WALK THE WORLD –TAPAHTUMA AUTTAA MAAILMAN ÄITEJÄ RAVITSEMAAN LAPSENSA

YK:n Maailman elintarvikeohjelman (WFP) maailmanlaajuinen hyväntekeväisyystapahtuma, Walk the World, kerää tänä vuonna varoja kouluruokaohjelmaan Tansaniassa. Walk the World on osa WFP:n maailmanlaajuista kampanjaa, jonka tarkoituksena on lopettaa lasten nälänhätä vuoteen 2015 mennessä. Viime vuonna kävelyyn osallistui yli 760 000 ihmistä ympäri maailman.

Walk the World –tapahtuman organisoi Moving the World ry ja se järjestetään Suomessa neljättä kertaa. Tänä vuonna kävely lähtee liikkeelle 13.5.2007 Helsingissä alkaen kello 10 Esplanadin lavalta. 5,4 kilometriä pitkä kävelyreitti kulkee Kaivopuiston rannassa, kiertäen Punavuoren ja saapuen Bulevardia pitkin takaisin Esplanadin lavalle. Noin tunnin kestävän kävelyn jälkeen Esplanadin lavalla on tarjolla mukavaa viihdettä koko perheelle mm. Taikuri Luttinen. Tapahtuma päättyy kello 12.30.

Walk the World -kävelyn osallistumismaksu on aikuisilta 10 euroa ja 3-12 –vuotiailta lapsilta 5 euroa ja se menee lyhentämättömänä WFP:n kouluruokaohjelmaan Tansaniassa. Osallistumismaksun maksaneet saavat T-paidan ja rannekkeen. Tapahtumaan ilmoittautumiset voi tehdä 8.5.2007 mennessä sähköpostiosoitteeseen ruokaalapselle@tnt.fi.

Kouluruoka lapselle 15 sentillä

Sijoitus kouluruokailuun vaikuttaa kokonaisten perheiden elämään. Kyse ei ole suuren suurista rahoista, sillä yhden lapsen kouluruokailu maksaa vain 15 senttiä päivässä. Kouluruoka, vesi ja koulutarvikkeet saadaan 3,33 eurolla kuukaudeksi.

Kouluruokailun järjestämisellä on moninaiset vaikutukset, sillä köyhien äitien taakka kevenee, kun heidän lapsensa saavat ainakin yhden ravitsevan aterian päivässä. Joka kolmannessa kotitaloudessa maailmassa nainen on yksin vastuussa koko perheen elättämisestä. Joka viides sekunti maailmassa kuolee yksi lapsi nälkään tai nälän aiheuttamiin sairauksiin.

Kouluruokailu auttaa tuomaan lapset kouluun, ja erityisesti se vaikuttaa tyttöjen koulunkäynnin yleistymiseen. Kouluruokinta auttaa myös pitämään tulevaisuuden äidit koulussa. Tämä on tärkeää, sillä kouluttamattoman äidin lapset jäävät yli kaksi kertaa todennäköisemmin myös itse ilman koulutusta.

Kouluruokaohjelma tuottaa tulosta Tansaniassa

Tansanian keski- ja pohjoisosissa on kärsitty pahoin kuivuudesta viimeisen kymmenen vuoden aikana. Näillä alueilla koulunkäyntitilanne on huomattavasti heikompi kuin maassa keskimäärin, sillä ruoan ollessa vähissä joutuvat lapsetkin käyttämään päivänsä ravinnonhankintaan koulunkäymisen sijaan.
Vuosien 2004–2006 välillä yli 190 000 lasta saivat päivittäin kouluruoan 330 koulussa. Ennen kouluruokintaohjelman käynnistämistä vuonna 2000 keskimääräinen läsnäoloprosentti kouluissa oli yleensä alle 40, mutta vuonna 2004 läsnäolo saavutti 81 prosentin tason ja seuraavanakin vuonna pysyttiin 80 prosentissa.