Windows 7 tuo piristysruiskeen joulun tietokonemarkkinoille

Microsoftin uusi käyttöjärjestelmä, Windows 7, on viikonlopun aikana laajasti esillä DigiExpossa. Uuteen käyttöjärjestelmään ja Windows phone -valikoimaan voi tutustua Microsoftin Windows 7 Expo -osastolla Helsingin Messukeskuksessa 30.10.–1.11.2009. Messuilla esittäytyvät myös laitevalmistajat, ohjelmisto- ja koulutuskumppanit, jotka tuovat joulumyyntiin useita uusia laitteita, sovelluksia ja palveluja. “Windows 7 ja Windows phone -puhelimet sopeutuvat saumattomasti työn ja vapaa-ajan vaatimuksiin. Yhdessä kumppaneidemme kanssa tarjoamme enemmän vaihtoehtoja kuin koskaan aikaisemmin ja jokainen varmasti löytää valikoimasta omaan käyttötarkoitukseensa sopivan Windows 7 -tietokoneen tai älypuhelimen”, Microsoft Oy:n kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Timo Tiainen sanoo. Windows 7 -tietokoneet esillä DigiExpossa Acerilla on odotettu innolla Microsoftin uutta käyttöjärjestelmää. Yhtiö on huomioinut Windows 7 uudet mahdollisuudet mm. tuomalla joulumarkkinoille kosketusnäytöllisen kannettavan ja All-In-One konseptin mukaisen pöytäkoneen. ”Hyvät ennakkotunnelmat viittaavat siihen, että Windows 7 antaa mukavan piristysruiskeen tietokonemarkkinoille ja olemmekin varanneet riittävästi laitteita saataville. Helppokäyttöisyys, uudet mielenkiintoiset ominaisuudet, mukaan lukien kehittynyt kosketusnäyttöominaisuus, takaavat, että kuluttajat saavat rahoilleen vastinetta”, Acer Finland Oy:n Country Manager Jari Virta kertoo. Asus tuo loppuvuoden aikana useita uusia malleja markkinoille mm. käännettävällä kosketusnäytöllä varustetun miniläppärin. Useissa muissakin uutuusmalleissa on korkealuokkainen kosketusnäyttö. Kaikki uudet mallit varustetaan 64-bittisellä Windows 7 -versiolla. ”Varsinkin kosketusnäyttötietokoneissa Windows 7 uudet ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa ja siksi seiska istuu meidän tuoteportfolioon mainiosti. Myyjien kautta olemme saaneet paljon innostuneita ennakkokyselyitä kentältä ja odotamme innolla, miten myynti lähtee käyntiin”, Asuksen Suomen markkinoinnista vastaava Heini Haartti kertoo. Fujitsu uusi melkeinpä koko tuotemallistonsa samanaikaisesti Windows 7 markkinoille tulon kanssa. Tarjolla on mm. uusia kannettavia multitouch-teknologialla, missä näyttöä voi ohjata usealla sormella ja esimerkiksi valokuvan suurentaminen ja pyörittäminen sujuu nappaamalla sormilla kuvan kulmista. ”Windows 7 on saanut niin paljon ennakkokehuja, että tietokoneen ostamiseen liittyy taas paljon mukavia mielikuvia. Eivätkä arviot ole väärässä: Seiska on maineensa veroinen nopea ja vakaa käyttöjärjestelmä”, kertoo Fujitsu Technology Solutionsin Product Business Manager Uki Heng. Markkinointijohtaja Aimo Asikainen Suomen HP:ltä arvioi Windows 7 nopeuttavan laitteiden vaihtoa etenkin sellaisille kuluttajille, joilla on Vistaa edeltävillä käyttöjärjestelmillä varustettuja tietokoneita. Yrityspuolella vaikutus on myös positiivinen. ”HP tulee tarjoamaan, joko suoraan Windows 7 varustettuja koneita tai sitten päivitysohjelmassa olevia tietokoneita heti julkistuspäivästä alkaen kaikilla tuotealueilla.” Nokia tuo markkinoille tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä Windows 7 -käyttöjärjestelmällä varustetun Booklet 3G -miniläppärin. "Nokian tehtävänä on yhdistää ihmisiä ja Nokia Booklet 3G, Nokian uusi Windows-pohjainen minikannettava, on uutta tuotevalikoimassamme. Windows 7 tuo monia ominaisuuksia, jotka tukevat Nokian edelläkävijän asemaa: pitkä akun kesto, jatkuvat yhteydet ja liikkuvuus. Microsoftin kanssa olemme kehittäneet Nokia Booklet 3G -minikannettavasta kuluttajille jotakin hyvin kiehtovaa: henkilökohtainen tietokone on nyt entistä sosiaalisempi, hyödyllisempi ja henkilökohtaisempi", Nokian Suomen maajohtaja Mauri Pietikäinen sanoo. Windows 7 tulee muuttamaan Samsungin eri tuoteryhmistä eniten minikannettavien luonnetta. Laitteissa on uusi kevennetty rakenne ja uudet ominaisuudet ovat omiaan nostamaan käyttökokemusta ja käytettävyyttä. ”Uusi Samsung X-sarjamme on loistava esimerkki. Kuluttajat kaipaavat tällä hetkellä mobiiliutta ja vaivattomuutta. Windows 7 on omiaan tukemaan tätä. Kokonaisuudessaan tuomme siis kuusi täysin uutta mallia ja viisi mallia, jotka muutettu Windows 7:lle. Windows 7 -koneista odotetaan joulun hittiä”, sanoo Samsungin Infosys myyntipäällikkö Ossi Luoma. Sonyn kaikki uutuusmallit ovat Windows 7 -pohjaisia. Ennakkoarvioissa suurinta huomiota on herättänyt 11,1 tuumainen X-sarjalainen, joka on lunastanut paikkansa maailman keveimpien kannettavien joukossa. Lisäksi Sonyn uutuuksien joukossa on 16,4 tuuman entertainment-kone, Minibook sekä värirunkoisten uusi malli.”Seiska on edeltäjäänsä kevyempi käyttöjärjestelmä, minkä myötä se käynnistyy nopeammin ja se vie muutoinkin vähemmän resursseja. Tämä puolestaan auttaa akkua kestämään pidempään”, Sonyn tuotepäällikkö Reijo Viholainen kertoo. ”Panostamme VAIO:n joulumarkkinointiin paljon ja uskomme, että yhdessä Windows 7 kanssa sen myynnistä tule erinomainen.” Windows phone -puhelimet tulivat myyntiin Windows phone -valikoimaan ja uusiin Microsoft My Phone ja Windows Marketplace for Mobile -palveluihin voi tutustua DigiExpossa. Tietoja viimeisimmistä päivityksistä ja uusista Windows-puhelimista löytyy osoitteessa http://www.windowsmobile.fi. Suomessa laitevalmistajista mm. Samsung, Sony Ericsson ja HTC tuovat markkinoille laajan valikoiman Windows phone -puhelimia. ”Samsung panostaa vahvasti Windows phone -tuoteperheeseen. Toimme lokakuussa markkinoille neljä uutta Windows Mobile 6.5 -käyttöjärjestelmällä varustettua puhelinta kosketusnäytöllä ja/tai QWERTY-näppäimistöllä varustettuna”, sanoo Samsungin matkapuhelinten Suomen myyntipäällikkö Mika Engblom. Samsung B7330 on QWERTY-näppäimistöllinen puhelin ilman kosketusnäyttöä. Omnia Lite on kosketusnäytöllä varustettu edullinen viihdepuhelin. Omnia II on kosketusnäytöllisen huipputason yritys- ja vapaa-ajanpuhelin. Omnia Pro on jokaisen yritys- ja tehokäyttäjän toivepuhelin, jossa on kosketusnäyttö, sekä sivulta liukuva helppokäyttöinen QWERTY-näppäimistö. ”Omnia II ja Omnia Pro -malleissa on erittäin kirkas ja tarkka OLED-kosketusnäyttö, joka tekee niiden käytöstä entistäkin sujuvampaa ja hauskempaa. Parhaan käyttökokemuksen takaamiseksi kaikki Samsungin Windows-puhelimet on varustettu suomenkielisellä käyttöjärjestelmällä ja näppäimistöllä. Puhelimet on otettu erittäin hyvin vastaa yrityspuolella, mutta myös kuluttajia kiinnostaa laitteiden multimediaominaisuudet ja integroitu Office Mobile”, Engblom jatkaa. ”Windows Mobile 6.5 -käyttöjärjestelmä ja uuden sukupolven Windows phone -puhelimet tekevät arkipäiväisistä toimista helppoja. Esimerkiksi sosiaalisen median palvelut toimivat entistä paremmin puhelimissa. Yrityspuolella käytettävyyttä lisäävät helppo integraatio muiden tuotteiden ja ohjelmistojen kanssa”, esittelee HTC-matkapuhelimia maahan tuovan Brightpoint Finland Oy:n Mikael Carlson. HTC tuo syksyn aikana markkinoille sekä uusia Windows phone -puhelimia että tarjoaa Windows Mobile 6.5 -päivityksen osaan jo markkinoilla olevista puhelinmalleista (HTC Touch Diamond2, Touch Pro2 ja Snap). Yhtiön tuorein julkistus on HTC Touch2, joka on edullinen ja tyylikkäästi muotoiltu kosketusnäyttöpuhelin. Muiksi joulun hiteiksi Carlson ennustaa HTC HD2 - ja Touch Pro2 -matkapuhelimia. Sony Ericsson tuo Windows Mobile 6.5 käyttöjärjestelmällä varustetun XPERIA X2 Windows phone -puhelimen suositun X1:n tilalle marraskuussa. Vuoden 2010 aikana yhtiö kasvattaa mallistoa uusilla tuotteilla eri hintasegmenteissä. "Etenkin yrityspuolella odotetaan kovasti uutta XPERIA X2:sta, mutta uusi käyttöliittymä tekee tuotteesta kiinnostavan myös kuluttajalle. Odotammekin Windows Mobile 6.5:stä ja XPERIA X2:sta piristysruisketta loppuvuoden myyntiin", sanoo Sony Ericssonin Suomen ja Viron myynnistä vastaava Jon Grundström. Koulutus- ja ohjelmistokumppanit vahvasti mukana ”Windows 7 on kokemustemme perusteella tehokkain ja käyttäjäystävällisin käyttöjärjestelmä. Tämä näkyy mm. järjestelmän käynnistysnopeudessa. F-Secure on ottanut tämän käyttäjäkokemuksen erityisen tarkasti huomioon kehittäessään omaa Windows 7-yhteensopivaa tietoturvaohjelmistoaan. F-Secure Internet Security 2010 onkin lyhyessä ajassa osoittautunut tämän päivän käyttäjävaatimusten mukaiseksi kevyeksi tuotteeksi, joka täyttää tiukimmatkin odotukset turvalliseen netin käyttöön ilman järjestelmän ylimääräistä kuormittumista ja käyttäjää häiritseviä ilmoituksia”, toteaa F-Securen Tietoturva-asiantuntija Erkki Mustonen. Valtakunnallinen Digitalkkariketju Lilli auttaa tietotekniikan asennuksissa, käytössä ja ongelmatilanteissa niin etätukena kuin asiakkaan luona. Windows 7:sta he tarjoavat asennus- ja tukipalveluja sekä Vistan ja XP:n päivityspalvelua. Lillin konseptista ja viestinnästä vastaava Heidi Stenberg katsoo, että nyt kuluttajilla on uuden käyttöjärjestelmän tai koneen hankinnan yhteydessä hyvä hetki oppia tuttujen arkitoimintojen lisäksi joukko uusia toiminnallisuuksia. ”Digitalkkareiltamme saa hyvät vinkit muun muassa mediacenterin hyödyntämiseen eli miten tietokoneella voi katsoa esimerkiksi TV:tä. Kotiverkko kannattaa myös perustaa, sillä sen avulla kodin tietokoneiden ja tulostimien yhdistäminen on helppoa.” Microsoftin koulutuskumppanit ovat vuosien saatossa kouluttaneet niin yritysväkeä kuin tavallisia kotikäyttäjiä erilaisten käyttöjärjestelmien saloihin. Windows 7 -koulutusten kysyntä on yrityspuolella jo voimakasta. Myös kotikäyttäjillä on merkittävä rooli uuden käyttöjärjestelmän sisäänajossa. Tieturista kerrotaan: ”Me näemme, että kotikäyttäjäjoukko on tavallaan muutoksen moottori. Kun he uuden kotikoneen ja käyttöjärjestelmän myötä huomaavat, että asioita voi tehdä fiksummin, ei kestä kauan kun he alkavat kysellä myös töissä uusien järjestelmien perään”, Tieturi Oy:n toimitusjohtaja Kenneth Katter ennustaa.