Kertoimet paljastavat: Yleisön kiinnostus Veikkausliigaa ja Allsvenskania kohtaan ei nouse

Veikkausliiga ja Ruotsin Allsvenskan pärähtävät käyntiin tämän viikon lauantaina. Vaikka molemmissa maissa löytyy paljon intohimoisia jalkapallon kannattajia, kaudelta ei odoteta yleisöennätyksiä - kummassakaan sarjassa. Viime kaudella Veikkausliigan otteluissa kävi yhteensä 509 707 katsojaa, keskimäärin 2574 ottelua kohden. Tulevana kautena yleisökeskiarvon odotetaan olevan matalampi, ainakin jos ahvenanmaalaisen peliyhtiö Pafin kertoimia on uskominen.

Paf antaa kertoimen 1.60, että Veikkausliigan kauden 2016 yleisökeskiarvo ei ylitä kauden 2015 lukua. Yhteenlasketun yleisökeskiarvon nousu kaudella 2016 saa huomattavasti korkeamman kertoimen, 2.20.

”Me Pafilla toivoimme, että 2016 olisi vuosi jolloin pohjoismainen jalkapallo kokisi nostetta yleisön keskuudessa. Vedonvälittäjämme tekivät toisenlaisen arvion, muun muassa siksi, että Veikkausliigan yleisökeskiarvo nousi peräti 25 % vuonna 2015 verrattuna kauteen 2014. He eivät valitettavasti myöskään usko siihen, että nousijajoukkueet PK-35 Vantaa ja PS Kemi saavuttavat samat yleisökeskiarvot kuin liigasta tippuneet FF Jaro ja FC KTP. Jalkapallon EM-kisat vievät myös huomiota Veikkausliigalta, mikä luultavasti vaikuttaa negatiivisesti yleisölukuihin”, Pafin viestintäjohtaja Mattias Lindquist sanoo.

Viime kaudella HJK:lla oli Veikkausliigan korkein yleisökeskiarvo kotiotteluissa - 4635 katsojaa. Ruotsissa, tukholmalaisjoukkue Hammarby IF:llä oli keskimäärin 25 507 katsojaa kotiotteluissaan viime kaudella. Hammarby on yleisöluvultaan Pohjoismaiden selkeä ykkönen.

RoPS:lla oli viime kaudella Veikkausliigan pienin yleisökeskiarvo, 1025 katsojaa per kotiottelu. Allsvenskanissa Falkenbergs FF:lla oli pienin yleisökeskiarvo, 3557 katsojaa per kotiottelu.

Paf antaa kertoimen 1.85,ettei Allsvenskanin kauden 2016 yleisökeskiarvo ylitä viime vuotista. Kerroin viime kauden luvun ylittämiselle on 1.90. Allsvenskanilla oli 2 392 098 katsojaa viime kautena, keskimäärin 9967 per ottelu.

Veikkausliiga 2016 - Kaikkien joukkueiden yhteenlaskettu yleisökeskiarvo nousee kautena 2016, verrattuna viimekauteen

Ei, 1.60
Kyllä, 2.20

Allsvenskan 2016 - Kaikkien joukkueiden yhteenlaskettu yleisökeskiarvo nousee kautena 2016, verrattuna viimekauteen

Ei, 1.85
Kyllä, 1.90

Lisätiedot:

E-mail: mattias.lindquist@paf.com

Paf on pohjoismainen peliyritys, joka perustettiin Ahvenanmaalla vuonna 1966 tuottamaan varoja yhteiskunnan hyväksi. Olimme yksi ensimmäisistä peliyrityksistä, joka siirsi pelejään nettiin vuonna 1999. Monet Pafin pelit on luotu Pafin omalla Games Studiolla ja ovat siksi ainutlaatuisia. Olemme palkittu markkinajohtaja vastuullisen pelaamisen saralla. Meillä on pelitoimintaa myös yli 30 risteilyaluksella Itämerellä ja Pohjanmerellä. Pafilla on lähes 400 työntekijää yli 30 maasta. Toimistomme sijaitsevat Ahvenanmaalla, Helsingissä, Tukholmassa, Riiassa, Tallinnassa, Oslossa, Norrköpingissä ja Madridissa. Paf (Ålands Penningautomatförening) toimii Ahvenanmaan maakuntahallituksen luvalla ja sen valvonnan alaisena. Vuonna 2018 Paf-konsernin liikevaihto oli 111,8 miljoonaa euroa, josta voittoa oli 24,6 miljoonaa euroa. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa aboutpaf.com.