Windows Mobile tarjoaa eniten vaihtoehtoja

Microsoftin Windows Mobile -käyttöjärjestelmällä varustettuja laitteita on tänä syksynä tarjolla enemmän kuin koskaan. Laitteet asettuvat ominaisuuksiltaan mobiiliteknologian terävimpään kärkeen. Monipuoliset viihde- ja hyötysovellukset tekevät laitteen käyttökokemuksesta rikkaan niin vapaa-aikana kuin työssäkin.

Suomen Microsoftilla Windows Mobile -liiketoiminnasta vastaava Vesa-Matti Paananen näkee tilanteen markkinoilla kutkuttavana.

”Windows Mobile -laitteiden kirjo ja ominaisuudet haastavat ja osin jopa ohittavat kilpailijansa,” Paananen sanoo. ”Microsoft kykenee käyttöjärjestelmällään tarjoamaan kilpailijoita laajemman ja syvemmän kirjon yhdessä usean laitevalmistajan kanssa. Avoimena alustana Windows Mobile tarjoaa yli 18.000 oheisohjelmiston valikoiman ja tutut työkalut kumppaneiden omalle sovelluskehitykselle. Tämä näkyy Windows Mobile -laitteiden runsaina toimintoina ja erikoissovelluksina.”

Huippuvalikoima joulumarkkinoille
Kosketusnäyttö, sisäänrakennettu gps-paikannin, nopeat 3G- ja WiFi-yhteydet, Live Messenger, Media Player musiikki- ja videosoitin, Office Mobile -työkalut ja push-sähköposti, nettiselain, TV-ulostulo… Windows Mobile -laitteiden ominaisuudet mykistävät. Joulumarkkinoille saapuu useita laitteita joista valita – kosketusnäytöllä tai ilman. Neljä viidestä suurimmasta matkapuhelinvalmistajasta valmistaa älypuhelimia, jotka on varustettu Windows Mobile 6.1 -käyttöjärjestelmällä. Alla on lyhyesti esitelty kolme laitetta.

Samsung Omnia i900
Samsung Omniassa on 3,2 tuuman kosketusnäyttö, 5 megapikselin kamera salamalla ja jopa 32 gigatavuun asti laajennettava muisti. Näin kyytiin mahtuu muhkea määrä audiovisuaalista viihdettä, jota voidaan nauttia myös televisiosta, joko langallisen ulostulon kautta tai langattomasti DNLA-yhteensopivissa Samsungin televisioissa. Lisätietoja: http://www.samsung.fi/omnia

”Omnia on nimensä mukaisesti puhelin, jossa on kaikki,” kertoo Samsungin myyntipäällikkö Mika Engblom. ”Kaikkien Windows Mobile 6.1 -käyttöjärjestelmän vakio-ominaisuuksien lisäksi laitteessa on tuki myös Xvid ja DivX -videoformaateille ja se sopii erinomaisesti yritys- ja viihdekäyttöön.”

Sony Ericsson Xperia X1
Sony Ericssonin Xperia X1 tulee Suomessa kauppoihin ensi viikolla ja ensiesittelyn laite saa DigiExpossa. Puhelimessa on mm. qwerty-näppäimistö ja kolmen tuuman WVGA -kosketusnäyttö. Innovatiiviseen Panel-käyttöliittymään kumppanit voivat rakentaa omia laajennuksia. Lisätietoja: http://www.sonyericsson.fi/x1

”Xperia X1 on täysin uudenlainen tuote, joka yhdistää bisnes- ja viihdepuhelimen parhaat ominaisuudet. Monipuolisuudestaan huolimatta se on myös kätevä käyttää,” sanoo Sony Ericssonin Suomen myynnistä vastaava Markus Nummisalo.

HTC Touch Pro
HTC Touch Pro:ssa on VGA-tason kosketusnäyttö ja ulos liukuva qwerty-näppäimistö. TouchFLO3D-käyttöliittymä tarjoaa intuitiivisen pääsyn useimmin käytettyihin toimintoihin. Videoulostulon kautta voidaan näyttää videoita tai PowerPoint-esityksiä suoraan puhelimesta. Lisätietoja: http://www.htc.com/europe/product.aspx

”HTC Touch Pro:ssa yhdistyvät loistava kompakti koko ja monipuoliset toiminnot,” sanoo tuotemarkkinointipäällikkö Mikael Carlson Brightpoint Finlandista. ”Kolmiulotteinen käyttöliittymä helpottaa useimmiten käytettyjen toimintojen käyttöä. Myös käyttöönotto on tehty helpoksi, laite hakee automaattisesti oikeat operaattoriasetukset sim-kortin perusteella.”

Tyylikkyyttä ja toimintoja
Yhteinen nimittäjä uusille Windows Mobile -laitteille on, että ne ovat kaikki erittäin tyylikkään oloisia, tarjoten samalla huippuluokan käyttökokemuksen. Älypuhelin paitsi toteuttaa käyttäjänsä toiveet toiminnallisuuden suhteen, myös antaa hänelle tunteen edelläkävijyydestä.

Uuden Windows Mobile 6.1 -käyttöjärjestelmän ominaisuuksiin kuuluu suora liitännäisyys Windows Live-palveluihin, kuten Live Messenger, Live Hotmail ja Live Search. Näin ”mesettely” voi jatkua keskeytyksettä myös liikkuessa, työ- ja henkilökohtaiset sähköpostit kulkevat reissussa ja perille löytää helpommin kun käytössä on online-kartta reittipalveluineen.

Office Mobile ja Outlook Mobile -sovellukset tarjoavat saumattoman tavan jatkaa työskentelyä silloin kun itselle parhaiten sopii. Qwerty-näppäimistöllä varustetun laitteen avulla Excel- ja Word-toimistodokumenttien työstäminen terävältä ja isolta näytöltä on helppoa. Päivitetyt dokumentit lähtevät liikkeelle tuttua työpöydän Outlook-käyttöliittymää muistuttavalla sähköpostiohjelmalla, joka on yhteydessä Exchange-palvelimeen tai POP3- tai IMAP-palveluun.

Windows Media Player Mobile on Windows Mobile -käyttöjärjestelmään kuuluva mediasoitin, jonka avulla internetistä tai tietokoneelta ladatusta musiikista ja videoista voi nauttia siellä missä huvittaa. Jos laitteessa on lisäksi televisioulostulo, voi audiovisuaalisen viihteen jakaa luurista isommallekin porukalle. Näin Windows Media Playeriin internet-kaupoista ostettu sisältö on soitettavissa myös matkalla. Windows Media Player Mobile tukee myös televisiotallenteiden suoratoistoa, mikäli operaattori tarjoaa tällaista palvelua.