Apteekin työehtosopimusneuvotteluissa sopu – lakko peruttu

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ja Apteekkien Työnantajaliitto pääsivät sopuun valtakunnansovittelija Esa Lonkan johdolla käydyissä neuvotteluissa myöhään tiistai-iltana. Puoliltaöin alkavaksi tarkoitettu lakko on peruttu.

PAMin 1. varapuheenjohtaja Jaana Ylitalo piti sovintoesitystä kohtuullisena.

- Sopimus sisältää 2,6 prosentin taulukkopalkkojen kustannusvaikutuksen ja parannuksia muun muassa sairasajan palkkaan ja tilapäisen poissaolon määräyksiin. Sovintoesitys ei ollut odotetunlainen, mutta riittävän hyvä, jotta saatoimme hyväksyä sen ja välttyä lakoilta, sanoo Ylitalo.

Sopimus korottaa palkkoja toukokuun alussa 1,5 prosenttia sekä 4. – 9. palvelusvuosiportaita 10 – 26 euroa. Keskimääräinen palkankorotus on 46 euroa. Työaikalisät nousevat 1,5 prosenttia. Kustannusvaikutus on 2,6 prosenttia.

Sopimuksella sovittiin jo vuoden 2012 palkantarkastuksesta muun muassa se, että silloin sovittavasta palkankorotuksesta 1/3 tulee apteekkikohtaiseksi eräksi. Samalla sovittiin myös parannuksia apteekkikohtaisen erän jakamisen ohjeistuksiin.

Jatkossa työpäivälle sattuva työntekijän parisuhteen rekisteröintipäivä on palkallinen. Sairausajan palkan maksamiseen tuli parannus, kun työntekijä saa sairausajan palkan suoraan työnantajalta ja työnantaja hakee työntekijän puolesta sairausvakuutuskorvaukset. Sopimus pitää sisällään myös lapsen syntymään, koulutukseen, lomaltapaluurahaan, vapaapäiviin ja osa-aikatyöhön liittyviä kirjauksia.

Sovintoesityksen sisältö kokonaisuudessaan löytyy PAMin verkkopalvelusta www.pam.fi.

PAMin julistama apteekin työntekijöiden lakko, jonka olisi pitänyt alkaa puolen yön aikaan, on peruutettu.

Sopimuksen piirissä ovat apteekkien työntekijät, jotka työskentelevät farmanomeina, konttorityöntekijöinä, lähetteinä, lääketeknikoina, lääketyöntekijöinä, teknisinä työntekijöinä, siivoojina ja muina vastaavina apteekin työntekijöinä.

Jaana Ylitalo, 1. varapuheenjohtaja, puh. 050 588 1170

Juha Ojala, neuvottelupäällikkö, puh. 050 584 1488