Apteekkien työntekijöiden lakko alkaa keskiviikkona 11.5.

Palvelualojen ammattiliitto PAM on neuvotellut apteekin työntekijöiden palkoista ja työehdoista työnantajia edustavan Apteekin Työnantajaliiton kanssa. PAM katkaisi neuvottelut viime viikolla, koska neuvottelemalla ei ollut mahdollisuutta löytää enää ratkaisua. PAM päätti tänään apteekkeja koskevasta lakosta.

- Työnantajat ovat tarjonneet ainoastaan 1,3 prosentin yleiskorotusta, mikä korottaisi taulukkopalkkoja vain 19 – 24 euroa. Lisäksi he tarjoavat syksyllä jaettavaa apteekkikohtaista 0,9 prosentin erää. PAMin tavoitteena on saada kaikille työntekijöille 55 euron palkankorotus, toteaa PAMin puheenjohtaja Ann Selin.

Erimielisyyttä ovat aiheuttaneet palkankorotuksen lisäksi vuosiloma sekä koulutukseen ja kuntoutukseen ohjaaminen. PAMin esityksenä on lisäksi ollut 9. vuoden taulukkopalkan korjaaminen.

- Koska neuvottelut eivät ole edenneet, ei meille jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin katkaista neuvottelut ja päättää lakosta. Toivomme lakon, joka tulee merkittävästi vaikeuttamaan lakon piirissä olevien apteekkien toimintaan, muuttavan työnantajien neuvotteluhalukkuutta, sanoo Selin.

Lakko alkaa keskiviikkona 11.5.2011 klo 00.00 ja päättyy perjantaina 13.5.2011 klo 24.00. Lakon piirissä on silloin kaikkia Yliopiston Apteekkeja sekä seuraavilla toiminimillä toimivia apteekkeja ja niiden sivuapteekkeja:

• Aurinko apteekki (Helsinki)
  • Helsingin V Kruununhaan apteekki
  • Huittisten apteekki
  • Jakomäen apteekki (Helsinki)
  • Janakkalan 1. Turengin apteekki
  • Kangasalan apteekki
  • Kaurialan apteekki (Hämeenlinna)
  • Koskenmäen apteekki (Nokia)
  • Kuhmon apteekki
  • Lieksan Pietari-Apteekki
  • Lohjan 1. Apteekki
  • Martinlaakson apteekki (Vantaa)
  • Nastolan apteekki
  • Nokian Härki apteekki
  • Porin Asema-apteekki
  • Seitsemän veljeksen apteekki (Nurmijärvi)
  • Siilinjärven 1. apteekki
  • Suomen Yliopiston Apteekit (kaikki apteekit ja sivuapteekit)
  • Tampereen XVI Kaukajärven apteekki
  • Tervolan apteekki
  • Vaasan kirkkoapteekki
  • Vantaan 4. Tikkurilan uusi apteekki.

Lakko ei koske hätätyötä eikä tehtäviä, joissa se vaarantaisi yhteiskunnalle elintärkeitä toimintoja tai aiheuttaisi yleiselle edulle huomattavaa vahinkoa.

Apteekin työntekijöiden työehtosopimuksen piirissä ovat apteekkien työntekijät, jotka työskentelevät farmanomeina, konttorityöntekijöinä, lähetteinä, lääketeknikoina, lääketyöntekijöinä, teknisinä työntekijöinä, siivoojina ja muina vastaavina apteekin työntekijöinä.

Mia Suominen, sopimussihteeri, puh. 050 62 159
Juha Ojala, neuvottelupäällikkö, puh. 050 584 1488