki Liekola, Restaurant Lux, Tukholma Mika Palonen, Bläk, Helsinki Eric Räty, Ravintola Chez Dominique, Helsinki Toni Toivanen, Ravintola Nokka, Helsinki. Vuoden Kokki 2010 -tuomaristo, yllätystehtävä Päätuomari Jarmo Vähä-Savo, (G.W.Sundmans, Helsinki) Michael Björklund (Åss Paviljongen, Ahvenanmaa) Ulla Liukkonen (Imatran Kylpylä) Pekka Terävä (Ravintola Olo, Helsinki) Tapio Laine (Lasse Lundqvist Oy, Helsinki) Jussi Kumpulainen (Lapin Ammattiopisto, Rovaniemi) Vuoden Kokki 2010 -tuomaristo, ennakkotehtävä Päätuomari Jarmo Vähä-Savo (G.W.Sundmans, Helsinki) Vesa Parviainen (Ravintola Postres, Helsinki) Antonin Bonnet (The Greenhouse, London) Paul Svensson (freelancer, Ruotsi) Magnus Ek (Oaxen Krog, Mörkö) Jouni Toivanen (Ravintola Luomo, Helsinki) ***************************** Vuoden Kokki 2010 -kilpailun järjestää Gastronomie Finlande -säätiö yhteistyökumppaneineen. Pääyhteistyökumppaneita ovat Valio, Classic Gourmet, Metos ja Gastro. Yhteistyökumppaneita Aromi-lehti, Besserat de Bellefon, Farmos, Iittala, Hackman, Paulig, Santa Maria ja HK Ruokatalo ja Viisi Tähteä. Kilpailua tukevat myös Ravintolakoulu Perho, Suomen Keittiömestarit ry, Wihuri Metrotukku ja Euracon.