Yritykset hankkivat nyt osaajia omien koulutusohjelmien kautta:

Uusi HiQ Internet of Things Adventure -ohjelma kouluttaa tulevaisuuden IoT-asiantuntijoita

Teknologia-alan kiihtyvä osaamispula kannustaa nyt yrityksiä omien räätälöityjen koulutusväylien rakentamiseen. Pohjoismaiden johtaviin ICT-alan konsulttiyrityksiin kuuluva HiQ käynnistää uusimpana avauksena toukokuussa HiQ Internet of Things Adventure -ohjelman, joka kouluttaa teollisen internetin tulevaisuuden ammattilaisia. Ohjelma kehittää osaamista esimerkiksi integraatiokehittäjän, BI-konsultin, raportoinnin kehittäjän ja data-analyytikon rooleihin digitalisoituvassa liiketoimintaympäristössä.

– Yritysten liiketoiminnan digitalisointi on kutkuttava haaste, kun Internet of Things eli asioiden internet levittäytyy kaikkialle mahdollistaen uutta liiketoimintaa. Kokonaisuus vaatii uudenlaista osaamista, jota on vielä rajatusti saatavilla. Halusimme ratkaista nyt alkavalla ohjelmalla osaamishaasteen itse, jotta asiakkaamme saavat mahdollisimman ketterästi parasta ja osaavinta palvelua. Ohjelmamme varmistaa, että joukostamme löytyvät jatkossakin osaavimmat ja motivoituneimmat tekijät, joilla on aito into rakentaa uutta sekä yksinkertaistaa ihmisten arkea. Samalla syntyy myös perusta ainakin 15 uudelle urapolulle Suomessa, toteaa HiQ:n toimitusjohtaja Jukka Rautio.

HiQ on koeponnistanut räätälöityjä ohjelmia jo aiemmin. Raution mukaan koulutusmallin tulokset olivat hyviä, todistetusti.

– Ensimmäinen järjestämämme Microsoft Sharepoint -osaamisen ympärille keskittynyt rekrytointiohjelma oli menestys: miltei kaikki edellisen pilotin osallistujat työskentelevät edelleen meillä ja he ovat luoneet ympärilleen voimakasta oman osaamisen kehittämisen kulttuuria. Tällainen asenne on erinomaisen arvokas asiakastyössä sekä kotimaisella kentällä että globaalissa kilpailussa.

HiQ Internet of Things Adventure -ohjelmaan valitaan yhteensä 15 koulutettavaa. Hakijoilta odotetaan jo olemassa olevaa teknistä taustaa joko työkokemuksen, koulutuksen tai harrastuneisuuden kautta. Valinnassa huomioidaan myös hakijan halua ja motivaatiota kehittyä ja kasvattaa osaamistaan teollisen internetin tulevaisuuden osaajaksi. HiQ Internet of Things Adventure -rekrytointiohjelma toteutetaan yhteistyössä Saranen Consultingin, Uudenmaan ELY-keskuksen ja työhallinnon sekä Microsoftin kanssa. Teollisen internetin teemaan keskittyvästä substanssikoulutuksesta vastaa Onsight Helsinki. Tulevaisuuden IoT-asiantuntijoiksi voivat hakea henkilöt, jotka ovat tällä hetkellä työttöminä työnhakijoina, työttömyysuhassa, määräaikaisessa työsuhteessa tai koulutustaan vastaamattomissa tehtävissä. Ohjelman aikana koulutettavat sertifioituvat muun muassa lukuisiin Microsoft-teknologioihin, FRENDS-integraatiotuotteisiin ja pääsevät työskentelemään yhtiön eri projekteissa.

Rekrytointiohjelma kestää 6 kuukautta ja alkaa 31.8.2015. HiQ:n tavoitteena on rekrytoida kaikki ohjelman osallistujat vakituiseen työsuhteeseen koulutuksen jälkeen. Ohjelman hakuaika alkaa 20.5.2015. Lisätietoa ohjelmasta ja koulutukseen kuuluvista teknologioista: www.hiqiotadventure.fi

Lisätietoja:

Jukka Rautio, toimitusjohtaja
HiQ Finland Oy
jukka.rautio@hiq.fi

HiQ parantaa maailmaa yksinkertaistamalla ihmisten arkea ja tehostamalla yritysten toimintaan teknologian avulla. Olemme oikea kumppani organisaatioille, jotka haluavat saada aikaan tuloksia, joilla on merkitystä digitaalisessa maailmassa. HiQ työllistää liki 1400 asiantuntijaa ja yritys toimii neljässä eri maassa. Vuonna 1995 perustettu yritys on noteerattu Tukholman pörssissä keskisuurten yhtiöiden listalla (Nasdaq OMX Stockholm MidCap). Lisätietoa osoitteessa www.hiq.fi