• Oy SEK Ab/

Vuoden Talousjohtaja 2010: Talousjohtajalta vaaditaan yhä laajempaa liiketoimintaosaamista

Accenture ja Talouselämä valitsevat vuoden talousjohtajan liikevaihdoltaan Suomen 100 suurimmasta listatusta yrityksestä jo viidentenä vuonna peräkkäin. Talousjohtajan rooli on nykyisin entistä laajempi ja käsittää paljon vastuita perinteisten taloushallinnon osa-alueiden sekä toimenkuvien ulkopuolella, mikä korostuu myös tämänvuotisessa Vuoden talousjohtajan valinnassa.

- Talousjohtajan on oltava – totta kai – vahva talouden ammattilainen. Mutta tämä luo ainoastaan perustan monille muille ominaisuuksille, joita hyvältä talousjohtajalta nykypäivänä vaaditaan. Yrityskoon kasvaessa ja rakenteiden monimutkaistuessa talousjohtajan on pystyttävä hallinnoimaan entistä suurempaa ja haasteellisempaa toimintakenttää. Talousjohtajalta vaaditaan yhä enemmän liikkeenjohdollista ajattelukykyä ja kehitysjohtajan ominaisuuksia kun rooli yrityksen strategisessa suunnittelussa sekä liiketoiminnan kasvattamisessa ja kehittämisessä on korostunut, Accenturen Pohjoismaiden johtaja Frank Korsström kertoo.

Tänä vuonna Vuoden talousjohtajan valinnassa kiinnitetään erityistä huomiota talousjohtajan rooliin liiketoiminnan eteenpäinviejänä ja taantuman jälkeisen ajan kasvun mahdollistajana.

Vuoden talousjohtajan valinnan tekee aiempien vuosien tapaan raati, johon kuuluvat vuorineuvos Georg Ehrnrooth, vuorineuvos Maarit Toivanen-Koivisto, päätoimittaja Reijo Ruokanen, varatoimitusjohtaja Raimo Lind ja Pohjoismaiden johtaja Frank Korsström.

Vuoden talousjohtaja 2010 julkistetaan 8.12.2010 pidettävässä tilaisuudessa. Viime vuonna Vuoden talousjohtajaksi valittiin Jyrki Salo UPM:stä, vuonna 2008 Raimo Lind Wärtsilästä, vuonna 2007 Nokian Rick Simonson ja vuonna 2006 Juha Laaksonen Fortumista.

Lisätiedot:

Accenture
Frank Korsström, puh. 0400-703 990 frank.korsstrom@accenture.com

Accenture
Accenture on globaali liikkeenjohdon konsultoinnin, tietotekniikan ja ulkoistamisen palveluyritys. Accenture yhdistää vankan kokemuksen, kattavan toimialojen ja liiketoiminta-alueiden osaamisen sekä tutkimustiedon maailman johtavista yrityksistä. Accenture työskentelee yhdessä yritysten tai julkisen sektorin organisaatioiden kanssa tavoitteenaan auttaa näitä menestymään pitkäjänteisesti. Accenturen liikevaihto oli 31.8.2010 päättyneenä tilivuotena 21,55 miljardia dollaria. Yrityksen palveluksessa työskentelee yli 204 000 ammattilaista, jotka palvelevat asiakkaita 200 kaupungissa, 53 maassa. www.accenture.com