Windows Phone 7 -puhelimet myyntiin vuoden lopussa

Microsoft julkisti tänään yhdessä puhelinvalmistajakumppaneidensa kanssa Windows Phone 7-puhelimia, jotka tulevat myyntiin vuoden vaihteessa. Microsoftin uusi puhelinalusta yhdessä edistyksellisten laitteiden kanssa luo merkittäviä sisältömarkkinoita myös suomalaisille ohjelmistokehittäjille.

"Ensimmäisessä Windows Phone 7 -puhelinten aallossa on erinomaisia laitteita maailman johtavilta laitevalmistajilta. Tarjoamme yhdessä kumppaneidemme kanssa erilaisen matkapuhelinkokemuksen, joka tekee ihmisille tärkeistä arkipäiväivän askareista nopeampia ja tarjoaa paljon informaatiota jo lyhyellä vilkaisulla", Microsoftin toimitusjohtaja Steve Ballmer esittelee.

Windows Phone 7 -puhelimia tuovat markkinoille mm. Dell, HTC, LG ja Samsung. Microsoft lanseeraa Windows Phone 7 -laitteet ja palvelut vaiheittain eri maissa. Nyt julkistettavista yhdeksästä puhelinmallista on Suomessa ensivaiheessa saatavilla osa. Steve Ballmer on kertonut aiemmin myös koko Microsoftin henkilökunnan saavan käyttöönsä uudet Windows Phone 7 -puhelimet.

Ennennäkemätön sovelluskysyntä luo mahdollisuuksia myös suomalaisille sovelluskehittäjille.

”Sovelluskehittämiseen tarvittavat välineet ovat maksuttomia ja kaikkien saatavilla. Lisäksi opiskelijat voivat julkaista kehittämiään pelejä ja sovelluksia ilmaiseksi Windows Marketplace -palvelun kautta ja tienata sillä rahaa”, Jukka Wallasvaara Suomen Microsoftin kehittäjäyksiköstä kertoo.

Windows Phone 7 - vilkaise ja anna palaa

Windows Phone 7:n suunnittelun lähtökökohtana on puhelin, joka auttaa ihmisiä yhdistämään heille kaikkein tärkeimmät asiat uusiksi kokemuksiksi sekä tekee puhelimen käytöstä nopeampaa. Lähtökohtana on rikkoa perinteinen älypuhelinperinne ja tarjota ihmisille helppokäyttöinen tapa hyödyntää internetiä ja eri sovelluksia.

Uudet puhelimet erottuvat edukseen, eivät ainoastaan näyttävyytensä ansiosta, vaan myös laitteisiin integroitujen Microsoftin ja muiden palvelujen ansiosta. Esimerkiksi personoitava aloitusnäyttö herää elämään reaaliaikaisesti päivittyvän tiedon mukana olipa kyse uutisista, kalenterissa olevista merkinnöistä tai ystävien Facebook-statuksesta. Suomessa uusista palveluista ja ominaisuuksista osa on käytössä heti lanseerausvaiheessa ja tarjonta laajenee lähitulevaisuudessa.

Windows Phone 7 -puhelimet ovat myös pelimaailman näkökulmasta virstanpylväs. Laitteet ovat ensimmäisiä puhelimia, jotka tuovat Xbox Liven ihmisten kämmenille. Pelitarjonnassa on mukana useita menestyspelejä ja mm. EA on ilmoittanut tuovansa vielä tämän vuoden puolella ensimmäiset Windows Phone 7 -puhelimille tarkoitetut pelit markkinoille.

Microsoftin pääjohtaja Steve Ballmer Windows Phone 7 -esitys webcastina (11.10. klo 16.30 Suomen aikaa):

www.microsoft.com/presspass/presskits/windowsphone

Lisätietoja:

www.windowsphone.com

Microsoft Oy, Jukka Wallasvaara, teknologiaevankelista, puh. 050-499 9525, jukka.wallasvaara@microsoft.com

Microsoft

Vuonna 1975 perustettu Microsoft on maailman johtava ohjelmistotuotteiden, -ratkaisujen ja -palveluiden toimittaja, joka auttaa yrityksiä, organisaatioita ja ihmisiä hyödyntämään tietotekniikan mahdollisuuksia uusilla innovatiivisilla tavoilla. Suomessa Microsoftin palveluksessa työskentelee 280 henkilöä, joiden visiona on yhdessä yli 3000 yhteistyökumppanin kanssa auttaa asiakasta menestymään Microsoftin ratkaisujen avulla. Maailmanlaajuisesti Microsoftilla on noin 92 000 työntekijää yhteensä 102 maassa. Tilivuonna 2009 Microsoftin liikevaihto oli 62,48 miljardia US dollaria.