Suurpelaajien väheneminen alensi Pafin tulosta

Toimintavuoden 2018 aikana ahvenanmaalaisen peliyhtiön Pafin tulos oli 24,6 miljoonaa euroa ja sen kokonaisliikevaihto oli 111,8 miljoonaa euroa. Toimintavuoden voitosta ehdotetaan jaettavaksi 21 miljoonaa euroa yhteiskuntaa hyödyttäviin tarkoituksiin Pafin omistajan Ahvenanmaan maakuntahallituksen käyttöön.

- Tuloksemme on 16 % matalampi ja se johtuu yksinomaan siitä, että asiakkainamme on vähemmän suurpelaajia. Olen todella ylpeä tuloksesta ja siitä, että voimme antaa näin suuren summan yhteiskunnan käyttöön, sanoo Pafin toimitusjohtaja Christer Fahlstedt.

Syyskuussa 2018 Paf otti asteittain käyttöön vuosirajan, joka kattaa syksyyn 2019 mennessä kaikki Pafin nettipeliasiakkaat. Vuosiraja takaa, että yksikään Pafin nettipelaajista ei voi hävitä pankkitililtään 30 000 euroa enempää, ja että suurpelaajat suljetaan Pafin ulkopuolelle vuoteen 2020 mennessä.

- Menetämme paljon tuloja joka vuosi, mutta menetetty tulo on samalla tuloa, jota emme enää halua ottaa vastaan. Koko peliala voisi huomattavasti paremmin, jos kaikki peliyhtiöt päättäisivät pysäyttää suurpelaajat ja esittäisivät avoimesti tulonlähteensä, sanoo Fahlstedt.

Paf on aiemmin tänä vuonna julkistanut eri asiakasryhmiensä voitto- ja tappiotiedot viime vuosilta. Täältä voi lukea lisää Pafin asiakasryhmistä.

3 miljoonaa lisää yhteiskunnan käyttöön

Konsernin kokonaisliikevaihto pieneni toimintavuoden aikana 116,5 miljoonasta 111,8 miljoonaan euroon ja konsernin tuotto laski 29,4 miljoonasta 24,6 miljoonaan euroon. Yhteiskuntaa hyödyttäviin tarkoituksiin ehdotetaan jaettavan 21 miljoonaa euroa, mikä on 3 miljoonaa enemmän kuin edeltävänä vuonna.

Internetpelien liikevaihto laski 84,5 miljoonasta 80,0 miljoonaan euroon. Maa- ja laivatoiminnan pelien liikevaihto pysyi jotakuinkin edeltävän vuoden tasolla, ja oli 31,8 miljoonaa euroa (31,9 miljoonaa euroa 2017).

- Olemme itse asiassa kasvattaneet aktiivisten asiakkaittemme määrää, mikä on loistavaa. Nämä asiakkaat pelaavat pienemmillä summilla ja mielestäni se on selvä todiste siitä, että tarjoamme hyviä pelituotteita, sanoo Christer Fahlstedt.

Pafin toimintakertomukseen ja tilinpäätökseen vuodelle 2018 voi tutustua alla olevan linkin kautta:

Tärkeitä tapahtumia vuodelta 2018:

• Paf sopi yhteistyön jatkamisesta Tallink Siljan kanssa maaliskuussa 2018.

• Pafille myönnettiin Latviassa pelilisenssi ja Pafin latvialainen pelisivusto avattiin kesäkuussa 2018.

• Paf osti ruotsalaisen bingotuottajan Programutvecklarna i Norrköping AB:n lokakuussa 2018.

• Pafille myönnettiin Ruotsissa viisivuotinen pelilisenssi joulukuussa 2018.

Lisätietoa aiheesta antaa:

Christer Fahlstedt
christer.fahlstedt@paf.com

ja

Ludvig Winberg
Viestintäpäällikkö
ludvig.winberg@paf.com
+35840 572 9888

Vuonna 2017 Paf-konsernin liikevaihto oli 116,5 miljoonaa euroa, josta voittoa oli 29,4 miljoonaa euroa. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa www.paf.com/about-us.

Paf on pohjoismainen peliyritys, joka perustettiin Ahvenanmaalla vuonna 1966 tuottamaan varoja yhteiskunnan hyväksi. Olimme yksi ensimmäisistä peliyrityksistä, joka siirsi pelejään nettiin vuonna 1999. Monet Pafin pelit on luotu Pafin omalla Games Studiolla ja ovat siksi ainutlaatuisia. Olemme palkittu markkinajohtaja vastuullisen pelaamisen saralla. Meillä on pelitoimintaa myös yli 30 risteilyaluksella Itämerellä ja Pohjanmerellä. Pafilla on lähes 400 työntekijää yli 30 maasta. Toimistomme sijaitsevat Ahvenanmaalla, Helsingissä, Tukholmassa, Riiassa, Tallinnassa, Oslossa, Norrköpingissä ja Madridissa. Paf (Ålands Penningautomatförening) toimii Ahvenanmaan maakuntahallituksen luvalla ja sen valvonnan alaisena. Vuonna 2018 Paf-konsernin liikevaihto oli 111,8 miljoonaa euroa, josta voittoa oli 24,6 miljoonaa euroa. Lisätietoa on saatavilla osoitteessa aboutpaf.com.