Derbyjen kuningas Old Firm suorana URHOtv:ssä

Suomalaisille jalkapallofaneille on luvassa suurta herkkua 28.12, kun Skotlannin Valioliigan jättiläiset Celtic FC ja Glasgow Rangers kohtaavat Celtic Park -stadionilla 60 000 hengen yleisön edessä. Ottelulähetys alkaa klo 21:40, ja se esitetään suorana sekä URHOtv:ssä että URHO Play WebTV:ssä. URHO Play WebTV:ssä ottelun hinta on 15 €.

Ensimmäistä kertaa vuonna 1888 pelattu Old Firm on yksi jalkapallomaailman kiihkeimmistä ja latautuneimmista kamppailuista. Perinteikkäässä ottelussa mitellään Glasgow’n herruuden lisäksi uskonnosta, perinteistä ja kunniasta.

Protestanttisen Rangersin ja katolisen Celticin kahtiajako on niin suuri, että vuoteen 1989 asti Rangers ei suostunut palkkaamaan joukkueeseen lainkaan katolisia pelaajia. Tämä kahtiajako näkyy myös katsomossa: Skotlannin lipun sijaan Celticin fanit kantavat mukanaan Irlannin kolmiväristä lippua, ja Rangersin fanit Britannian Union Jackia. Myös Glasgow’n kaduilla varaudutaan derby–tunnelmaan: poliisit tehostavat valvontaa ja varautuvat rauhoittelemaan vauhkoontuneita faneja.

Ottelun mielenkiintoisuutta lisää myös se, että joukkueet on olleet varsin tasaväkisiä kautta linjan. Joukkueet ovat kohdanneet vuosien saatossa yhteensä 396 kertaa. Rangers johtaa 158 voitetulla ottelulla, Celticillä voittoja on 143. Joukkueet ovat pelanneet tasapelin 95 kertaa.

Kuluvalla kaudella Skotlannin Valioliigassa Rangers ja Celtic ovat kuroneet kaulaa muihin vastustajiin ja ovat selkeässä johdossa 17 pelatun kierroksen jälkeen. Viimeisen 15 vuoden aikana vain yksi joukkue on onnistunut häiritsemään glasgowlaisten ylivoimaa, kun Hearts sijoittui liigassa toiseksi Rangersin edelle kaudella 2005–2006.

Lisätietoja

Markku Korhonen, sisältöjohtaja, URHOtv Oy, 050 552 1180, markku.korhonen@urhotv.fi