Ben & Jerry's sai Itämeren suojelutyön maistumaan

Korkealaatuisesta jäätelöstä ja yhteiskuntavastuullisesta toiminnasta tunnettu Ben & Jerry's on kerännyt reippaasti yli 15 000 euroa WWF:n Itämeri-työhön. Ben & Jerry's Project Itämeri -kampanjan avulla kerätyt varat kohdennetaan uhanalaisten itämerennorppien suojeluun. Sympaattinen jäätelöbrändi on jo vuosikymmeniä toiminut yhteiskuntavastuullisesti sekä globaalilla että paikallisella tasolla: "Koska yrityksellä on yksittäistä ihmistä paremmat mahdollisuudet auttaa ja kehittää yhteisöä, jossa se toimii, sillä on myös velvollisuus tehdä niin." – Ben Cohen ja Jerry Greenfield

Itämerennorppa on erittäin uhanalainen, ja lajikanta on pienentynyt dramaattisesti Itämeren saastumisen ja erityisesti ilmastonmuutoksen johdosta. Lämpenevän ilmaston johdosta talvien jäätilanne on jo useana vuonna ollut heikko, mikä aiheuttaa uhan norppapoikueiden selviytymiselle.

"Ben & Jerry'siltä tullut tuki on WWF:lle hyvin merkittävä asia, ja se mahdollistaa uuden ja konkreettisen suojelutyön itämerennorppien hyväksi. Suunnitteilla on mm. käynnistää satelliittiseurantahanke Saaristomerellä sekä kokeilla keinotekoisten suojakatosten rakentamista kuuttien selviytymismahdollisuuksien parantamiseksi", kertoo itämerennorppien suojeluohjelmasta vastaava Petteri Tolvanen WWF:ltä.

Päätöksen kerättyjen hyväntekeväisyysvarojen lopullisesta käyttökohteesta tekivät Ben & Jerry's -fanit Facebookissa. Jäätelönystäville järjestetyssä äänestyksessä ehdolla lahjoituspotin saajaksi olivat itämerennorpat ja merikotkat – molemmat WWF:n akuutin suojelutyön piirissä. Ben & Jerry's Project Itämeri -kampanjalle tukensa ovat antaneet useat tunnetut suomalaiset, jotka ovat jakaneet aiheesta tietoa sosiaalisessa mediassa. Facebook-äänestykseen osallistunut valokuvaaja Miika Saksi pitää brändien sitoutumista yhteiskuntavastuulliseen toimintaan tärkeänä:

"On todella tärkeää, että Ben & Jerry's on mukana Itämeren suojelutyössä. Se, että niin moni eläinlaji elää ahdingossa saastuneen ympäristön johdosta, on traagista. Tätä korostaa vielä se, että suojelukohteissa on ns. valinnanvaraa. Puhdas luonto, erityisesti Itämeri, merkitsee paljon meille suomalaisille, joten minun silmissäni hyväntekeväisyys ja ympäristöystävällisyys nostavat selkeästi brändin arvoa."

Vuoden 2011 aikana Ben & Jerry's on antanut tukensa WWF:n Itämeri-työlle useilla eri tempauksilla. Toukokuussa Ben & Jerry's kannusti Lauttasaaren Kylätalkoisiin osallistuneita rantojen siivoukseen jäätelöllä. Elokuussa ympäristötalkoisiin innostettiin Flow-festivaaleilla Itämeri-rannekkeen ja jäätelöannosten muodossa. Maaliskuussa ja lokakuussa K-ruokakaupoissa myydyistä Ben & Jerry's 500 ml:n jäätelöpakkauksista lahjoitettiin 0,15 euroa suoraan Operaatio Merenneidolle.

Lisätiedot:

Meri Dow